te p I IE Onttrekken aan het openhaar verkeer van de Parallelweg te Wirdum. 3ijlage nr. 343. Leeuwardens 29 november 1973» Aan de Gemeenteraad. -In Uw vergadering van 27 augustus 1973 hebt U zich kunnen verenigen not onze in het terzake uitgebrachte pré-advies (bijlage nr. 233) neergelegde conclusie, dat het aanbeveling verdient over te gaan tot onttrekking aan liet openbaar verkeer van de Parallelweg te Wirdum (de weg, lopende vanaf de weg tussen Wirdum en Wytgaard naar het voorme.lige spoorwegstation te Wirdumon middellijk ten oosten van de spoorlijn). Voor vrat betreft de motieven, welke tot voormelde conclusie hebben geleid, mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar de inhoud van bedoeld pré-advies. Onttrekking aan het openbaar verkeer dient, ingevolge het bepaaddo in artikel 9 der Wegenwet, te geschieden bij een door Gedeputeerde Staten goed te keuren besluit van de Gemeenteraad. Het voorstel daartoe aan de Raad kan echter eerst in behandeling worden genomen, nadat belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld van het voorstel kennis te nemen en hun bezwaren daartegen schrif telijk bij de Raad in te dienen. In verband daarmede hebben wij ons voornemen op 1 oktober 1973 ter openbare kennis gebracht, onder mededeling, dat bezwaren gedurende de termijn van één maand kunnen worden ingediend. Van de vorenbedoelde mogelijkheid is gedurende de gestelde termijn gebruik gemaakt door de II.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht en Negam-Gas IT.V. te Ede. Deze bezwaarschriften liggen voor bij de stukken ter inzage. Ion aan zien hiervan delen wij U het volgende mede. A. Bezwaarschrift IT.V. Nederlandse Spoorwegen (hieronder to noemen N.S.). N.S. is eigenares van de ten westen en ten zuiden van de Parallelweg liggende terreinen (zijnde het voormalige spoorwegstation van Uirdum met bij behorende grond). Een belangrijk gedeelte daa.rvan wordt door N.S. verhuurd aan de tweede reclamante, lïegam-Gas N.V. U.S. is van mening, dat blijkens het feitelijke gebruik de weg allerminst zijn betekenis voor het openbare verkeer heeft verloren, hij menen daartegen over te moeten stellen, dat deze doodlopende weg nog slechts van belang is voor een zeer gering aantal belanghebbenden. Alszodanig kunnen worden genoemd de werknemers van N.S., die de blokpost moeten bedienen, de huurders van enkele perceeltjes tuingrond en van enkele opstallen (van N.S.) nabij het voormalige station en het personeel (met het wagenpark) van Negam-Gas N.V. Wij moeten dan ook stellen, dat dit wegje sinds het opheffen van het station Wirdum voor het reizigersverkeer zijn betekenis voor het openbaar verkeer geheel heeft verlo ren. Het publieke belang wordt met deze weg op geen enkele wijze meer gediend. De slechte toestand van de Parallelweg is te wijten aan de wijze van ge bruik van de weg door Negam-Gas N.V. N.S. is niet bereid een redelijke bij drage te verlenen in de onderhoudskosten van de weg, stellende, dat zij niet aansprakelijk is voor het gebruik dat door één van haar huurders van de weg ift wordt gemaakt. Het is naar onze mening verspilling van overheidsgelden, indien de gemeente als gevolg van de houding van de gebruikers van de weg op haar kosten ertoe zou (moeten) overgaan om de gehele weg ten behoeve van ITogam-Gas N.V. en van IT.S. op te knappen en in een staat te brengen, welke overeenkomt met het gestelde in de Wegenlegger; gezien het gebruik door Negam-Gas N.V. zou de weg zeer spoedig weer kapotgereden zijn. Wij zijn het voorts oneens met de mening van N.S., dat onttrekking aan het openbaar verkeer de in 1952 gevestigde erfdienstbaarheid van weg zal aantasten. Deze erfdienstbaarheid kan immers ongehinderd worden uitgeoefend ook wanneer de Parallelweg niet meer openbaar is. Met een onttrekking aan het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 376