-si- ii. Met hoeveel ambtenaren wordt gewerkt aan de voorbereidende administratieve werkzaamheden voor de belasting ter zake van onroerend goed en wat zijn de factoren die de hoeveelheid extra arbeid veroorzaken? 12. Is U van plan, gelet op het uitgangs punt in de meerjarenraming, hot prin cipe te verlaten, dat GOc/j van de uitgaven van de reinigingsdienst moe ten worden gedekt uit de reinigings rechten? 1p. Los van het aangekondigde voorstel tot verhoging van rechten wordt de vraag gesteld of het niet doelmatiger is om in do toekomst heffing van precariorechten achterwege te laten en (bepaalde) voorzieningen in reke ning te stellen op kostprijsbasis (o.a. uitritten)? 14. Is het juist dat de subsidie die de Gemeente verstrekt voor de restaura tie van do Grote Kerk vrijwel gelijk is aan hot precariorecht dat door do ïïod. ïlerv. Kerk moet worden betaald? 15» a„ Is de welhaast traditionele op brengst van de belasting op hon den wel in overeenstemming met het aantal in de C-omeente aan wezige honden? Heeft U niet de indruk dat dit aantal is "toegenomen" Momenteel werken aan de voorbereiding (proefberekening) acht ambtenaren en twee losse krachten. Met betrekking tot de factoren, die de hoeveelheid extra arbeid veroorzaken, verwijzen wij II naar blz. 12 van de aanbiedingsbrief van do ontworp-begro- ting 1974. In het raadsvoorstel van 19 januari 1972, tij lage nr. 37 bob wijziging van de veror dening op de heffing van reinigingsrech ten is medegedeeld dat het tekort op dc huisvuilophaaldienst niet verder mag toe nemen dan in de begroting voor 1972 is geraamd, t.w. 541°COO,Bij de meer jarenraming is hiervan uitgegaan. In afwachting van de voorwaarden die door de Minister van Binnenlandse Zaken bij de toekenning van een aanvullende bijdra ge zullen worden gesteld, zijn wij bij het samenstellen van do ontwerp-begroting voor 1974, wat hot huisvuilroeht betreft, uitgegaan van do minimum-norm voor een artikel 12 gemeente. Precariorechten, die ingevolge artikel 277, onder b, lid 1 van de gemeentewet kunnen worden geheven, hebben geen be trekking op do kosten die voor het trof fen van bepaalde voorzieningen (b.v. het maken van overritton) zijn gemaakt. Dc kosten hiervan komen rechtstreeks voor rekening van do belanghebbende. Precariorechten zijn verschuldigd voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeente-bezittingen of van voor do openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die bij do Gemeente in behoor of onderhoud zijn. Dit is niet juist. Indertijd heeft dc Raad besloten in de restauratiekosten van de Grote Kerk een subsidie te verlenen van 32Dit is vele malen groter dan het precariorecht 7-000,per jaar), dat moet worden betaald. Overigens delen wij U nog mede, dat dit precariorecht tot de subsidiabele kosten wordt gerekend. Door het rijk wordt in totaal een bijdra ge van 97-J$ in de kosten gegeven, te weten rechtstreeks 67jf/o en in het kader van de verfijningsregeling monumenten 30^. Ook wij kunnen ons niet aan do indruk onttrekken, dat het aantal honden in do afgelopen jaren is toegenomen 01 dat de belastingplicht niet voldoende wordt nageleefd. Bedacht moet evenwel worden, dat intensivering van de controle "een'1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 259