- 2 - 8a. hij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte is de verkoper verplicht de voorwaarden onder 3, 8a en 9 vermeld tegen over de koper(s) ten hehoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen en deze koper(s) te verplichten hij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen; h. hij vervreemding van het gekochte of van een gedeelte van het gekochte voordat aan het bepaalde onder 5 is voldaan, is de verkoper, uiteraard met inachtneming van het bepaalde onder 7> bovendien verplicht de voorwaarden onder 5» 6, 7s 8b en 9 vermeld, tegenover de koper(s) ten behoeve van de gemeente Leeuwarden te bedingen en deze koper(s) te verplichten bij opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen; 9. bij niet-naleving van één der verplichtingen of verboden, bedoeld onder 6, 78a en 8b, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente Leeuwarden voor iedere niet-naleving of overtreding een boete van 50.000,deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet- naleving, zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats te vinden; 10. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van over dracht; de levering zal geschieden op of omstreeks de datum, waarop het gekochte als bouwrijp terrein kan worden opgeleverd; 11. indien de akte van overdracht door toedoen van de koper niet notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat dit raadsbesluit de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft verkregen, is de koper vanaf de datum, vallende twee maanden na de datum van goedkeuring van dit besluit tot de dag, waarop de akte wordt verleden, s.an de gemeente Leeuwarden over de koopsom een rente verschuldigd, berekend naar Q^/ó per jaar; 12. het risico voor en het onderhoud van het gekochte en alle daarvan geheven wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen vanaf de levering voor rekening van de koper; 13- de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die wegens uitwinning; 14. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek; 15. de akte van eigendomsoverdracht zal worden opgemaakt door en verleden voor een door koper aan te wijzen, te Leeuwarden gevestigde notaris; 16. de te stichten opstallen dienen te worden ontworpen onder supervisie van de architect van de gemeente Leeuwarden. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpverleningsdienst Friesland Noord. Bijlage nr. 81. Leeuwarden, 28 februari 1974- Aan de Gemeenteraad. Op 9 oktober 1972 heeft II uitgesproken, dat U in principe accoord gaat met een gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpverleningsdienst in Fries land. Tijdens de discussies in de Raad is de wenselijkheid uitgesproken er bij het verdere overleg naar te streven het bestuurlijk zwaartepunt te leggen bij het regionale bestuur. Nadat ook de andere gemeenten hun opmerkingen over het ontwerp hadden inge diend, heeft op 14 november 1973 het bestuur van de Friese Provinciale Brand- weerbond een gevrijzigd ontwerp-gemeenschappelijke regeling Brandweer Hulpver leningsdienst Friesland dd. 1 november 1973 niet de daarbij behorende toelich ting aan de leden-gemeenten van deze vereniging doen toekomen, welke stukken ter inzage zijn gelegd. Het is de bedoeling, dat in Friesland drie autonome brandweer hulpverle ningsdiensten worden opgericht, te weten de B.H.B.-Friesland Noord, de B.H.D. Friesland Zuid-West en de B.H.B. Friesland Zuid-Oost. Be voorgestelde vorming van de verzorgingsgebieden van de brandweerhulpverleningsdiensten is neerge legd in de toelichting bij het ontwerp. Het bestuur van de Friese Provinciale Brandweerbond heeft zijn leden-gemeenten geadviseerd met de gemeenten in het verzorgingsgebied waartoe zij overeenkomstig het voorstel, neergelegd in de toelichting, behoren, een gemeenschappelijke regeling brandweerhulpverlenings dienst aan te gaan. Ter behartiging van de bovenregionale belangen op het gebied van de brand weerhulpverlening is de instelling van een z.g. centrale commissie geregeld. Voorts is de brandpreventie niet meer als verplichting, maar als een soort dienstverlening van de brandweerhulpverleningsdienst te beschouwen. Tenslotte is de wijze van besluitvorming ten aanzien van de aanschaffing- van materieel, dat niet tot het normaal te achten potentieel van de gemeenten behoort met bijzondere waarborgen omgeven. Het bestuur van de Friese Provinciale Brandweerbond heeft ons verzocht het initiatief tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling brandweerhulp verleningsdienst in de te vormen regio Noord te willen nemen. Aan dit verzoek hebben wij gevolg gegeven. Op 18 januari 1974 hebben wij een vergadering van de vertegenwoordigers van de colleges van Burgemeester en Wet houders van de gemeenten welke deel uitmaken van het verzorgingsgebied van de op te richten Brandweerhulpverleningsdienst Friesland Noord belegd. Hot verslag van deze vergadering is voor U ter inzage gelegd. Wij merken op dat in bovengenoemde vergadering als algemene conclusie werd vastgesteld, dat de activiteiten van de op te richten B.H.B. Friesland Noord gedurende de eerste drie tot vijf jaren zich dienen te beperken tot het reali seren van voorzieningen ton behoeve van de verbindingen in het verzorgingsge bied van deze brandweerhulpverloningsdienst en tot het vaststellen van do be hoefte aan materieel dat niet tot het normaal te achten potentieel van do go- meenten behoort.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 218