- 149 - van het Van Harinxmakanaal gelegen weggedeelte, dat van de huidige Rijks weg 32 naar de weg Marsspm-Bolsward voert. Wij delen deze mening. De streeplijn is dan ook gewijzigd in een getrokken lijn. 4. Weg Hemrik-richting Tietjerksteradeel en de weg naar Dokkum. De Hoofdingenieur-directeur voor de landinrichting vraagt zich af of het hele landschap niet teveel door wegen wordt doorsneden. Haar zijn mening moet b.v. de weg naar Dokkum (vanaf Rijksweg 9) er niet komen. Aangezien de aanleg van een aantal wegen nog wordt bestudeerd, wordt de weg naar Dokkum, evenals de weg vanuit de Hemrik, richting Tietjerksteradeel en de weg Froskepolle-richting Drachten indicatief aangegeven. 5Noordtangent De meningen verschillen over de noordtangent. De Provinciale Waterstaat denkt aan een ander tracé dan op de kaart is aangegeven, namelijk een weg vanaf het Oud Tolhuis tussen Snakkerburen en Lekkum door naar het tracé Rijksweg 9De overigen evenals Rijkswaterstaat blijven vasthouden aan het tracé zoals dat na veelvuldig overleg met alle betrokkenen totstandgekomen is. Het trace blijft als zodanig op de plankaart aangegeven. Rijkswaterstaat merkt ten aanzien van de noordtangent voorts nog het volgen de op. In de nota staat dat in fase 1 (116.000 inwoners) deze noordtangent moet worden aangelegd. De prioriteit wordt in dat geval uitsluitend bepaald door de stadsuitleg en kan een geheel andere zijn dan die van de Rijkswater staat, temeer daar een klein percentage van het Leeuwarden binnenkomende verkeer doorgaand oost-west verkeer is. Zulks kan er toe leiden, dat de aan leg van bedoelde tangent een zaak van de gemeente dient te zijn. Hieromtrent merken wij op dat er ten noorden van Leeuwarden een buitentangent moet komen. Over het tracé bestaat geen verschil van mening. Op welke wijze deze weg moet worden gerealiseerd is thans niet aan de orde. Uiteraard zullen wij hierover te zijner tijd met de betrekken instanties overleg plegen, 6Wegen binnen de bebouwde kom. De P.P.D. merkt op dat in de structuurcommissie niet is gesproken over de wegen binnen de bebouwde kom van Leeuwarden. Waarom zijn b.v. tussen de nieuwe Oostergoweg en de Schrans kantoren e.d, geprojecteerd en waarom is de Schrans als belangrijke stadsweg op de kaart vermeld. De Schrans blijft naar onze mening een zeer belangrijke ontslu.itingsweg voor het zuidelijk stadsgebied er. is dientengevolge aangegeven op de kaart. T.a.v. de geprojecteerde kantoren kan worden opgemerkt, dat de problematiek hiervan in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Huizum-dorp aan de orde kont. Keuze woongebieden Volgens de P.P.D. moet de keuze voor de woongebieden, die na Cammingha- buren aan de orde komen, binnen 5 jaar worden gemaakt, o.a. omdat de oe- hoefte aan woningen relatief steeds groter wordt in verband met de afne mende gezinsgrootte. Hieromtrent merken wij op, dat indien de gestimuleerde bevolkingsgroei uitblijft, Leeuwarden in d.e tot fase 1 behorende stadsuitbreidingen nog tot omstreeks 1995 terecht kan. Te vroege ontsluiting van wijken na Cam- minghaburen kan dan tot zeer grote renteverliezen leiden. De behoef te aa - woningen is ook sterk afhankelijk van de verkrotting, de renovatie— en saneringsplannen Hoogspanningslijnen Haar aanleid-ing van een mededeling van de directeur—generaal voor de ener gievoorziening, zijn op de plankaart aangebracht de 220 KV-lijnen die ir aanleg zijn, welke alle op het 220/110 KV-station Louwsmeer worden aange sloten Rijkswaterstaat heeft voorts nog de volgende punten naar voren gebraent. Samenkomst van wegen Op de tekening zijn grote en kleine cirkels aangegeven terplaatse van de samenkomst van wegen, zonder dat is aangegeven of dit gelijkvloerse dan wel ongelijkvloerse oplossingen zijn In -het algemeen dient bij deze punten, waarover in de nota wel over onge lijkvloerse verkeersoplossingen wordt gesproken, van fasering sprake te zijn en in eerste instantie te worden gedacht aan gelijkvloerse aansluitingen die met verkeerslichten zijn beveiligd. Afhankelijk van de verkeersontwikke ling dient te zijner tijd te worden bezien in hoeverre hier in een later stadium tot ongelijkvloerse aansluitingen dient te word.en overgegaan. Met name geldt dit, voorzover raakpunten met de rijkswegen aanwezig zijn, voor: a. het Vrijheidsplein; b. het kruispunt bij het Oud-Tolhuis; c. het kruispunt Werpsterhoek; d. het kruispunt Goutum. Volgens Rijkswaterstaat dient de aansluiting van de woonwijk Camminghaburen aan de Groningerstraatweg echter wel onmiddellijk als ongelijkvloerse aanslui ting te worden uitgevoerd., aangezien het hier een nieuw aarisluitpunt betreft. -150-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 443