Hot betreft hier de eerste Kanaalsbrug, de Oosterbrug, de Vlietsterbrug en do toekomstige brug bij do Alma Sademastraat. De bouwkosten van laatstgenoemde brug sullen door deze beslissing te zijner tijd dan ook aanzienlijk hoger zijn dan tot nu toe werd aangenomen. Als vestigingsplaats voor de Universiteit wordt een terrein gezocht van maximaal 10 a 12 ha» dat aan de rand van de binnenstad is gelegen. Een hierop betrekking hebbend schrijven van de Rijksuniversiteit te Groningen d.d. 6 februari 1974 is bij de stukkon voor ter inzage ge logd. Het enige hiervoor in aanmerking komende terrein is het IJsbaan- kwartior, welk gebied uiteraard ook geschikt zou zijn voor andere bestem mingen. Elke andore plaats die voldoet aan do eis: "gelegen aan de rand van do binnenstad", brengt rigoureuze sloop van wooncomplexen met zich mee. De geuite vrees, dat woningen in do buurt Oldegalileën zouden moe ten verdwijnen» is ongegrond. Wanneer voor de Universiteit niet kan worden volstaan met hot IJsbaankwartier, dan kan het terrein waarop thans de gemeentewerf is gevestigd» daaraan worden toegevoegd. Yestiging van de universiteit in de omgeving Schrans-Oostergoweg, zoals gesuggereerd door een Uwer leden, sou tot gevolg hebben, dat alle woonbebouwing gelegen tussen Huizumerlaan en Borniastraat en tussen Verlengde Schrans en het nieuwe verzorgingshuis van het Triotel zou moe ten verdwijnen om voldoende oppervlakte te verkrijgen. Dit zou grote consequenties hebben voor de winkels aan de Schrans. Wonen. Een door ons in te stellen projectgroep zal zich bezighouden met het ontwikkelen van plannen tot herstel van de woonfunctie in de binnen stad. De eerste stap is reeds gedaan door de vorming van een ambtelijke werkgroepwaarin ook de Rijksdienst voor de Honumentenzorg is vertegen woordigd. Genoemde groep is bezig met een onderzoek naar herstel van de bebouwing van het blok ten noorden van de Grote Kerk. Activiteiten zoals die van de E.V. Stadsherstel en de initiatief groep "Wonen in de Binnenstad" zullen door ons zoveel als mogelijk is worden gesteund. Op een door laatsigmaoemde groep aan ons gericht schrijven en mede naar aanleiding van vragen van raadsleden hebben wij geantwoord» dat getracht zal worden aan deze groep voor haar activiteiten een pand beschikbaar te stellen en dat desgewenst contact met de hiervoor genoemde werkgroep kan worden opgenomen. Daarbij is tevens medegedeeld, dat aan het ver zoek om een doel van de binnenstad aan te wijzen als gebied dat in aan merking komt voor herstel van de vroonfunctie in de zin van de Beschik king geldelijke steun rehabilitatie, pao kan waden voldaan nadat de ge meenteraad hot structuurplan voor do binnenstad heeft vastgesteld. Voor noemd schrijven is bij de stukken tor inzage gelegd. V/ij hebben uiteraard ook belangstelling voor initiatieven van de zijde van architecten. V/el menen wij te moeten opmerken, dat een ideeën- schots nog geen plan voor rehabilitatie is. Onder een dergelijk plan verstaan wij een analyse van hot gebied waarin sociale, technische, esthetische en financiële aspecten naar voren komen, gevolgd door het eigenlijke plan met eventueel varianten. Dit alles in overleg met de betrokkenen. Het lijkt een vanzelfsprekende zaak, dat architecten met de technische uitwerking van een groter of kleiner onderdeel worden belast. Er is in de raad de vraag gesteld, wat wordt bedoeld met geconcen treerde nieuwbouw Achter de Grote Kerk. Hiermede willen wij aangeven, dat het mogelijk is binnen dit gebied een wat groter aantal woningen, soms aaneengesloten, te realiseren. Bruikbare woningen zullen vanzelf sprekend, indien dat enigszins mogelijk is, in het plan worden gehand haafd. Verkeer. Algemeen Het principe van de tangentiële benadering van het binnenstadsgebiod is gehandhaafd, omdat deze als raaklijnen langs het gebied getrokken wegen het mogelijk maken het omsloten gebied "arm" of "luw" te maken voor alle verkeer. piaeseiieEsaaK -5- Vanaf deze tangentwegen wordt het verkeer verdeeld over de diverse delen (sectoren) van de binnenstad. Het verkeer blijft zoveel mogelijk gebruik maken van de tangentwegen en kiest die entree van het binnen- stadsgebied, die het dichtst bij de parkeer- (bestemmings-) plaats ligt. Hierdoor wordt het verkeer binnen het door de tangenten omsloten gebied minimaal en ontstaat geen neiging de nauwe, historische dwarsprofielen van de stadsstraten te verruimen. Integendeel, op vele punten zal de verkeersintensiteit lager worden en zal een deel van de buitenruimte vieer "teruggegeven" kunnen worden aan fietsers en voetgangers. Bij de door U vastgestelde richtdoelen over de verwerkings-capaci+eit en de dimensies van de hoofdstructuurwegen, hebt U geaccepteerd dat er in de verkeers-afwikkeling stagnatie zal optreden. De verkeersdeskundigen gaan er namelijk van uit, dat de verwerkings capaciteit van een rijstrook voor een ongestoorde afwikkeling van het verkeer ca 700 auto's per uur bedraagt. Hot verkeersaanbod zul echter zodanig zijn, dat wij de verwerkings capaciteit op ca 1000 voertuigen por rijstro.Qk per uur moeten stellen. Dit houdt in, dat daarmee stagnaties in de afwikkeling van liet verkoe:: sullen voorkomen. Uit kaart 17 blijkt, dat op vele trajecten van de voorg tangentwegen deze verhoogde verkeers-intensiteit zelfs aanmerkelijk zal worden overschreden. Het name is dit het geval bij de Zuidtangent en bij het gedeelte Oostergoweg tussen de spoorlijn en de gevangenis. Er moet dan ook rekening mee worden gehouden, dat andere functies van de binnenstad niet zodanig tot hun recht zullen komen als met de gestelde doelen wordt beoogd. Op het grote aantal kruispunten op de tangentwegen zullen verkeerslichtenregelingen zorgdragen voor een zo effectief mogelijke verwerking van de verkeersstromen. Op elk kruispunt zal de regeling zodanig zijn, dat met een minimaal aantal rijstroken een maximaal aantal voertuigen kan worden verwerkt. Koppeling van de kruispuntsregelingen zal niet altijd mogelijk en nodig zijn. Hierdoor, zal het weinig aantrekkelijk blijken via de binnenstadstangenten door gaand door het centrale stadsgebied te rijden. Van een zgn. stroom functie van de binnenstadstangenten, die het doorgaand verkeer zou be vorderen, zal ons inziens dan ook geen sprake zijn. Westtangent Sinds de informatieve raadsvergadering heeft zich eer. verandering in de situatie voorgedaan die ons ertoe heeft gebracht, weer te kiezen voor het tracé van de westtangent overeenkomstig ons oude voorstel. Dit was: de westtangent gedeeltelijk binnen, gedeeltelijk buiten de gracht. Hu de verbouw van de Harmonie niet zo ingrijpend kan zijn als wij hadden gedacht, ontstaat toch weer de mogelijkheid om ten westen van de Harmonie de Westmpk?bige over de Westerkade te verlengen en aan te sluiten op een nieuwe brug bij de Harmonie. De Vrouwenpoortsbrug kan dan aan het normale verkeer worden onttrokken. Fietsers, voetgangers en eventueel bussen krijgen via deze nrug een eigen toegang tot de bin nenstad. De Westtangent wordt dus de route Westerplantage-nieuwe brug bij de Harmonie-zuidelijk deel van de Westersingel. Het noordelijk deel van de Westersingel wordt dan de invalsweg vanuit het noorden, waarop de Harlingerstraatweg en de Troelstraweg zijn aangesloten. De brug over de gracht ter hoogte van de Harmonie is naar onze mening noodzakelijk wil men vermijden, dat de bruggehoofden van de Vrouwenpoortsbrug in de toekomst nog meer dan reeds in de afgelopen jaren is gebeurd, worden verbreed. De toename van het gebruik van de Groeneweg en de stijging van de verkeersintensiteiten naar de gebieden rond Hieuwestad en Wilhelminaplein zullen bij handhaving van de Vrouwen poortsbrug, als enige westelijke toegang van het binnenstadsgebiod, bin nen de grachten ongetwijfeld leiden tot grote verkeerstagnaties. De aanleg van de Harmoniebrug kan het gehele gebied rond Vrouwenpoortsbrug ontlasten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 186