Een belangrijk gegeven voor het aanwijzen van een bepaalde plaats
als centrum in de sin van onze regeling vormt het feit of ter .plaatse
één of meerdere zogenaamde vaste staanders aanwezig zijn.
De aanwezigheid van een dergelijke kern betekent enerzijds, dat bij
het niet aanwijzen van de betreffende plaats het woonwagencentrun of tot
gedwongen verplaatsing zal moeten worden overgegaan of tot verlening van
een ontheffing ex artikel 10 van de woonwagenwei
In dat laatste geval zullen de betrokkenen in feite buiten de rechtstreek
se zorg van het schap en het rijk vallen en zullen de betrokken ge
meenten net de zorg voor deze woonwagenbewoners belast blijven (subsidië
ring in de exploitatie der noodzakelijke voorzieningen vindt dan niet
plaats
Anderzijds biedt de aanwezigheid van een kern "vaste staanders" de
mogelijkheid om vaste communicatie- en organisatielijnen tussen woonwagen
bewoners en het bestuur van het schap op te bouwen en te onderhouden en
tevens om een integratieproces tussen de woonwagenbewoners en de overige
ter plaatse wonende bevolking op gang te brengen.
Tenslotte biedt de aanwezigheid van een dergelijke kern de mogelijk
heid om de opzet en kapaciteitsbepaling daarop af te stemmen, terwijl de
waarborg aanwezig is, dat de tot stand te brengen voorzieningen in rede
lijke mate en ook op redelijke wijze gebruikt zullen worden.
Artikel 5.
Hot bestuur van het Openbaar Lichaam heeft gemeend om met betrekking
tot de samenstelling van het algemeen bestuur, voorzover het vertegen
woordigers van gemeenten betreft, te moeten vasthouden aan het systeem
van de vigerende gemeenschappelijke regeling liever dan het systeem van
do nodcl-regeling te volgen, dat de mate waarin gemeenten in het algemeen
bestuur zijn vertegenwoordigd afhankelijk stelt van het aantal inwoners
van de gemeenten. De vigerende regeling geeft elke deelnemende gemeente
ongeacht haar grootte het recht op één bestuursplaats
Het derde lid vult het aantal leden van het-algemeen bestuur, die
door de deelnemende gemeenten zijn aangewezen, aan met 4 afgevaardigden
van met name genoemde provinciale organisaties en 8 vertegenwoordigers-
van de woonwagenbevolking (één per centrum).
Op grond van het bepaalde in lid 4 i£ het de gemeenteraden mogelijk
om behalve personen uit de bestuurlijke sector (een raadslid/wethouder
en de burgemeester) ook de gemeentesecretaris of een andere cmbtdiaar aan
to wijzen. In het laatste geval is te denken aan een ambtenaar met een
speciale kennis en bekwaamheid op het onderwerpelijke gebied.
Artikel 9. lid 2.
De in het tweede lid genoemde artikelen 52, eerste en tweede lid,
en 54 "tot en met 58 van de gemeentewet regelen de te volgen procedure bij
het stemmen.
Artikel 72, tweede, derde en vierde lid van deze wet regelt de hand
having van de orde in de vergadering.
Artikel 13
Op grond van de reeds gegroeide situatie alsmede gezien het feit,
dat in de gemeente Smallingerland ook in de nieuwe opzet het grootste
(hoofd-)centrum gevestigd zal blijven, verder ondermeer met de gemeente
Smallingerland een rekening-courantovereenkomst is gesloten en de admini
stratie van het schap door de gemeente Smallingerland wordt verzorgd en
een secretaris wordt geleverd, meenden wij te moeten vasthouden aan het
bepaalde in de vigerende regeling, dat de vertegenwoordiger van de ge
meente Smallingerland qualitate qua voorzitter van het dagelijks en alge
neen bestuur is (lid 1, onder a)
Met het oog op een zo goed mogelijk samenspel tussen het bestuur van
het schap en de besturen van de gemeenten binnen wier grondgebied een
centrum is gevestigd, 'is het Van-belang' te achten om vertegenwoordigers,
van laatstgenoemde gemeenten in het dagelijks bestuur op te nemen (lid 1
onder b)
Ter bevordering van de medezeggenschap van en het lcontakt net de
woonwagenbewoners zijn twee vertegenwoordigers in het dagelijks bestuur
.opgenomen (lid '1onder c).
Voorzover het algemeen bestuur het belangrijk acht om één zijner
adviseurs aan te wijzen tot adviseur van het dagelijks bestuur, is de
mogelijkheid hiertoe geopend (lid 2).
Artikel 15, lid 4-
Bij de redactie van dit artikellid is o.a. gedacht aan vertegenwoor
digers van woonwagenbewonersdie niet reeds in het dagelijks bestuur
zitting hebben, aan vertegenwoordigers van schoolbesturen, aan omwonen
den. Het wordt van belang geacht, dat ook zij in de gelegenheid gestold
kunnen worden in het dagelijks bestuur hun gedachton naar voren to bren
gen.
Artikel 15 van de model-regeling is niet overgenomen, omdat do rege
ling overigens voldoende gelegenheid biedt om problemen, welke voort
vloeien uit de langdurige afwezigheid van een bestuurslid op te lossen.
Elke afvaardigende partij wijst immers naast een lid ook oen plaatsver
vangend lid aan.
Artikel 17
In het eerste lid, onder c, is met zoveel woorden de representatieve taak
van het dagelijks bestuur naar buiten opgenomen. Via de verantwoordings
plicht (artikel 20) kan het algemeen bestuur ook hierop invloed uitoefe
nen
Artikel 1o.
Bij het verlenen van een ontheffing van het verbod om buiten Oen aan
gewezen centrum standplaats te kiezen (art. 10 Woonwagenwet) is het dage
lijks bestuur krachtens het bepaalde in artikel 32 van de regeling gehou
den om het betrokken gemeentebestuur te horen alvorens tot verlening van
een vergunning aan oen woonwagenbewoner wordt overgegaan.
Artikel 19-
Artikel 129 gemeentewet regelt de verantwoordingsplicht van B. en M.
en de burgemeester. Hoewel deze bepaling ook al op grond ..van. artikel 4
van de Met gemeenschappelijke regelingen geldt, is zij tcrch opgenomen
om nog eens uitdrukkelijk aan te geven, dat de bestuurlijke verhoudingen
hier in beginsol dezelfde zijn als in de gemeente.
Artikel 23.
Bedacht zou kunnen worden meerdere coördinatiecommissies in to stol
len. In verband met het feit dat de bedoeling voorstaat een geheel van
mogelijkheden en voorzieningen te garanderen, verdient het do voorkeur
om slechts één coördinatiecommissie in te stellen (eerste lid).
Het lijkt niet aanbevelenswaardig de voorzitter van het schap even
eens tot voorzitter van de coördinatiecommissie te benoemen. Ten eerste
zou daarmede do taak van de voorzitter van tiet schap zeer verzwaard wor
den. Belangrijker moot het echter geacht worden dat de voorzitter van het
schap op generlei wijze de indruk mag wekken een onpartijdige bespreking