Raad een variant op Tietjerksteradeels grondgebied heeft gekozen voor
uitvoering onmiddellijk na Camminghaburen.
Monaldumadeel
- het gemeentebestuur van Menaldurna.deel heeft geen ernstige bezwaren tegen
een zuidwestelijke stadswijk, noch tegen een bescheiden uitbreiding van
het westelijke industrieterrein. V/él heeft men vraagtekens over een twee
de, groter industrieterrein op grondgebied van Menaldumadeel
Hieromtrent moet worden opgemerkt dat dit geprojecteerde industrieter
rein deel uitmaakt van de tweede fase van het structuurplan en dat de
realisatie afhankelijk is van het gekozen model. Op dit moment lijkt
realisering hiervan ons niet erg waarschijnlijk.
Overige reacties:
In het kador van het overleg ex. artikel 8 van het besluit op do Ruimte
lijke Ordening is het ontwerp structuurplan voorts nog toegezonden aan
diverse instanties, kaaruij kwamen onderstaande opmerkingen naar voren.
a. Inspecteur volksgezondheid:
Aan de milieuhygiënische consequenties van de geprojecteerde vegen
is onvoldoende aandacht besteed. Het is zinvol, de afstand tussen de
wegen die een functie voor het doorgaande verkeer en het wijkontslui-
tingsverkeer hebben, en de uoonueoouwing te vergroten tot minstons
200 meter om ernstige geluidshinder te voorkomen. D-- perspectieven
voor gedeelten van de geplande woonwijk in het zui„.en en voor de woon
wijk in het noordwesten zijn ongunstig. Waarom wordt bij do woonwijk
in het noordoosten langs de spoorlijn geen bebouwingsvrije zöne aange
geven, zo vraagt de Inspecteur van de Volksgezondheid zich af. Gok
hier wordt gepleit voor een bredere groenzöne
De situatie betreffende de geluidsbelasting van het vliegveld is oven-
min op het plan aangeduid. Het wordt als een gemis ervaren, dat in de
structuurnota, noch in het structuurplan aandacht is besteed aan de
toenemende belasting van de milieuhygiënische uitrusting van een
groeiende stad (capaciteit riolering, vuilvcrwijdering, rioolwater
zuiveringsinstallaties etc.)
De door de Inspecteur van de Volksgezondheid genoemde punten hebben bc
trekking op de tweede fa.se en zullen bij die tweede fa.se na.der worden
bekeken
De geplande kantoorruimte op het veemarktterrein is niet alleen ver
keer saan trekkend maar betekent het opheffen van oen thans aanwezig
zeer gunstig gelegen parkeerterrein van behoorlijke capaciteit aldus
de Inspecteur van de Volksgezondheid en volgens Rijkswaterstaat
-153-
Op dit punt zal uitvoerig worden ingegaan bij het Structuurplan voor de
binnenstad.
b. Waterschap De Walden.
Dit waterschap verzoekt voor het gebied ten noorden van de Bonkevaart
en ten oosten van de Dokkumer ïïe, dat gelegen is binnen de grenzen
van het waterschap De Walden, te zijner tijd de bestemmingsplannen
aan haar toe te zenden. De zaken betreffende de waterhuishouding
etc. kunnen dan nader worden geregeld.
Met deze opmerking zullen wij te zijner tijd rekening houden.
c. Nederlandse Spoorwegen.
De N.Sstelt overleg bij de uitwerking van het bestemmingsplan
Camminghaburen in een vroegtijdig stadium op prijs, in verband met
de situering van een eventuele halte. Daarbij wordt opgemerkt, dat
in het algemeen eerst 12,000 tot 15.000 inwoners binnen loopafstand
van 800 meter een voorstadhalte rechtvaardigt. De situering van het
universiteitscomplex ten zuiden van Camminghaburen aan de spoorlijn
(inplaats van in de Bullepolder) zou de opening van een halte sterk
stimuleren.
Omtrent het bovenstaande kunnen wij u mededelen dat overleg met de Neder
landse Spoorwegen zal worden gevoerd. Een eerste, informele bespreking
heeft reeds plaats gevonden.
pXt vervoersoogpunt lijkt de uitbreiding van Leeuwarden op langere termijn
aan de zuidkant (aan weerszijden van de spoorlijn naar Heerenveen) het
gunstigst.
Ten aanzien van dit punt merken wij op dat dit aspect zal worden betrokken
in de beoordeling van de modellen voor de tweede fase.
d. Eerstaanwezend-ingenieur der Genie.
De toekomstige uitbreiding van Snakkerburen en Lekkum is -evenals de
mogelijke universiteitsvestiging- gelegen in de invliegtrog van de
oost-westbaan van de vliegbasis. Naast de speciaal voor een eventueel
te bouwen universiteit van belang zijnde hoogtebeperking geldt ook
voor deze toekomstige bebouwing het bezwaar, dat bouwen nabij een
vliegveld leidt tot geluidshinder. Deze hinder zal ook voor het in
uitvoering zijnde bestemmingsplan Westeinde optreden, aldus genoemde
ingenieur.
-154-