- 4 - het mat eriaalsy s t e om (dit systeem omvat alle matoriële hulp middelen, - gebruiks- en verbruiksgoe- deren - waarvan de gemeente hij de uitoefening van haar taken gebruik maakt Binnen elk informatiesysteem kunnen weer deelsystemen ont staan voor bepaalde groepen informaties Buiten de hiervoor genoemde 6 informatio-systemon komen toe passingen voor, welke niet in het geheel van de gemeentelij ke automatisering (kunnen) worden geïntegreerd, b.v. tech nische berekeningen en toepassingen voor politie en in de medische sector. kaast de hiervoor besproken basissystemen zal ook nog een. z.g. "bestuurssysteem" worden ontwikkeld. Dit bestuurssys teem zal de gegevens moeten bevatten welke nodig zijn voor hot besturen van de gemeente. Besturen is kiezen uit alter natieven, hot stellen van prioriteiten, het plannen en co- ordineren van alctivitciten en het bewaken van de uitvoering in tijd en gold, enz. Hiervoor zijn tal van gegevens nodig, welke voor een belangrijk deel uit de basissystemen worden getrokken, maar ook op andere wijze worden verkregen. Bij dit laatste kan gedacht worden aan de begrotingen en mecr- jarenramingen van de algemene dienst en de gemeentelijke bedrijven en aan de diverse financiële administraties, e.d. In het bestuurssysteem worden deze gegevens in relatie tot elkaar gebracht en in hun onderlinge samenhang zichtbaar ge maakt. Hierdoor ontstaat een systeem van geïntegreerde in formatievoorziening als belangrijk hulpmiddel voor het be stuur. Hot bestuurssysteem moet dan ook worden beschouwd als de kern van do gemeentelijke automatisering. Aangezien do opzet van de administratieve automatisering niet als een statisch geheel kan worden gezien, wordt het basisplan indien hiertoe aanleiding is regelmatig aangepast aan nieuwe inzichten op informaticagebied en op grond van opgedane ervaringen. In het automatiseringsplan van de SOAG wordt de gemeente in haar totaliteit gezien, dus als één bestuurseenheid. Dat de diverse gemeentelijke taken door verschillende orga nisatorische eenheden (takken van dienst) worden uitgevoerd is in dit verband van geen belang. Uiteraard zal in do in formatievoorziening wel rekening worden gehouden met dc spe cifieke verlangens van dc diensten cn bedrijven op hun eigen gebied, b.v. de uitkeringenadministratie (overdracht van geld aan personen) van de sociale dienst vormt een onderdeel van het do gehele gemeente omvattende betalings- en incasso- sysstecm, maar wordt mot volledige inspraak van sociale dienst-deskundigen tot stand gebracht. 2.5. .Stand van zaken m.b.t. de ontwikkeling van de landelijke systemen. In het kader van de samenwerking wordt do ontwikkeling van de landelijke toepasbare automatiseringssystemen verzorgd door de regionale samenwerkingsverbanden. Hierbij moot onderscheid worden gemaakt tussen hoofdsystemen (basissystemen) en sub-systemen (deel-systemen) Het is mogelijk, dat een bepaalde regio do verantwoordelijk heid aanvaardt voor de ontwikkeling van een hoofdsysteem en dat één of moer andere regio's zich belasten met hot tot stand brengen van tot dit systeem behorende deol-projecton.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 6