Raad een variant op Tietjerksteradeels grondgebied heeft gekozen voor uitvoering onmiddellijk na Camminghaburen. Monaldumadeel - het gemeentebestuur van Menaldurna.deel heeft geen ernstige bezwaren tegen een zuidwestelijke stadswijk, noch tegen een bescheiden uitbreiding van het westelijke industrieterrein. V/él heeft men vraagtekens over een twee de, groter industrieterrein op grondgebied van Menaldumadeel Hieromtrent moet worden opgemerkt dat dit geprojecteerde industrieter rein deel uitmaakt van de tweede fase van het structuurplan en dat de realisatie afhankelijk is van het gekozen model. Op dit moment lijkt realisering hiervan ons niet erg waarschijnlijk. Overige reacties: In het kador van het overleg ex. artikel 8 van het besluit op do Ruimte lijke Ordening is het ontwerp structuurplan voorts nog toegezonden aan diverse instanties, kaaruij kwamen onderstaande opmerkingen naar voren. a. Inspecteur volksgezondheid: Aan de milieuhygiënische consequenties van de geprojecteerde vegen is onvoldoende aandacht besteed. Het is zinvol, de afstand tussen de wegen die een functie voor het doorgaande verkeer en het wijkontslui- tingsverkeer hebben, en de uoonueoouwing te vergroten tot minstons 200 meter om ernstige geluidshinder te voorkomen. D-- perspectieven voor gedeelten van de geplande woonwijk in het zui„.en en voor de woon wijk in het noordwesten zijn ongunstig. Waarom wordt bij do woonwijk in het noordoosten langs de spoorlijn geen bebouwingsvrije zöne aange geven, zo vraagt de Inspecteur van de Volksgezondheid zich af. Gok hier wordt gepleit voor een bredere groenzöne De situatie betreffende de geluidsbelasting van het vliegveld is oven- min op het plan aangeduid. Het wordt als een gemis ervaren, dat in de structuurnota, noch in het structuurplan aandacht is besteed aan de toenemende belasting van de milieuhygiënische uitrusting van een groeiende stad (capaciteit riolering, vuilvcrwijdering, rioolwater zuiveringsinstallaties etc.) De door de Inspecteur van de Volksgezondheid genoemde punten hebben bc trekking op de tweede fa.se en zullen bij die tweede fa.se na.der worden bekeken De geplande kantoorruimte op het veemarktterrein is niet alleen ver keer saan trekkend maar betekent het opheffen van oen thans aanwezig zeer gunstig gelegen parkeerterrein van behoorlijke capaciteit aldus de Inspecteur van de Volksgezondheid en volgens Rijkswaterstaat -153- Op dit punt zal uitvoerig worden ingegaan bij het Structuurplan voor de binnenstad. b. Waterschap De Walden. Dit waterschap verzoekt voor het gebied ten noorden van de Bonkevaart en ten oosten van de Dokkumer ïïe, dat gelegen is binnen de grenzen van het waterschap De Walden, te zijner tijd de bestemmingsplannen aan haar toe te zenden. De zaken betreffende de waterhuishouding etc. kunnen dan nader worden geregeld. Met deze opmerking zullen wij te zijner tijd rekening houden. c. Nederlandse Spoorwegen. De N.Sstelt overleg bij de uitwerking van het bestemmingsplan Camminghaburen in een vroegtijdig stadium op prijs, in verband met de situering van een eventuele halte. Daarbij wordt opgemerkt, dat in het algemeen eerst 12,000 tot 15.000 inwoners binnen loopafstand van 800 meter een voorstadhalte rechtvaardigt. De situering van het universiteitscomplex ten zuiden van Camminghaburen aan de spoorlijn (inplaats van in de Bullepolder) zou de opening van een halte sterk stimuleren. Omtrent het bovenstaande kunnen wij u mededelen dat overleg met de Neder landse Spoorwegen zal worden gevoerd. Een eerste, informele bespreking heeft reeds plaats gevonden. pXt vervoersoogpunt lijkt de uitbreiding van Leeuwarden op langere termijn aan de zuidkant (aan weerszijden van de spoorlijn naar Heerenveen) het gunstigst. Ten aanzien van dit punt merken wij op dat dit aspect zal worden betrokken in de beoordeling van de modellen voor de tweede fase. d. Eerstaanwezend-ingenieur der Genie. De toekomstige uitbreiding van Snakkerburen en Lekkum is -evenals de mogelijke universiteitsvestiging- gelegen in de invliegtrog van de oost-westbaan van de vliegbasis. Naast de speciaal voor een eventueel te bouwen universiteit van belang zijnde hoogtebeperking geldt ook voor deze toekomstige bebouwing het bezwaar, dat bouwen nabij een vliegveld leidt tot geluidshinder. Deze hinder zal ook voor het in uitvoering zijnde bestemmingsplan Westeinde optreden, aldus genoemde ingenieur. -154-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 445