-8-
Plan Axios.
Ons commentaar richt zich vooral op hetgeen Axies voorstelt over
het verkeer aan de oost- en de zuidzijde van de binnenstad Principieel
onjuist achten wij het, dat do Bleeklaan als oosttangent wordt voorge
steld. De opzet van het tangentensysteem is immers, dat een zc gelijk
matig mogelijke spreiding van het autoverkeer over de verschillende
wegen wordt bereikt. Daarin hebben zowel de oosttangent over de Ooster
kade als de Bleeklaan een taak. Het weglaten van de Oostcrkado heeft
tot gevolg, dat de ontsluiting van een zeer groot gebied, waaronder het
oostelijk doel van do binnenstad, voor rekening komt van dc Bleeklaan.
Het meermalen door Axios zelf genoemde bezwaar, dat woonwijken van
elkaar of van dc binnenstad worden gescheiden door druk verkeer, zal
zich hier duidelijk manifesteren. Het bezwaar tegen de zg. stroomfunctie
van do tangent over do Oosterkade, menen wij in een voorgaand deel van
deze raadsbrief reeds voldoende te hebben weerlegd.
Aan dc zuidzijde geeft het plan een ondergronds tracó aan langs
hot station en onder do Schrans door. Pit betekent, dat over een grote
lengte afslaan niet mogelijk is ofwel dat er uitsluitend ccn stroom
functie is. In de behoefte.aan bereikbaarheid van juist het gebied tussen
Wilhelminaploin en station en van het station zelf wordt op die wijze
in 't geheel niet voorzien*
V/at de westzijde betreft horhalen wij het reeds elders genoemde
bezwaar, dat het ontbroken van een brug dc vcrdeelfunctio aan de West-
tangent ontneemt
Met do verkeerscirculatie binnen de tangenten zoals die in het
plan van Axios is uitgewerkt kunnen wij in grote lijnen wel instemmen.
Pe parkeervoorzieningen aan de noord- en oostzijde liggen naar onze
mening te ver verwijderd of op plaatsen, die gezien de bestaande bebou
wing, daar moeilijk gerealiseerd kunnen worden en daar ook niet wenselijk
zijn. Een uitzondering hierop vormt wellicht dc situatie ton noordon van
do Froderik Hendrikkazerne.
Lussen.
Rekening houdend mot de gevoerde discussies zijn mot betrekking tot
do lussen dc volgende wijzigingen in het oorspronkelijke voorstel (kaart
5aangebracht
a. Pc lus door do St. Anthonystraat is vervangen door een lus door dc
Bollcmansstceg. Pit is gebeurd in verban d met de discussies in do raad
en tijdens do laatste hoorzitting. Pe rest van deze lus is ongewijzigd
gebleven.
b. Pc insteek naar do Brol is aangevuld mot een mogelijkheid dit gebied
ook via oen éénrichtingsroute door de Uniabuurt-Ossekop weer te ver
laten.
c. Po verbinding over do ITiouwcwog is achterwege gelaten, evenals dc route
over Zuiderstraat-Willemskade z.z.
Parkeren.
Uitgaande van de mogelijkheden die er op korte termijn zijn, moot
onze eerste aandacht gericht zijn op hot tot stand brongen van oen aan
tal bovengrondse parkeergaragesPas op langere termijn zien wij het
verwezenlijken van ondergrondse parkoergarages als een mogelijkheid. Dit
houdt meteen in, dat op do plaatsen waar wij op don duur ondergrondse
parkeergelegenheid willen realiseren, dc huidige bovengrondse accommodatie
voorlopig normaal blijft functioneren. Wethouder de Jong is van mening,
dat ondergrondse parkeergarages ook op langere termijn financieel niet
haalbaar zijn.
Verbetering van dc parkoermogclijkheden voor bezoekers zal in
eerste instantie gevonden moeten worden in het versneld invoeren van
het betaald parkeren. Realiseerbaar is ook het uitbreiden van het parke
ren op dc begane grond op hot Oldehoofsterkerkhof cn op een klein terrein
aan de Amelandsstraat (na afbraak van hot St. Jozefpension)
-9-
Een bovengrondse parkeergarage die op korte termijn gerealiseerd zou
moeten worden is die aan de Minnemastraat. Wethouder Ten Brug is tegen
stander van hot realiseren van deze garage.. Aan het .Hoeksterend blijft
ook parkeren A niveau oen mogelijkheid.
Wat de parkeergarage op het gevangenisterrein betreftj onze wens
blijft, op deze plaats zo spoedig mogelijk een bovengrondse parkeer
garage te stichten. Wij hebben echter uit hot overleg mot hot Ministerie
van Justitie sterk do indruk gekregen, dat het totale complex do eerst
komende jaren hiervoor niet beschikbaar zal komen. Er is echter wel
licht wbl een mogelijkheid om op korte termijn hot Huis van Bewaring
af tc breken. De Strafgevangenis zou dan voor een recks van jaren als
Huis van Bewaring moeten gaan fungeren.
Wanneer mocht blijken, dat de gevangenis inderdaad niet binnen afzien
bare tijd kan worden afgebroken, zal nader worden overwogen oen par
keergarage te bouwen in de Klandorijbuurt.
Pe afbraak van het huidige Huis van Bewaring maakt dan oen ver
snelde aanleg van do Oosttangent en wellicht ook van de Oostorgoweg
mogelijk. Bovendien menen wij, dat het mogelijk is een vlak achter de
Klandorij gelegen garage op vrij korte termijn te realiseren. De wense
lijkheid van een parkeergarage aan de Minnemastraat wordt hierdoor ze
ker versterkt. Het belang daarvan willen wij hier dan ook nog eens on
derstrepen.
Ook een grotere parkeeraccommodatie aan het Hoekstorcnd lijkt ons
dan gewenst.
Gezien do gebleken behoefte zijn wij van mening dat cr een uitbrei
ding moet komen van 1100 tot 1300 perkeorplaatsen. Daarbij donken wij
aan de Minnemastraat (300), aan het Hoekstorcnd (300), gcvangenisterrcin
of Klandcrijbuurt (50Ö), Oldehoofsterkerkhof(125 extra) cn Amelands-
straat (60).
In de raad is gevraagd, in hoeverre parkeergarages zijn in te pas
sen in het stadsbeeld. Met name, wat de garage aan de Minnimastraat
betreft, is een zorgvuldige aanpak noodzakelijk. Het is mogelijk geble
ken parkeergarages een zeer acceptabel uiterlijk te geven. Wij zijn
dan ook van mening, dat de bouw van een dergelijke garage op deze
plaats op esthetisch verantwoorde wijze mogelijk moet zijn.
Voor de parkeergarage op het gevangenisterrein is rekening gehou
den met de in de raad uitgesproken wens om de naar het water gekeerde
zijde een andere bestemming te geven, zoals trouwens reeds op de functie
kaart is aangegeven. De capaciteit kan dan ook niet zo groot zijn als
do 850 in het oorspronkelijke voorstel aangegeven parkoerplaatsen. Hot
alternatief achter de Klanderij geeft voor het stadsbeeld weinig pro
blemen.
V/ij menen dat het Bodecentrum een duidelijke mogelijkheid biedt om
aan de vraag naar langparkeerplaatsen tegemoet te komen. Vooral omdat
de parkeeraccommodatie achter de Frieslandhal voor de bezoekers van
die hal ook in de toekomst voldoende kan worden geacht.
Openbaar vervoer.
De meerderheid van ons college is van mening, dat de busroutes door
hot centrum moeten gaan. De voordelen, die daaraan verbonden zijn, over
troffen naar de mening van deze meerderheid de bezwaren. Pe richtdoclon
v/ijzen ook in deze richting. Stimulering van het openbaar vervoer zal
alleen mogelijk zijn, wanneer het ook aantrekkelijk is om er gebruik
van te maken.
Wethouder Weide is echter van mening, dat de route door de St.
Jacobsstraat te veel bezwaren oproept.
Er is in de raad ook een vraag gesteld over de streekbussen op
het RuiterskwartierHet is uitdrukkelijk de bedoeling, dat ook degenen
die mot het streekvervoer reizen, dezelfde faciliteiten krijgen als de
stadsbxis-reizigersPe verzoeken die in het verleden zijn gedaan om
do halteplaatsen voor het gerechtsgebouw weer te gaan gebruiken in-
plaats van die bij de Vrouwenpoortsbrug, illustreren duidelijk dat hier
aan behoefte bestaat.