- 6 - Verkeer. Als basis voor het wegennet zoals dit in het ontwerp-plan voorkomt heeft gediend het rapport "Hoofdwegennet voor Leeuwarden", dat uw Raad in 1968 in principe heeft aangenomen. Opdat Leeuwarden zijn centrumfunctie kan blijven vervullen, zal de binnenstad goed bereikbaar moeten zijn in het bijzonder voor openbaar vervoer, doch®zij het met bepaalde beperkingen»ook voor particulier vervoer. De hoofdwegen naar de binnenstad zullen echter zó moeten passen in het hoofdwegenwet van de hele stad, dat al het verkeer, dat niet persé naar de binnenstad moet, daar ook als vanzelfsprekend van afgeleid wordt. Om het hoofd wegennet voor de stad bij gereedkomen van de 1e fase op peil te hebben, zullen een aantal werken moeten worden uitgevoerd waarbij de ten behoeve van de bin nenstad noodzakelijke werken buiten beschouwing zijn gelaten, Dose zullen bij het structuurplan voor de binnenstad worden behandeld. 1Ter ontsluiting van Camminghaburen en ter ontlasting van het oostelijke deel van de ringweg zal de oostelijke buitentangent van de verlengde Ald- ldnsdyk moeten worden uitgevoerd tot de aansluiting op de E 10. De kruising met de spoorlijn naar Groningen, de aansluiting op de verlengde Kanaalweg en de aansluiting op rijksweg 39 zullen alle ongelijkvloers moe ten worden. 2. Een aantal kruispunten in de ringweg zal moeten worden herzien. 3. Voor de aansluiting van rijksweg 32 op het Oostergoplein is een nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal noodzakelijk. 4. De rijksweg 9 (E 10) zal vanaf het aansluitingspunt bij Marssum tot de oostelijke buitentangent moeten worden aangelegd, daar de ringweg, vanaf het Europaplein tot de aansluiting bij het Vrijheidsplein op de bestaande rijksweg 39 naar Groningen, overbelast zal worden. Voorts zal nadere studie gemaakt moeten worden over de vraag of ook de navolgende voorzieningen te zijner tijd getroffen moeten worden: a. Het aanleggen ten zuiden van het Van Harinxmakanaal van een tangent, van do nieuwe provinciale weg uit Bolsward in het westen tot de weg naar Drachten in het oosten. Reeds bij de behandeling van het plan voor het buitengebied in Uw vergadering van 8 januari 1973 hebben wij ons bereid verklaard na te gaan of een andere verbinding via de Werpsterhoek met de Bolswarderweg mo gelijk is b. Het aanleggen van een weg, die een verbinding vormt tussen de wijk Bilgaard en de binnenstad. c. Het omvormen van de ringweg tot een weg met gescheiden rijbanen met elk twee rijstroken. Hoewel de onder b genoemde weg wel voorkomt op de plankaart van het ont- werp-structuurplan behoeft U zich door vaststelling van het plan hieraan niet gebonden te achten. Ten aanzien van de nieuwe invalsweg uit het zuiden (punt 4) kan nog het volgende worden opgemerkt. Deze invalsweg was op de ontwerp-structuurplankaart zoals deze is afgedrukt in de structuurnota 1971? door Goutum getraceerd. Mede naar aanleiding van bezwaren van de zijde van bewoners van Goutum is met Rijks waterstaat nader overleg gevoerd over het tracé van deze nieuwe invalsweg. Aanvankelijk werd het weggedeelte Werpsterhoek-Van Harinxmakanaal beschouwd als een rijks (snel)-weg, deel uitmakende van de rijksweg 32. Voor een derge lijke wegverbinding worden bepaalde eisen ten aanzien van bochten, kruisingen e.d. gesteld. Deze zijn uiteraard zwaarder dan die voor bijv. een weg met een stedelijk karakter. Dc uitvoerige besprekingen hebben tot het resultaat geleid, dat Rijkswaterstaat het weggedeelte van rijksweg 32 vanaf de toekomstige krui sing bij Werpsterhoek tot aan het Van Harinxmakanaal thans als weg met.een stedelijk karakter wil beschouwen. Door de wijziging van het karakter van dit wegvale konden de prioriteiten welke een rol hebben gespeeld bij het kiezen van een tracé ervan opnieuw tegen elkaar worden afgewogen. Met name het verlceers- belang is opnieuw afgewogen tegen de belangen van de inwoners van Goutum. - 7 - ïïu de functie voor dit wegvale is veranderd zijn de eisen welke het snelverkeer stelt .ten aanzien van het beloop van het tracé vervallen. De nieuwe functie verdraagt een bepaalde snelheidsbeperking, in verband waarmee naar onze mening een iets genuanceerder wegbeloop aanvaardbaar wordt. De aanleiding om dit weg vale dóór Goutum te traceren is derhalve vervallen. Naar de huidige inzichten zal het tracé vanaf de toekomstige tweede overspanning over het Van Harinxma kanaal in westelijke richting afbuigen om daarna het verloop van de bestaande weg Leeuwarden-Heerenveen te volgen. De plankaart was in deze zin gewijzigd. Zoals U bekend is, is momenteel in studie de vraag hoe de' spoorlijn Leeuwarden- Groningen in het stedelijk gebied van Leeuwarden t.z.t. moet worden gerecon strueerd. Er tekenen zich twee mogelijkheden af, t.w. een ondergrondse oplos sing, aangeduid als "Leeuwarden-laag" en een oplossing waarbij de spoorbaan ver hoogd wordt (plan Leeuwarden-hoog), Op de plankaart van het ontwerp-structuur- plan was de spoorbaan reeds als verhoogd aangegeven. Door vaststelling van het structuurplan behoeft U zich evenwel niet aan deze oplossing gebonden te achten. Deze aangelegenheid zullen wij n.l. t.z.t. bij afzonderlijke nota aan U voor leggen. \7at het vervoor te water betreft is duidelijk de tendens merkbaar, dat de beroepsvaart achteruit gaat en de recreatievaart toeneemt. Voor het verkeer in Leeuwarden zal het van groot belang zijn, dat bedrijven die vervoer te water hebben, buiten de bruggen worden gevestigd en dat de vaar weg naar Dokkum die nu dwars door de stad gaat en waarbij veel bruggen open moeten, een route buiten Leeuwarden om krijgt. Zoals reeds vermeld is een nieu we vaarroute naar Dokkum in studio. Daarnaast zal echter aandacht moeten worden besteed aan de toenemende recreatievaart. Universiteit Op de plankaart is de Bullepolder, gereserveerd voor een mogelijke univer sitaire vestiging. De ervaringen in 'universiteitssteden hebben echter geleerd, dat een excentrische ligging van het universiteitscomplex of een gedeelte daar van niet erg aantrekkelijk is. Zoals U inmiddels bekend is zijn wij van mening, dat met name op kortere termijn de voorkeur dient.te worden gegeven aan een vostigingsgebied in de nabijheid van het stadscentrum, te weten het IJsbaan- lcwartier. Over de toekomstige-bestemming van de Bullepolder behoeft naar onze moiling in het kader van de eerste fase van het structuurplan geen beslissing te worden genomen. Ruimtelijk model. Het ruimtelijk model voor de 1e fase is voor een groot gedeelte reeds een "hard" gegeven geworden. Bestemmingsplannen voor de woongebieden Lekkumerend- Oost, Westeinde, Aldlfin-wost en Aldlfin-oost zijn reeds door U vastgesteld Voorts ligt het in ons voornemen U het komende jaar het ontwerp bestemmingsplan Camminghaburen tor vaststelling aan te bieden. Voor het maken van nieuw indus trieterrein is hot bestemmingsplan "Industriegebied Hemrik" reeds door uw Raad vastgesteld. Met de realisering van de oostelijke buitentangent'voor wat betreft het gedeelte vanaf de Groningerstraatweg tot aan de verlengde Aldldtns- dyk wordt wellicht begin volgend jaar nog begonnen. Opmerkingen t.a.v. de tweede fase. De vaststelling van de 2c fase of wel het bepalen van de situering van de eerstvolgende woonwijk naCamminghaburen zal binnen een aantal jaren moeten geschieden. Ondanks do reeds genoemde toekomstige ontwikkeling t.a.v. de be volkingsgroei is het noodzakelijk tijdig plannen voor te bereiden en gereed te hebben. Hiertoe zijn ten aanzien van het ruimtelijk model in dc structuur nota een vijftal mogelijkheden aangegeven. Er zal eerst nog een nader onderzoek naar de voor- en nadelen van de diverse

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 438