- 2 -
8a. hij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte
is de verkoper verplicht de voorwaarden onder 3, 8a en 9 vermeld tegen
over de koper(s) ten hehoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen
en deze koper(s) te verplichten hij opvolgende vervreemding dezelfde
bedingen op te nemen;
h. hij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte
voordat aan het bepaalde onder 5 is voldaan, is de verkoper, uiteraard
met inachtneming van het bepaalde onder 7> bovendien verplicht de
voorwaarden onder 5» 6, 7s 8b en 9 vermeld, tegenover de koper(s) ten
behoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen en deze koper(s) te
verplichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen;
9. bij niet-naleving van één der verplichtingen of verboden, bedoeld onder 6,
78a en 8b, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente
Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van
50.000,deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-
naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft
plaats te vinden;
10. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van over
dracht; de levering zal geschieden op of omstreeks de datum, waarop het
gekochte als bouwrijp terrein kan worden opgeleverd;
11. indien de akte van overdracht door toedoen van de koper niet notarieel
wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de goedkeuring
van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen, is de koper vanaf
de datum, vallende twee maanden na de datum van goedkeuring van dit
besluit tot de dag, waarop de akte wordt verleden, s.an de gemeente
Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd, berekend naar Q^/ó
per jaar;
12. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven
wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering
voor rekening van de koper;
13- de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot
die wegens uitwinning;
14. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als
bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek;
15. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden
voor een door koper aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris;
16. de te stichten opstallen dienen te worden ontworpen onder supervisie
van de architect van de gemeente Leeuwarden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpverleningsdienst Friesland Noord.
Bijlage nr. 81. Leeuwarden, 28 februari 1974-
Aan de Gemeenteraad.
Op 9 oktober 1972 heeft II uitgesproken, dat U in principe accoord gaat
met een gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpverleningsdienst in Fries
land. Tijdens de discussies in de Raad is de wenselijkheid uitgesproken er bij
het verdere overleg naar te streven het bestuurlijk zwaartepunt te leggen bij
het regionale bestuur.
Nadat ook de andere gemeenten hun opmerkingen over het ontwerp hadden inge
diend, heeft op 14 november 1973 het bestuur van de Friese Provinciale Brand-
weerbond een gevrijzigd ontwerp-gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpver
leningsdienst Friesland dd. 1 november 1973 niet de daarbij behorende toelich
ting aan de leden-gemeenten van deze vereniging doen toekomen, welke stukken
ter inzage zijn gelegd.
Het is de bedoeling, dat in Friesland drie autonome brandweer hulpverle
ningsdiensten worden opgericht, te weten de B.H.B.-Friesland Noord, de B.H.D.
Friesland Zuid-West en de B.H.B. Friesland Zuid-Oost. Be voorgestelde vorming
van de verzorgingsgebieden van de brandweerhulpverleningsdiensten is neerge
legd in de toelichting bij het ontwerp. Het bestuur van de Friese Provinciale
Brandweerbond heeft zijn leden-gemeenten geadviseerd met de gemeenten in het
verzorgingsgebied waartoe zij overeenkomstig het voorstel, neergelegd in de
toelichting, behoren, een gemeenschappelijke regeling brandweerhulpverlenings
dienst aan te gaan.
Ter behartiging van de bovenregionale belangen op het gebied van de brand
weerhulpverlening is de instelling van een z.g. centrale commissie geregeld.
Voorts is de brandpreventie niet meer als verplichting, maar als een soort
dienstverlening van de brandweerhulpverleningsdienst te beschouwen.
Tenslotte is de wijze van besluitvorming ten aanzien van de aanschaffing-
van materieel, dat niet tot het normaal te achten potentieel van de gemeenten
behoort met bijzondere waarborgen omgeven.
Het bestuur van de Friese Provinciale Brandweerbond heeft ons verzocht het
initiatief tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling brandweerhulp
verleningsdienst in de te vormen regio Noord te willen nemen.
Aan dit verzoek hebben wij gevolg gegeven. Op 18 januari 1974 hebben wij een
vergadering van de vertegenwoordigers van de colleges van Burgemeester en Wet
houders van de gemeenten welke deel uitmaken van het verzorgingsgebied van de
op te richten Brandweerhulpverleningsdienst Friesland Noord belegd. Hot verslag
van deze vergadering is voor U ter inzage gelegd.
Wij merken op dat in bovengenoemde vergadering als algemene conclusie werd
vastgesteld, dat de activiteiten van de op te richten B.H.B. Friesland Noord
gedurende de eerste drie tot vijf jaren zich dienen te beperken tot het reali
seren van voorzieningen ton behoeve van de verbindingen in het verzorgingsge
bied van deze brandweerhulpverloningsdienst en tot het vaststellen van do be
hoefte aan materieel dat niet tot het normaal te achten potentieel van do go-
meenten behoort.