-8- Plan Axios. Ons commentaar richt zich vooral op hetgeen Axies voorstelt over het verkeer aan de oost- en de zuidzijde van de binnenstad Principieel onjuist achten wij het, dat do Bleeklaan als oosttangent wordt voorge steld. De opzet van het tangentensysteem is immers, dat een zc gelijk matig mogelijke spreiding van het autoverkeer over de verschillende wegen wordt bereikt. Daarin hebben zowel de oosttangent over de Ooster kade als de Bleeklaan een taak. Het weglaten van de Oostcrkado heeft tot gevolg, dat de ontsluiting van een zeer groot gebied, waaronder het oostelijk doel van do binnenstad, voor rekening komt van dc Bleeklaan. Het meermalen door Axios zelf genoemde bezwaar, dat woonwijken van elkaar of van dc binnenstad worden gescheiden door druk verkeer, zal zich hier duidelijk manifesteren. Het bezwaar tegen de zg. stroomfunctie van do tangent over do Oosterkade, menen wij in een voorgaand deel van deze raadsbrief reeds voldoende te hebben weerlegd. Aan dc zuidzijde geeft het plan een ondergronds tracó aan langs hot station en onder do Schrans door. Pit betekent, dat over een grote lengte afslaan niet mogelijk is ofwel dat er uitsluitend ccn stroom functie is. In de behoefte.aan bereikbaarheid van juist het gebied tussen Wilhelminaploin en station en van het station zelf wordt op die wijze in 't geheel niet voorzien* V/at de westzijde betreft horhalen wij het reeds elders genoemde bezwaar, dat het ontbroken van een brug dc vcrdeelfunctio aan de West- tangent ontneemt Met do verkeerscirculatie binnen de tangenten zoals die in het plan van Axios is uitgewerkt kunnen wij in grote lijnen wel instemmen. Pe parkeervoorzieningen aan de noord- en oostzijde liggen naar onze mening te ver verwijderd of op plaatsen, die gezien de bestaande bebou wing, daar moeilijk gerealiseerd kunnen worden en daar ook niet wenselijk zijn. Een uitzondering hierop vormt wellicht dc situatie ton noordon van do Froderik Hendrikkazerne. Lussen. Rekening houdend mot de gevoerde discussies zijn mot betrekking tot do lussen dc volgende wijzigingen in het oorspronkelijke voorstel (kaart 5aangebracht a. Pc lus door do St. Anthonystraat is vervangen door een lus door dc Bollcmansstceg. Pit is gebeurd in verban d met de discussies in do raad en tijdens do laatste hoorzitting. Pe rest van deze lus is ongewijzigd gebleven. b. Pc insteek naar do Brol is aangevuld mot een mogelijkheid dit gebied ook via oen éénrichtingsroute door de Uniabuurt-Ossekop weer te ver laten. c. Po verbinding over do ITiouwcwog is achterwege gelaten, evenals dc route over Zuiderstraat-Willemskade z.z. Parkeren. Uitgaande van de mogelijkheden die er op korte termijn zijn, moot onze eerste aandacht gericht zijn op hot tot stand brongen van oen aan tal bovengrondse parkeergaragesPas op langere termijn zien wij het verwezenlijken van ondergrondse parkoergarages als een mogelijkheid. Dit houdt meteen in, dat op do plaatsen waar wij op don duur ondergrondse parkeergelegenheid willen realiseren, dc huidige bovengrondse accommodatie voorlopig normaal blijft functioneren. Wethouder de Jong is van mening, dat ondergrondse parkeergarages ook op langere termijn financieel niet haalbaar zijn. Verbetering van dc parkoermogclijkheden voor bezoekers zal in eerste instantie gevonden moeten worden in het versneld invoeren van het betaald parkeren. Realiseerbaar is ook het uitbreiden van het parke ren op dc begane grond op hot Oldehoofsterkerkhof cn op een klein terrein aan de Amelandsstraat (na afbraak van hot St. Jozefpension) -9- Een bovengrondse parkeergarage die op korte termijn gerealiseerd zou moeten worden is die aan de Minnemastraat. Wethouder Ten Brug is tegen stander van hot realiseren van deze garage.. Aan het .Hoeksterend blijft ook parkeren A niveau oen mogelijkheid. Wat de parkeergarage op het gevangenisterrein betreftj onze wens blijft, op deze plaats zo spoedig mogelijk een bovengrondse parkeer garage te stichten. Wij hebben echter uit hot overleg mot hot Ministerie van Justitie sterk do indruk gekregen, dat het totale complex do eerst komende jaren hiervoor niet beschikbaar zal komen. Er is echter wel licht wbl een mogelijkheid om op korte termijn hot Huis van Bewaring af tc breken. De Strafgevangenis zou dan voor een recks van jaren als Huis van Bewaring moeten gaan fungeren. Wanneer mocht blijken, dat de gevangenis inderdaad niet binnen afzien bare tijd kan worden afgebroken, zal nader worden overwogen oen par keergarage te bouwen in de Klandorijbuurt. Pe afbraak van het huidige Huis van Bewaring maakt dan oen ver snelde aanleg van do Oosttangent en wellicht ook van de Oostorgoweg mogelijk. Bovendien menen wij, dat het mogelijk is een vlak achter de Klandorij gelegen garage op vrij korte termijn te realiseren. De wense lijkheid van een parkeergarage aan de Minnemastraat wordt hierdoor ze ker versterkt. Het belang daarvan willen wij hier dan ook nog eens on derstrepen. Ook een grotere parkeeraccommodatie aan het Hoekstorcnd lijkt ons dan gewenst. Gezien do gebleken behoefte zijn wij van mening dat cr een uitbrei ding moet komen van 1100 tot 1300 perkeorplaatsen. Daarbij donken wij aan de Minnemastraat (300), aan het Hoekstorcnd (300), gcvangenisterrcin of Klandcrijbuurt (50Ö), Oldehoofsterkerkhof(125 extra) cn Amelands- straat (60). In de raad is gevraagd, in hoeverre parkeergarages zijn in te pas sen in het stadsbeeld. Met name, wat de garage aan de Minnimastraat betreft, is een zorgvuldige aanpak noodzakelijk. Het is mogelijk geble ken parkeergarages een zeer acceptabel uiterlijk te geven. Wij zijn dan ook van mening, dat de bouw van een dergelijke garage op deze plaats op esthetisch verantwoorde wijze mogelijk moet zijn. Voor de parkeergarage op het gevangenisterrein is rekening gehou den met de in de raad uitgesproken wens om de naar het water gekeerde zijde een andere bestemming te geven, zoals trouwens reeds op de functie kaart is aangegeven. De capaciteit kan dan ook niet zo groot zijn als do 850 in het oorspronkelijke voorstel aangegeven parkoerplaatsen. Hot alternatief achter de Klanderij geeft voor het stadsbeeld weinig pro blemen. V/ij menen dat het Bodecentrum een duidelijke mogelijkheid biedt om aan de vraag naar langparkeerplaatsen tegemoet te komen. Vooral omdat de parkeeraccommodatie achter de Frieslandhal voor de bezoekers van die hal ook in de toekomst voldoende kan worden geacht. Openbaar vervoer. De meerderheid van ons college is van mening, dat de busroutes door hot centrum moeten gaan. De voordelen, die daaraan verbonden zijn, over troffen naar de mening van deze meerderheid de bezwaren. Pe richtdoclon v/ijzen ook in deze richting. Stimulering van het openbaar vervoer zal alleen mogelijk zijn, wanneer het ook aantrekkelijk is om er gebruik van te maken. Wethouder Weide is echter van mening, dat de route door de St. Jacobsstraat te veel bezwaren oproept. Er is in de raad ook een vraag gesteld over de streekbussen op het RuiterskwartierHet is uitdrukkelijk de bedoeling, dat ook degenen die mot het streekvervoer reizen, dezelfde faciliteiten krijgen als de stadsbxis-reizigersPe verzoeken die in het verleden zijn gedaan om do halteplaatsen voor het gerechtsgebouw weer te gaan gebruiken in- plaats van die bij de Vrouwenpoortsbrug, illustreren duidelijk dat hier aan behoefte bestaat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 188