-si-
ii. Met hoeveel ambtenaren wordt gewerkt
aan de voorbereidende administratieve
werkzaamheden voor de belasting ter
zake van onroerend goed en wat zijn
de factoren die de hoeveelheid extra
arbeid veroorzaken?
12. Is U van plan, gelet op het uitgangs
punt in de meerjarenraming, hot prin
cipe te verlaten, dat GOc/j van de
uitgaven van de reinigingsdienst moe
ten worden gedekt uit de reinigings
rechten?
1p. Los van het aangekondigde voorstel
tot verhoging van rechten wordt de
vraag gesteld of het niet doelmatiger
is om in do toekomst heffing van
precariorechten achterwege te laten
en (bepaalde) voorzieningen in reke
ning te stellen op kostprijsbasis
(o.a. uitritten)?
14. Is het juist dat de subsidie die de
Gemeente verstrekt voor de restaura
tie van do Grote Kerk vrijwel gelijk
is aan hot precariorecht dat door do
ïïod. ïlerv. Kerk moet worden betaald?
15» a„ Is de welhaast traditionele op
brengst van de belasting op hon
den wel in overeenstemming met
het aantal in de C-omeente aan
wezige honden? Heeft U niet de
indruk dat dit aantal is
"toegenomen"
Momenteel werken aan de voorbereiding
(proefberekening) acht ambtenaren en
twee losse krachten.
Met betrekking tot de factoren, die de
hoeveelheid extra arbeid veroorzaken,
verwijzen wij II naar blz. 12 van de
aanbiedingsbrief van do ontworp-begro-
ting 1974.
In het raadsvoorstel van 19 januari 1972,
tij lage nr. 37 bob wijziging van de veror
dening op de heffing van reinigingsrech
ten is medegedeeld dat het tekort op dc
huisvuilophaaldienst niet verder mag toe
nemen dan in de begroting voor 1972 is
geraamd, t.w. 541°COO,Bij de meer
jarenraming is hiervan uitgegaan.
In afwachting van de voorwaarden die door
de Minister van Binnenlandse Zaken bij
de toekenning van een aanvullende bijdra
ge zullen worden gesteld, zijn wij bij
het samenstellen van do ontwerp-begroting
voor 1974, wat hot huisvuilroeht betreft,
uitgegaan van do minimum-norm voor een
artikel 12 gemeente.
Precariorechten, die ingevolge artikel
277, onder b, lid 1 van de gemeentewet
kunnen worden geheven, hebben geen be
trekking op do kosten die voor het trof
fen van bepaalde voorzieningen (b.v.
het maken van overritton) zijn gemaakt.
Dc kosten hiervan komen rechtstreeks
voor rekening van do belanghebbende.
Precariorechten zijn verschuldigd voor
het gebruik van voor de openbare dienst
bestemde gemeente-bezittingen of van
voor do openbare dienst bestemde werken
of inrichtingen die bij do Gemeente in
behoor of onderhoud zijn.
Dit is niet juist. Indertijd heeft dc
Raad besloten in de restauratiekosten van
de Grote Kerk een subsidie te verlenen
van 32Dit is vele malen groter dan
het precariorecht 7-000,per jaar),
dat moet worden betaald. Overigens delen
wij U nog mede, dat dit precariorecht tot
de subsidiabele kosten wordt gerekend.
Door het rijk wordt in totaal een bijdra
ge van 97-J$ in de kosten gegeven, te
weten rechtstreeks 67jf/o en in het kader
van de verfijningsregeling monumenten
30^.
Ook wij kunnen ons niet aan do indruk
onttrekken, dat het aantal honden in do
afgelopen jaren is toegenomen 01 dat de
belastingplicht niet voldoende wordt
nageleefd. Bedacht moet evenwel worden,
dat intensivering van de controle
"een'1