- 2 -
9. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van overdracht;
10. indien de akte van "overdracht door toedoen van de koper niet notarieel wordt
verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de goedkeuring van Gede
puteerde Staten van Friesland heeft verkregen, is de koper vanaf de datum,
vallende twee maanden na de datum van goedkeuring van dit besluit, tot de dag
waarop de akte wordt verleden, aan de gemeente Leeuwarden over de koopsom
een rente verschuldigd, berekend naar 8^ per jaar;
11. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven wor
dende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering voor re
kening van de keper;
12. De gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden, dan tot die
wegens uitwinning;
13- partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld
in artikel 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
14. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een
door koper aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris;
15. de te stichten opstallen dienen te worden ontworpen onder supervisie van de
architect der gemeente Leeuwarden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Pré-advies inzake de Parallelweg te Wirdum.
Bijlage no. 238. Leeuwarden, 16 augustus 1973-
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 11 december 1972 heeft U om pré-advies in onze handen
gesteld do door een zevental personen ondertekende brief, waarin wordt gewezen op
do zeer slechte toestand van de Parallelweg te Wirdum (de weg, lopende vanaf de
weg tussen Wirdum en Wytgaard naar het voormalige spoorwegstation te Wirdum -
onmiddellijk ton oosten van de spoorlijn). In de brief wordt verzocht maatregelen
tot verbetering te treffen. Adressanten moeten dagelijks van deze weg gebruik maken
voor het bereiken van hun werk. Wij kunnen U terzake thans het volgende mededelen.
Be gemeente heeft de Parallelweg in 1952 om niet in eigendom overgenomen van
het Rijk. Daarbij is bepaald, dat deze weg over de volle lengte wordt belast met do
erfdienstbaarheid van uitweg ten behoeve van het aan de westzijde grenzende perceel
van dé II.V. Nederlandse Spoorwegen. Het gehele onderhoud van de weg, welke een
lengte hoeft van plm. 350 m, berust van ouds bij de gemeente (voorhoen gemeente
Leeuwarderadeel)Volgens de Wogenlegger moet de verharding bestaan uit gebitumi
neerde steenslag, waarvan de breedte varieert van 2.10 n - 2.75 m.
Gebleken i3, dat de inderdaad zeer slechte toestand van de Parallelweg is
veroorzaakt door het met zware vrachtwagens vervoeren van vloeibaar gas naar hot
L.P.G.-depot van de N.V. llegam-gas, dat is gevestigd op het aan de westzijde van
'de weg grenzende terrein van de II.S. De N.V. llegam-gas huurt dit terrein van de II..
¥y hebben diverse malen getracht met de U.S. en de II.V. llegam-gas een rege
ling te treffen omtrent het verlenen door deze n.v.'s van een redelijke bijdrage
in de onderhoudskosten. Zij hebben zich daartoe evenwel op geen enkele wijze bèroid
willen verklaren. Wij zien geen mogelijkheid de n.v.'s daartoe alsnog te dwingen.
Het laatste is voor ons aanleiding geweest om na te gaan op welke andere
wijze de kwestie van het onderhoud van de Parallelweg kan/moot worden geregeld.
Wij hebben daarbij gedacht aan de volgende mogelijkheden.
A. De gehele weg opknappen en in een staat brengen, welke overeenkomt met het ge
stelde in de Wegenlegger (aanbrengen van een verharding bestaande uit gebitu
mineerde steenslag, in breedte variërend van 2.10 m - 2.75 m)dan wel de ge
hele weg in een staat brengen, welke het mogelijk maakt het zwaardere verkeer
te verwerken.
Gelet op het feit, dat de huidige toestand van de weg veroorzaakt is door één
gebruiker (de IT.V. Hegam-gas) en deze gebruiker, als ook de 1T.S., niet bereid
zijn een redelijke bijdrage te verlenen in de onderhoudskosten, gaat het naar onze
mening te ver de aan de verbetering verbonden, niet geringe kosten voor rekenin
van de gemeente te nemen. Daar komt nog bij, dat de weg slechts van belang is
voor een zeer gering aantal andere belanghebbenden.
B. Bevorderen, dat de weg (zoals voor de aanleg van de nieuwe rijksweg en de ver
betering van de Legedyk te Wirdum het geval was) weer do status van B-weg
krijgt, zodat de belasting van enig wiel niet groter mag zijn dan 2.400 kg.
Indien Gedeputeerde Staten van Friesland daartoe al bereid zouden zijn, blijft
het aan do wegverbetering verbonden kostenaspect echter bestaan. liet is voorts
duidelijk, dat deze oplossing niet in het belang is van de 1T.S. c.q. de II.V.
llegam-gasaangezien het eerderbedoelde terrein daardoor onbereikbaar wordt
voor het zwaardere verkeer.
C. De weg aan het openbaar verkeer onttrekken op grond van het bepaalde in
artikel 9 van de Wegenwet (dus middels een door Gedeputeerde Staten van Fries
land goed te keuren raadsbesluit, nadat belanghebbenden in de gelegenheid z:jn
gesteld hun bezwaren tegen de voorgenomen onttrekking aan do Eaad kenbaar te
maken)