No. 685.
DE RAAD DER GEMEENTE LEE WARDEN;
overwegende, dat door de heer J„ van der Meer, woonark Ritisi te Alkmaar
hij "brief van 5 november 1975 beroep is ingesteld tegen het besluit van
Burgemeester en Wethouders van 9 oktober 1973, no. 11854, tot weigering
van een ligplaatsvergunning voor zijn woonboot;
gelet op het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 januari 1974
(bijlage no. 35);
gelet op artikel A 13, lid 4, van de Algemene Politieverordening
Leeuwarden;
B E S L IJ I T
zijn beslissing op eerdervermeld beroepschrift te verdagen tot uiterlijk
3 april 1974.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Subsidiëring stadsautobusdienst.
Bijlage no. 36. Leeuwarden, 17 januari 1974»
Aan de gemeenteraad.
Voor het openbaar vervoer in onze stad, dat wordt verzorgd door de Friese
Autobusmaatschappij "Tram" N.V.ontvangt deze onderneming een subsidie van
onze gemeente berekend naar 80$ van de eerste 100.000,van het nadelige
exploitatiesaldo van de stadsautobusdienst vermeerderd met 90$ van het
resterende gedeelte van dit exploitatiesaldo.
De regeling is tot stand, gekomen in de tijd, dat het interlokale openbaar
vervoer nog een winstgevende activiteit was. Dit openbaar vervoer is echter
reeds een aantal jaren sterk verliesgevend. Volgens een rijksregeling worden de
tekorten op het interlokale vervoer gedekt door een bijdrage van het rijk.
Deze gewijzigde omstandigheden hebben tot gevolg, dat verliezen, voortvloeiende
uit andere activiteiten, waaronder het lokaal vervoer, geheel voor rekening
van de betrokken ondernemers blijven. De Fram heeft ons medegedeeld dat een
dergelijke situatie voor haar niet te handhaven is. In verband hiermede heeft
de N.V. ons verzocht te bevorderen, dat het totale exploitatietekort van de
stadsautobusdienst voor rekening van de gemeente komt.
In aanmerking nemende wat elders in ons land op het stuk van de subsidiëring
van het lokaal openbaar vervoer plaats vindt komt het verzoek van de Fram
ons redelijk voor.
Wij zijn evenwel van oordeel, dat, indien de gemeente overgaat tot het
voor 100$ subsidiëren van het lokale vervoer, bij de berekening van het
nadelige exploitatiesaldo de rente over het geïnvesteerde eigen vermogen
buiten beschouwing dient te worden gelaten.
Dezelfde beperking geldt ten aanzien van het voor rijkssubsidie in aanmerking
komende nadelige exploitatiesaldo van het streekvervoer. Tenslotte zijn wij de
mening toegedaan, dat aan de 100$ subsidiëring van het nadelige exploitatie
saldo, dezelfde voorwaarden zullen moeten worden verbonden, welke van rijkswege
gesteld zullen worden bij verlening van bijdragen aan de gemeente voor het
lokaal openbaar vervoer.
Deze voorwaarden zijn ons thans nog niet bekend.
De Fram heeft verzocht de wijziging van de subsidieregeling reeds per
1 januari 1973 "te doen ingaan. Aan dit verzoek kan naar onze mening,
gelet op de moeilijke financiële positie van onze gemeente, niet worden
voldaan. Wij zijn dan ook van oordeel, dat indien IJ zich met ons voorstel
om 100$ van het nadelige exploitatiesaldo van de stadsautobusdienst te
subsidiëren kunt verenigen, dit niet eerder dat met ingang van 1 januari
1974 zou dienen plaats te vinden.
Wat betreft de financiële consequenties van de te wijzigen regeling merken
wij op, dat zonder rekening te houden met de rente over geïnvesteerd eigen
vermogen, het nadelige exploitatiesaldo gesteld kan worden op 1.039-000,
In de gemeentebegroting voor 1974 is voor de subsidiëring van de stadsautobus
dienst een bedrag opgenomen van 1.007.000,gebaseerd op een nadelig
exploitatiesaldo van 1.130.000,Volledige subsidiëring van het nadelige
exploitatiesaldo van 1.039-000,leidt ten opzichte van de in primitieve
begroting geraamde cijfers tot een hogere last van 1.039-000,-
1.007-000,-- 32.000,
Een tweede punt, dat aan de orde komt is de uitbreiding van het lokale
openbaar vervoer in onze gemeente. In verband met de voortgaande realisering
van de wijken Lekkumerend-Oost en Westeinde achten wij het, om deze wijken
ook van openbaar vervoer te voorzien, noodzakelijk, dat het aantal bussen
met twee wordt uitgebreid. Het nadelige exploitatietekort wordt per bus
globaal begroot op 150.000,per jaar, Voor twee bussen betekent dit een
verhoging van het nadelige exploitatiesaldo van de stadsautobusdienst van
300.000,-- per jaar. Rekening houdende met 100$ subsidiëring van het
exploitatietekort leidt deze uitbreiding van de stadsdienst tot een hogere
last voor de gemeente van 300.000,