in algemeen en/of dagelijks bestuur van voorstellen, door de coördinatie
commissie gedaan,in de weg te staan, terwijl anderzijds deze voorstellen
toch toegelicht en verdedigd moeten kunnen worden.
In verband hiermede lijkt het zinvol een lid van het dagelijks be
stuur:, dat niet het voorzitterschap van het schap bekleedt, tot voorzit
ter van de coördinatiecommissie te benoemen.
Voor de taakstelling van de coördinatiecommissie zij verwezen naar
artikel 7 van het Besluit werk en kosten woonwagencentra. Voor de samen
stelling kan aan een veelheid van personen en instanties gedacht worden.
Bijvoorbeeld":
- woonwagenbewoners
- een bestuurslid van een stichting voor club- en buurthuiswerk
- een bestuurslid van een kruisinstelling
- een bestuurslid van een stichting voor gezins-verzorging en gezinshulp
- een bestuurslid van een kindercentrum
- een bestuurslid van een instelling voor (woonwagen)maatschappelijk werk
- een bestuurslid namens één of meer onderwijsinstellingen
- een aalmoezenier of predikant
- een (ped)agoog
- een vertegenwoordiger van een afdeling en/of dienst voor sociale zaken
- een vertegenwoordiger van een afdeling en/of dienst voor de volksge
zondheid
r een vertegenwoordiger van een afdeling en/of dienst voor volkshuisves
ting en/of dén of moer vertegenwoordigers van woningbouwcorporaties
(ad hoe)
- een vertegenwoordiger van een dienst gemeentewerken (ad hoe)
- een vertegenwoordiger van de politie
- een vertegenwoardiger van een gewestelijk arbeidsbureau
- een vertegenwoordiger van het Ministerie van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk (Bureau landelijk contact).
Overigens zij verwezen naar artikel 8 van het Besluit werk en kosten
woonwagencentra
Artikel 25-
In eerste aanleg is hier gedacht aan adviescommissies voor het dagelijks
bestuur. Bijvoorbeeld:
- een adviescommissie voor
- een adviescommissie voor
- een adviescommissie voor
het beheer van de centra
ond erwi j saangelegenh ed en
de financiën.
Artikel 17 e.v.
In afwijking van het bepaalde in artikel 18 van de model-regeling, is
aansluiting gezocht bij de vigerende regeling, waarbij de secretaris
van de gemeente Smallingerland of een door deze aan te wijzen ambtenaar
belast is met het secretariaat.
Voor een goede gang van zaken achten wij het van belang, dat de secretari
in de directe omgeving van de voorzitter werkzaam is.
Teneinde zowel de belangen en bevoegdheden van het algemeen bestuur
als van het gemeentebestuur van Smallingerland te beschermen, deze
- mogelijk strijdinge - belangen zo goed mogelijk met elkaar te vereni
gen en de positie van de secretaris een zo zuiver mogelijk karakter te
geven, is gekozen voor een formule als in het eerste lid is neergelegd:
Burgemeester en Wethouders van Smallingerland doen een voordracht
op grond waarvan het algemeen bestuur tot benoeming overgaat.
- 5 -
Omdat het niet strikt noodzakelijk is een penningmeester uit
drukkelijk in de regeling te noemen is volstaan met een comptabele
"nieuwe stijl" ten aanzien van wie in de regelen, bedoeld in artikel 33,
eerste lid de nodige bepalingen zouden kunnen worden opgenomen.
Minder juist - en daarom te ontraden - moet het worden geacht de functies
van secretaris van het lichaam en secretaris van de coördinatiecommissie
door één en dezelfde persoon te laten uitoefenen.
Een zodanige secretaris zou alsdan immers op alle mogelijke niveaus
werkzaam zijn: ten behoeve van de werkteams, van de coördinatiecommissie,
van de voorzitter, van het dagelijks bestuur en van het algemeen bestuur.
Artikel 32.
Deze bepaling bewerkstelligt, dat de bestuursorganen van het schap
hunnerzijds mededeling doen aan de daarvoor in aanmerking komende
colleges van Burgemeester en Wethouders ten aanzien van maatregelen,
welke van direct belang geacht kunnen worden voor de betrokken gemeenten.
De betrokken colleges van Burgemeester en Wethouders worden in de gele
genheid gesteld hun mening ter zake kenbaar te maken.
Artikel 34.
In dit artikel wordt een begrotingsprocedure voorgesteld, die aan de
gemeenten de mogelijkheid biedt om reeds voor de vaststelling van do
begroting door het algemeen bestuur van de inhoud kennis te nemen en
eventuele bezwaren kenbaar te maken.
Artikelen 40. lid 2, 41» lid 2, 42 lid 2, 4~j
Met het hier gestelde wordt een aansluiting beoogd met het gewest
als nieuw te verwachten bestuursstructuur. In verband hiermede kan wor
den verwezen naar de Wet gemeenschappelijke regelingen en het ontwerp-
gewestwet
In de eerste zin van lid 2 van artikel 43 van de model-regeling zijn
geschrapt de woorden "met een inwonertal van meer dan de helft van het
totaal inwonertal van de gezamenlijke gemeenten", als zijnde niet pas
send bij de in artikel 5 in afwijking van de model-regeling voorgestelde
bepaling.
Dienovereenkomstig is de tweede zin van lid 2 van genoemd artikel
der model-regeling niet overgenomen.
In lid 2 van artikel 44 van de model-regeling is het bepaalde betreffend;
het aantal inwoners van de gemeenten, die voor opheffing
zouden zijn, geschrapt als zijnde niet in overeenstemming met do in
artikel 5 voorgestelde bepaling.
Artikel 44 e.v.
Artikel van de model-regeling is niet overgenomen on artikel 47
is gewijzigd in verband met het feit, dat anders dan in het in de model
regeling veronderstelde geval reeds een dagelijks bestuur, c.q. reeds een
gemeenschappelijke regeling functioneert. Het nu reeds functionerende
dagelijks bestuur kan zorg dragen voor datgene dat in een situatie, dat
nog geen gemeenschappelijke regeling en geen dagelijks bestuur aanwezig
zou zijn, door derden op de in de artikelen 46, de leden 1 en 8 en 47
lid 2 van de model-regeling aangegeven wijze zou dienen te geschieden.
Een begroting zal worden overgelegd zodra meer inzicht zal bestaan
in de in 1974 "te*1 laste van het schap blijvende kosten.
Met betrekking tot de wijze volgens welke de vaststelling en in wer
king treding van de nieuwe regeling zal verlopen verwijzen wij U naar
artikel 23 en 25 van de nu nog vigerende gemeenschappelijke regeling.
In afwachting van de inwerkingtreding van de hierbij toegelichte wijziging
van de regeling zal de huidige gemeenschappelijke regeling van kracht
blijven.