- 4 -
het mat eriaalsy s t e om (dit systeem omvat alle matoriële hulp
middelen, - gebruiks- en verbruiksgoe-
deren - waarvan de gemeente hij de
uitoefening van haar taken gebruik
maakt
Binnen elk informatiesysteem kunnen weer deelsystemen ont
staan voor bepaalde groepen informaties
Buiten de hiervoor genoemde 6 informatio-systemon komen toe
passingen voor, welke niet in het geheel van de gemeentelij
ke automatisering (kunnen) worden geïntegreerd, b.v. tech
nische berekeningen en toepassingen voor politie en in de
medische sector.
kaast de hiervoor besproken basissystemen zal ook nog een.
z.g. "bestuurssysteem" worden ontwikkeld. Dit bestuurssys
teem zal de gegevens moeten bevatten welke nodig zijn voor
hot besturen van de gemeente. Besturen is kiezen uit alter
natieven, hot stellen van prioriteiten, het plannen en co-
ordineren van alctivitciten en het bewaken van de uitvoering
in tijd en gold, enz. Hiervoor zijn tal van gegevens nodig,
welke voor een belangrijk deel uit de basissystemen worden
getrokken, maar ook op andere wijze worden verkregen. Bij
dit laatste kan gedacht worden aan de begrotingen en mecr-
jarenramingen van de algemene dienst en de gemeentelijke
bedrijven en aan de diverse financiële administraties, e.d.
In het bestuurssysteem worden deze gegevens in relatie tot
elkaar gebracht en in hun onderlinge samenhang zichtbaar ge
maakt. Hierdoor ontstaat een systeem van geïntegreerde in
formatievoorziening als belangrijk hulpmiddel voor het be
stuur. Hot bestuurssysteem moet dan ook worden beschouwd als
de kern van do gemeentelijke automatisering.
Aangezien do opzet van de administratieve automatisering
niet als een statisch geheel kan worden gezien, wordt het
basisplan indien hiertoe aanleiding is regelmatig aangepast
aan nieuwe inzichten op informaticagebied en op grond van
opgedane ervaringen.
In het automatiseringsplan van de SOAG wordt de gemeente in
haar totaliteit gezien, dus als één bestuurseenheid.
Dat de diverse gemeentelijke taken door verschillende orga
nisatorische eenheden (takken van dienst) worden uitgevoerd
is in dit verband van geen belang. Uiteraard zal in do in
formatievoorziening wel rekening worden gehouden met dc spe
cifieke verlangens van dc diensten cn bedrijven op hun eigen
gebied, b.v. de uitkeringenadministratie (overdracht van
geld aan personen) van de sociale dienst vormt een onderdeel
van het do gehele gemeente omvattende betalings- en incasso-
sysstecm, maar wordt mot volledige inspraak van sociale
dienst-deskundigen tot stand gebracht.
2.5. .Stand van zaken m.b.t. de ontwikkeling van de landelijke
systemen.
In het kader van de samenwerking wordt do ontwikkeling van
de landelijke toepasbare automatiseringssystemen verzorgd
door de regionale samenwerkingsverbanden.
Hierbij moot onderscheid worden gemaakt tussen hoofdsystemen
(basissystemen) en sub-systemen (deel-systemen)
Het is mogelijk, dat een bepaalde regio do verantwoordelijk
heid aanvaardt voor de ontwikkeling van een hoofdsysteem en
dat één of moer andere regio's zich belasten met hot tot
stand brengen van tot dit systeem behorende deol-projecton.