Dit standpunt van Rijkswaterstaat kan onzerzijds worden onderschreven. T.a.v. de aansluiting van de woonwijk Camminghaburen aan de Groninger straatweg kan worden vermeld dat deze aansluiting ongelijkvloers wordt uitgevoerd. Dit is niet als zodanig op de kaart aangegeven, omdat dat een detaillering van één aansluitpunt zou zijn terwijl de oplossing van de andere aansluitpunten. met een cirkel is aangegeven. Het al of niet onge lijkvloers zijn wordt in de desbetreffende bestemmingsplannen aangegeven. I 0Aansluiting ".'irdun. Het punt van -samenkomst van de weg uit Wirdum met de rijksweg 32 is met een kleine cirkel aangegeven. Dij de uitvoering van de rijksweg 32 als autosnelweg kan slechts een ongelijkvloerse kruising worden toegestaan. Overweging verdient in dat geval volgens Rijkswaterstaat de weg uit Wirdum ongelijkvloers over de rijksweg 32 en de spoorbaan heen te voeren. De geprojecteerde woongebieden westelijk van Wirdum kunnen dan echter niet op de aangegeven wijze op de weg uit Wirdum worden aangesloten. Overigens vindt Rijkswaterstaat een opdringen van Wirdum 'in westelijke richting, dus in de richting van de rijksweg minder gewenst. Hierover kan worden opgemerkt dat bij de uitureiding van Wirdum in weste lijke richting rekening zal worden gehouden met een ongelijkvloerse krui sing. Omtrent één en ander zal te zijner tijd overleg worden gevoerd met Rijkswaterstaat. II Vorkeors- on vervcorsone! orzookc-n 2o fa.so In de nota (zie bladz. 121) wordt vermeld, dat omstreeks 1975 de keuze voor de tweede fase, dus het stadsmodel, dient te worden gedaan. Daartoe worden een aantal alternatieve modellen aangegeven. Mede, middels bij de modellen behorende 'verkeers- en vervoersonderzoeken, dienen deze tevoren in nader overleg tegen elkaar te worden afgewogen. O.a. bij de onder variant C op bladz. 133 genoemde verbinding tussen rijksweg 32 en de oosttangent, lopende oostelijk van Warga, kunnen gelet op de ervaringen mot oen daar oorspronkelijk geprojecteerde hoog spanningslijn landschappelijke bezwaren een onoverkomelijke hinderpaal vormen naar de mening van Rijkswaterstaat. Allereerst dient te worden opgemerkt dat de tweede fase thans niet in het geding is. Alleen de eerste fase wordt thans vastgesteld. Bij dc keuze van het model voor de tweede fase zal uiteraard over het wegenschema overleg worden gepleegd met do betrokken instanties. Hot lijkt ons dan ook prematuur thans in te gaan op de mogelijke problemen welke de v/eg in variant C kan geven. Overleg met buurgemeenten. Er heeft overleg plaats gehad met alle buurgemeenten afzonderlijk, name lijk met Baarderadeel (7-2-'72), Idaarderadeel (9-2-'72), Leouwarderadeol 10—2 —'72)Tietjerksteradeel (11—2—'72) en Menaldumadeel (2—3—'72). Dit leidde tot de volgende opmerkingen: Daarderadcel - Verbetering van de verbinding Iiantgum-V/eidum-Leeuwarden cn van de ver binding Leeuwarden-Snoek verdient de aandacht; - _.r moet eens worden nagegaan, welke recreatieve voorzieningen aan de zuid)westelijke kant van Leeuwarden kunnen v/orden getroffen: groen, een toeristisch rijwielpad langs de Zwette en een snellere toe ristische vaarverbinding via Dille sluis naar Sneekermeer De eerste tv/co punten lijken ons do moeite van het bestuderen waard; verkeerstechnisch blijft watertoerisme via jachthavens-oost en niet door het Leeuwarder centrum de voorkeur houden. Idaarderadeel - Het gemeentebestuur van Idaarderadeel acht het wenselijk, dat Leeuwarden vrij snel tot boven dc 100.000 inwoners uitgroeit. Daarna zou de groei van de agglomeratie-Leeuwarden zich vooral in de dorpen rond de stad moeten voltrekken. Idaarderadeel houdt er terdoge rekening moe, dat de Uargaaster- en Hompensermeer v/eer onder water werden, gezet, maar hooft bezwaar tegen een groot stadsgebied in deze omgeving, (variant C). Lcauwardoradeel - Van gedachten v/ordt gewisseld over de toekomst van de Dokkumer Ho, die voor Leeuwarden eon verkeersobstakel is geworden. Er moot een nic-uwe vaarweg komen, waarbij dc Dokkumer Ee een recreatieve waarde blijft be houden. - Rekening wordt gehouden met do geprojecteerde landbouwweg naar Ferwer- deradeei, waar geen initiatief in wordt ontwikkeld. Tietjerksteradeel - Hot gemeentebestuur van Tietjerksteradeel is bereid zich in principe positief op te stollen, wanneer blijkt dat hot voor Leeuwarden noodza kelijk is om zijn uitureiding op grondgebied van Tietjerksteradeel te zoeken. Ar is echter geen eenstemmigheid over de vraag, wanneer het gesprek over deze uitbreiding moot plaatshebben. Het gemeentebestuur van Tietjerksteradeel meent, dat b.v. 1975 vroeg genoeg is. ij zijn van mening dat het gesprek onmiddellijk zou moeten starten na.dat do -152-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 444