- 6 -
Verkeer.
Als basis voor het wegennet zoals dit in het ontwerp-plan voorkomt heeft
gediend het rapport "Hoofdwegennet voor Leeuwarden", dat uw Raad in 1968 in
principe heeft aangenomen. Opdat Leeuwarden zijn centrumfunctie kan blijven
vervullen, zal de binnenstad goed bereikbaar moeten zijn in het bijzonder voor
openbaar vervoer, doch®zij het met bepaalde beperkingen»ook voor particulier
vervoer. De hoofdwegen naar de binnenstad zullen echter zó moeten passen in
het hoofdwegenwet van de hele stad, dat al het verkeer, dat niet persé naar de
binnenstad moet, daar ook als vanzelfsprekend van afgeleid wordt. Om het hoofd
wegennet voor de stad bij gereedkomen van de 1e fase op peil te hebben, zullen
een aantal werken moeten worden uitgevoerd waarbij de ten behoeve van de bin
nenstad noodzakelijke werken buiten beschouwing zijn gelaten, Dose zullen bij
het structuurplan voor de binnenstad worden behandeld.
1Ter ontsluiting van Camminghaburen en ter ontlasting van het oostelijke
deel van de ringweg zal de oostelijke buitentangent van de verlengde Ald-
ldnsdyk moeten worden uitgevoerd tot de aansluiting op de E 10.
De kruising met de spoorlijn naar Groningen, de aansluiting op de verlengde
Kanaalweg en de aansluiting op rijksweg 39 zullen alle ongelijkvloers moe
ten worden.
2. Een aantal kruispunten in de ringweg zal moeten worden herzien.
3. Voor de aansluiting van rijksweg 32 op het Oostergoplein is een nieuwe brug
over het Van Harinxmakanaal noodzakelijk.
4. De rijksweg 9 (E 10) zal vanaf het aansluitingspunt bij Marssum tot de
oostelijke buitentangent moeten worden aangelegd, daar de ringweg, vanaf
het Europaplein tot de aansluiting bij het Vrijheidsplein op de bestaande
rijksweg 39 naar Groningen, overbelast zal worden.
Voorts zal nadere studie gemaakt moeten worden over de vraag of ook de
navolgende voorzieningen te zijner tijd getroffen moeten worden:
a. Het aanleggen ten zuiden van het Van Harinxmakanaal van een tangent, van do
nieuwe provinciale weg uit Bolsward in het westen tot de weg naar Drachten
in het oosten. Reeds bij de behandeling van het plan voor het buitengebied
in Uw vergadering van 8 januari 1973 hebben wij ons bereid verklaard na te
gaan of een andere verbinding via de Werpsterhoek met de Bolswarderweg mo
gelijk is
b. Het aanleggen van een weg, die een verbinding vormt tussen de wijk Bilgaard
en de binnenstad.
c. Het omvormen van de ringweg tot een weg met gescheiden rijbanen met elk
twee rijstroken.
Hoewel de onder b genoemde weg wel voorkomt op de plankaart van het ont-
werp-structuurplan behoeft U zich door vaststelling van het plan hieraan niet
gebonden te achten.
Ten aanzien van de nieuwe invalsweg uit het zuiden (punt 4) kan nog het
volgende worden opgemerkt. Deze invalsweg was op de ontwerp-structuurplankaart
zoals deze is afgedrukt in de structuurnota 1971? door Goutum getraceerd. Mede
naar aanleiding van bezwaren van de zijde van bewoners van Goutum is met Rijks
waterstaat nader overleg gevoerd over het tracé van deze nieuwe invalsweg.
Aanvankelijk werd het weggedeelte Werpsterhoek-Van Harinxmakanaal beschouwd
als een rijks (snel)-weg, deel uitmakende van de rijksweg 32. Voor een derge
lijke wegverbinding worden bepaalde eisen ten aanzien van bochten, kruisingen
e.d. gesteld. Deze zijn uiteraard zwaarder dan die voor bijv. een weg met een
stedelijk karakter. Dc uitvoerige besprekingen hebben tot het resultaat geleid,
dat Rijkswaterstaat het weggedeelte van rijksweg 32 vanaf de toekomstige krui
sing bij Werpsterhoek tot aan het Van Harinxmakanaal thans als weg met.een
stedelijk karakter wil beschouwen. Door de wijziging van het karakter van dit
wegvale konden de prioriteiten welke een rol hebben gespeeld bij het kiezen van
een tracé ervan opnieuw tegen elkaar worden afgewogen. Met name het verlceers-
belang is opnieuw afgewogen tegen de belangen van de inwoners van Goutum.
- 7 -
ïïu de functie voor dit wegvale is veranderd zijn de eisen welke het snelverkeer
stelt .ten aanzien van het beloop van het tracé vervallen. De nieuwe functie
verdraagt een bepaalde snelheidsbeperking, in verband waarmee naar onze mening
een iets genuanceerder wegbeloop aanvaardbaar wordt. De aanleiding om dit weg
vale dóór Goutum te traceren is derhalve vervallen. Naar de huidige inzichten
zal het tracé vanaf de toekomstige tweede overspanning over het Van Harinxma
kanaal in westelijke richting afbuigen om daarna het verloop van de bestaande
weg Leeuwarden-Heerenveen te volgen. De plankaart was in deze zin gewijzigd.
Zoals U bekend is, is momenteel in studie de vraag hoe de' spoorlijn Leeuwarden-
Groningen in het stedelijk gebied van Leeuwarden t.z.t. moet worden gerecon
strueerd. Er tekenen zich twee mogelijkheden af, t.w. een ondergrondse oplos
sing, aangeduid als "Leeuwarden-laag" en een oplossing waarbij de spoorbaan ver
hoogd wordt (plan Leeuwarden-hoog), Op de plankaart van het ontwerp-structuur-
plan was de spoorbaan reeds als verhoogd aangegeven. Door vaststelling van het
structuurplan behoeft U zich evenwel niet aan deze oplossing gebonden te achten.
Deze aangelegenheid zullen wij n.l. t.z.t. bij afzonderlijke nota aan U voor
leggen.
\7at het vervoor te water betreft is duidelijk de tendens merkbaar, dat de
beroepsvaart achteruit gaat en de recreatievaart toeneemt.
Voor het verkeer in Leeuwarden zal het van groot belang zijn, dat bedrijven
die vervoer te water hebben, buiten de bruggen worden gevestigd en dat de vaar
weg naar Dokkum die nu dwars door de stad gaat en waarbij veel bruggen open
moeten, een route buiten Leeuwarden om krijgt. Zoals reeds vermeld is een nieu
we vaarroute naar Dokkum in studio. Daarnaast zal echter aandacht moeten worden
besteed aan de toenemende recreatievaart.
Universiteit
Op de plankaart is de Bullepolder, gereserveerd voor een mogelijke univer
sitaire vestiging. De ervaringen in 'universiteitssteden hebben echter geleerd,
dat een excentrische ligging van het universiteitscomplex of een gedeelte daar
van niet erg aantrekkelijk is. Zoals U inmiddels bekend is zijn wij van mening,
dat met name op kortere termijn de voorkeur dient.te worden gegeven aan een
vostigingsgebied in de nabijheid van het stadscentrum, te weten het IJsbaan-
lcwartier. Over de toekomstige-bestemming van de Bullepolder behoeft naar onze
moiling in het kader van de eerste fase van het structuurplan geen beslissing
te worden genomen.
Ruimtelijk model.
Het ruimtelijk model voor de 1e fase is voor een groot gedeelte reeds een
"hard" gegeven geworden. Bestemmingsplannen voor de woongebieden Lekkumerend-
Oost, Westeinde, Aldlfin-wost en Aldlfin-oost zijn reeds door U vastgesteld
Voorts ligt het in ons voornemen U het komende jaar het ontwerp bestemmingsplan
Camminghaburen tor vaststelling aan te bieden. Voor het maken van nieuw indus
trieterrein is hot bestemmingsplan "Industriegebied Hemrik" reeds door uw
Raad vastgesteld. Met de realisering van de oostelijke buitentangent'voor wat
betreft het gedeelte vanaf de Groningerstraatweg tot aan de verlengde Aldldtns-
dyk wordt wellicht begin volgend jaar nog begonnen.
Opmerkingen t.a.v. de tweede fase.
De vaststelling van de 2c fase of wel het bepalen van de situering van
de eerstvolgende woonwijk naCamminghaburen zal binnen een aantal jaren moeten
geschieden. Ondanks do reeds genoemde toekomstige ontwikkeling t.a.v. de be
volkingsgroei is het noodzakelijk tijdig plannen voor te bereiden en gereed
te hebben. Hiertoe zijn ten aanzien van het ruimtelijk model in dc structuur
nota een vijftal mogelijkheden aangegeven. Er zal eerst nog een nader onderzoek
naar de voor- en nadelen van de diverse