- 149 -
van het Van Harinxmakanaal gelegen weggedeelte, dat van de huidige Rijks
weg 32 naar de weg Marsspm-Bolsward voert.
Wij delen deze mening. De streeplijn is dan ook gewijzigd in een getrokken
lijn.
4. Weg Hemrik-richting Tietjerksteradeel en de weg naar Dokkum.
De Hoofdingenieur-directeur voor de landinrichting vraagt zich af of het
hele landschap niet teveel door wegen wordt doorsneden. Haar zijn mening
moet b.v. de weg naar Dokkum (vanaf Rijksweg 9) er niet komen.
Aangezien de aanleg van een aantal wegen nog wordt bestudeerd, wordt de
weg naar Dokkum, evenals de weg vanuit de Hemrik, richting Tietjerksteradeel
en de weg Froskepolle-richting Drachten indicatief aangegeven.
5Noordtangent
De meningen verschillen over de noordtangent. De Provinciale Waterstaat
denkt aan een ander tracé dan op de kaart is aangegeven, namelijk een weg
vanaf het Oud Tolhuis tussen Snakkerburen en Lekkum door naar het tracé
Rijksweg 9De overigen evenals Rijkswaterstaat blijven vasthouden aan het
tracé zoals dat na veelvuldig overleg met alle betrokkenen totstandgekomen
is. Het trace blijft als zodanig op de plankaart aangegeven.
Rijkswaterstaat merkt ten aanzien van de noordtangent voorts nog het volgen
de op. In de nota staat dat in fase 1 (116.000 inwoners) deze noordtangent
moet worden aangelegd. De prioriteit wordt in dat geval uitsluitend bepaald
door de stadsuitleg en kan een geheel andere zijn dan die van de Rijkswater
staat, temeer daar een klein percentage van het Leeuwarden binnenkomende
verkeer doorgaand oost-west verkeer is. Zulks kan er toe leiden, dat de aan
leg van bedoelde tangent een zaak van de gemeente dient te zijn.
Hieromtrent merken wij op dat er ten noorden van Leeuwarden een buitentangent
moet komen. Over het tracé bestaat geen verschil van mening.
Op welke wijze deze weg moet worden gerealiseerd is thans niet aan de orde.
Uiteraard zullen wij hierover te zijner tijd met de betrekken instanties
overleg plegen,
6Wegen binnen de bebouwde kom.
De P.P.D. merkt op dat in de structuurcommissie niet is gesproken over de
wegen binnen de bebouwde kom van Leeuwarden. Waarom zijn b.v. tussen de
nieuwe Oostergoweg en de Schrans kantoren e.d, geprojecteerd en waarom is
de Schrans als belangrijke stadsweg op de kaart vermeld.
De Schrans blijft naar onze mening een zeer belangrijke ontslu.itingsweg
voor het zuidelijk stadsgebied er. is dientengevolge aangegeven op de
kaart. T.a.v. de geprojecteerde kantoren kan worden opgemerkt, dat de
problematiek hiervan in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan
Huizum-dorp aan de orde kont.
Keuze woongebieden
Volgens de P.P.D. moet de keuze voor de woongebieden, die na Cammingha-
buren aan de orde komen, binnen 5 jaar worden gemaakt, o.a. omdat de oe-
hoefte aan woningen relatief steeds groter wordt in verband met de afne
mende gezinsgrootte.
Hieromtrent merken wij op, dat indien de gestimuleerde bevolkingsgroei
uitblijft, Leeuwarden in d.e tot fase 1 behorende stadsuitbreidingen nog
tot omstreeks 1995 terecht kan. Te vroege ontsluiting van wijken na Cam-
minghaburen kan dan tot zeer grote renteverliezen leiden. De behoef te aa -
woningen is ook sterk afhankelijk van de verkrotting, de renovatie— en
saneringsplannen
Hoogspanningslijnen
Haar aanleid-ing van een mededeling van de directeur—generaal voor de ener
gievoorziening, zijn op de plankaart aangebracht de 220 KV-lijnen die ir
aanleg zijn, welke alle op het 220/110 KV-station Louwsmeer worden aange
sloten
Rijkswaterstaat heeft voorts nog de volgende punten naar voren gebraent.
Samenkomst van wegen
Op de tekening zijn grote en kleine cirkels aangegeven terplaatse van de
samenkomst van wegen, zonder dat is aangegeven of dit gelijkvloerse dan
wel ongelijkvloerse oplossingen zijn
In -het algemeen dient bij deze punten, waarover in de nota wel over onge
lijkvloerse verkeersoplossingen wordt gesproken, van fasering sprake te zijn
en in eerste instantie te worden gedacht aan gelijkvloerse aansluitingen
die met verkeerslichten zijn beveiligd. Afhankelijk van de verkeersontwikke
ling dient te zijner tijd te worden bezien in hoeverre hier in een later
stadium tot ongelijkvloerse aansluitingen dient te word.en overgegaan.
Met name geldt dit, voorzover raakpunten met de rijkswegen aanwezig zijn,
voor: a. het Vrijheidsplein;
b. het kruispunt bij het Oud-Tolhuis;
c. het kruispunt Werpsterhoek;
d. het kruispunt Goutum.
Volgens Rijkswaterstaat dient de aansluiting van de woonwijk Camminghaburen
aan de Groningerstraatweg echter wel onmiddellijk als ongelijkvloerse aanslui
ting te worden uitgevoerd., aangezien het hier een nieuw aarisluitpunt betreft.
-150-