- 6 -
f
f
Samenvatting.
Voor zover de bovenbedoelde kredieten onrendabele investeringen
betreffen komen de daaruit voortvloeiende kapitaallasten ten laste
van de algemene dienst. Hiertegenover moet de stelpost voor kapitaallasten
nieuwe werken'(volgno. 644) met gelijke bedragen worden verlaagd. Het
be'treft de volgende bedragen;
Markt-, Haven- en Slachthuisbedrijf
Dienst Reiniging en Brandweer
Dienst voor Sport en Recreatie
Blectriciteitsbedrijf
veemarkt
4-110,
beurs
6.670
huisvuildienst
23-240,
kolkendienst
19.915,—
veegdienst
9.785,—
ontsmettingsdienst
2.250,—
winterdienst
8.470,—
brandweer
3.470,—
recreatieoor den-
5.965,—
atletiekbaan
1.155,—
sportvelden
3.765,
openbare verlichting
13-310,
totaal
102.105,
Na deze verlaging is op volgno. 644 nog 1.094=520,beschikbaar.
Wij stellen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van de
hierboven genoemde takken van dienst voor 1974 te wijzigen overeenkomstig
de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten.
De commissies van advies en bijstand voor het Marktwezen en het
Slachthuis, de Dienst voor Gezondheidszorg, de Dienst voor Reiniging
en Brandweer, de Dienst voor Sport en Recreatie en het Electriciteits-
bedrijf kunnen zich met de desbetreffende voorstellen verenigen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma
Burgemeester.
de Jong
Secretaris.
Beschikbaarstellen van een krediet voor het inrichten van de administratie
van de onroerend-goedbelasting.
Bijlage no. 382.
Leeuwarden, 13 december 1973-
Aan de gemeenteraad.
In Uw vergadering van 10 december 1973 hebt U overeenkomstig ons in
bijlage no. 341 vervat voorstel besloten tot het vaststellen van de
verordening op de heffing en invordering van de onroerend-goedbelasting.
Deze belasting zal m.i.v. het jaar 1975 worden geheven naar de grondslag
"waarde in het economisch verkeer". De invordering van de belasting zal
geschieden door de Rijks-belastingdienst. De gemeente moet de voor de
heffing benodigde gegevens, t.w. de economische waarden van alle in de
belasting te betrekken objecten in de loop van 1974 aan de Rijks-belasting-
dienst leveren.
Nu de Raad als grondslag de waarde in het economisch verkeer heeft
gekozen dient op zeer korte termijn te worden begonnen met de vaststelling
van de heffingsgrondslag van alle te belasten percelen. Vooruitlopend
op Uw besluit van 10 december 1973 hebben wij ons er over beraden hoe dit
moet gebeuren. Het gaat om een enorme hoeveelheid gegevens, die in een
toch vrij beperkte tijd dient te worden verzameld en verwerkt. Dit werk
moet met veel zorg gebeuren, opdat de beschikking wordt verkregen over
een compleet en betrouwbaar bestand van gegevens, waarop in de komende
jaren kan worden voortgebouwd en voarte om te voorkomen, dat in een later
stadium een lawine van bezwaarschriften moet worden behandeld.
Zoals reeds in de vergadering van de Commissie voor de Financiën
van 26 november 1973 is medegedeeld, hebben vrij ons met het oog daarop
in verbinding gesteld met een aantal hier gevestigde makelaars in onroerende
goederen. Wij hebben gevraagd of de Leeuwarder makelaars in staat en
bereid waren zich te belasten met de taxatie van een zeer groot aantal
percelen.
Naar aanleiding van enkele gevoerde besprekingen hebben 12 makelaarskantoren
aa,ngeboden gezamenlijk ongeveer 19500 objecten, t.w. de objecten die niet
behoren tot de agrarische sector of tot de woningwet- en premiesector,
te waarderen. Daarbij zal in een nauwe samenwerking met de desbetreffende
secretarie-afdeling worden gewerkt, opdat een voortdurende stroom van
beschikbaar komende gegevens wordt verkregen.
Voor de agrarische sector is een dergelijke aanbieding binnengekomen
van een alhier gevestigd in deze sector gespecialiseerd bureau.
De vaststelling van de heffingsgrondslag voor de woningwet- en
premiesector zal geschieden door gemeentediensten in nauw overleg met de
woningbouwcorporaties
De schriftelijke aanbiedingen van de makelaars en van het genoemde
bureau liggen ter inzage.
De totale kosten van het verzamelen en verwerken van de benodigde
gegevens worden als volgt geraamd;
taxaties door makelaars (incl.
agrarische sector) 890.000,
taxaties woningwet- en premiebouwsector
(incl. kaartenmateriaal enz.) f 200.000,
administratieve voorbereiding door gemeentelijke
diensten (Dienst Stadsontwikkeling en Secretarie)
inclusief salaris tijdelijke hulpkrachten,
drukwerk enzf90000
inrichtingskosten bestand, te betalen aan
centrum voor automatisering f 70.000,
1.250.000,—