ro iy> -i. -a -j. -j. -j. _s.
- OVO CO -<] OWJl 4^. OJ
VJ-J: (JN ON Cf\ i\3 \Jn! -j g\vd'
INJ.-iQOOVD^WO
CD
ii
■d
h
P
O-"1
ci-
0
CD (D 0 l\) j3J Q \y.
4 4 4 p p
Hj H, Hj p. p.
4 GO GQ
p. v, v,
N
0 0 0
10' 4 4
!-b Hi
4 .4
Hj p,
0
0
4
Hj
0
4
Hi
0
4
Hi
>p (sq
M 4 0 P
P O cf- J3
4
8
05
4
0
4
O
0
4
Hi
0) O
4 CD
0 £i
C"i"
p.
P
I-1
0
0q 0 cJ-
4 H* CD
O CiJ
O 0 O
cr d 4
c+ 0 c+
0 d t
P
qtj
V>J ON ON ON f\D PNJ o ON VO
ro-^ooo^o^wo
H^jbcJhrjhrJhrJhrJ. hrjhrjbrj
pj
NM X
4
O ro
0
CA MD
O
P
0
c+
u
crq
H» H-
0
C_J. C_i.
0
(V-J f—*
l"i
c+
0 0
0
<rr <rl*
h-1
4 4
pJ
P P
H»
4
X C-H
P O
pj
4
0
r? P
V>
O
p
fc-* 0
0
0 GQ
4
0
u*
P
05
P Ir1
4
P 0
0
4 0
pj p
<i
0 p
0
P P
4
4
ciq
PJ
p
0
pj
|3
0
4
H-
--0 ONVJ1 CD ON O CD
4-,
r\Q
CD
ro
H H H pj H M
pj pj Pj 0 pj o
0 0 0
b b b
0 U1
B 13
05
<H|
0
I—
0
0
0
P
4
pi
0
Hi
CJ.
0
0
4
Pi
L-'
0
0
P
4
P-i
CD
4
M U
Pi H-
0 CJ.
b i-r
CO
cr
4
P
bbW
p. p. pj
c_j. c_j. o
I 'V cr
W
H-
c+
CJ.
0
0
td
h-1
0
0
0
0
Q HrJ
0 O
0 M
4 !>r
c-r 0
- 4
cJ- H<
tb0
bPiH
0 0 H-
0 crq
P <j Q
P 4 P
P H« p
0 P
P-. GQ
0 vi
Pi
t=J 0
4
H-
c+ <J
0 O
<1
H, O
P O
P 4
c+
C_J. U1
0 X
V» CD
P <1
0 O
pj M
P
co
Q
hj. 4
05 p
M O
cf-
c+-
U 0'q
H- 0
c_i. a1
K 4
co p
H- p.
4 J>r
p o,
P
c+ cri-
4
0 0
0
4
<J
P Cfq
P O
P 4
4 0
O
0 P
O
Ci"
c+
H-
t
CO
0
O
c+*
1-9
CD
3
3
p
CD
P
13
P
3
31
cH-
hd
<d
l-J
O
CD
ro
o"
H*
C_J.
CD
c+
P
ro
C+
CD
4
rf
SI
IV
CD
3
p.
Scholenbouw in Aldl&n-West
Bijlage no. 7. Leeuwarden, 20 december 1973.
Aan de gemeenteraad.
Hu de uitvoering van het bestemmingsplan Aldldn-West op gang is
gekomen is het noodzakelijk op korte termijn ook met de scholenbouw in
dit gebied te beginnen. Wij hebben ons daarom beraden op de mogelijkheden
om ter plaatse een zo snel mogelijke totstandkoming van scholen te bevor
deren.
Met het oog daarop hebben wij met gebruikmaking van de in het
bestemmingsplan Aldldn-West vermelde gegevens de prognoses samen
gesteld.
Deze prognoses, welke voor ter inzage zijn gelegd, bieden naar
ons oordeel een bruikbaar uitgangspunt voor het bepalen van het beleid
ten aanzien van de scholenbouw.
Wanneer er bovendien rekening mee wordt gehouden, dat de schoolvoor-
ziening niet kan zijn afgestemd op het maximum aantal kinderen, dat
op een bepaald moment in een nieuwe wijk mag worden verwacht, is het o.i.
mogelijk tot een verantwoorde bepaling van het aantal te stichten
schoollokalen te komen.
Het is van belang de procedure, verbonden aan het voorbereiden,
het ontwerpen en het uitvoeren van de plannen, zoveel mogelijk te
bespoedigen. Laarvoor zijn naar ons oordeel door een goede coördinatie,
rationalisatie en continuïteit zeker mogelijkheden aanwezig. In dit
verband zij vermeld, dat de inspectrice van het kleuteronderwijs en de
waarnemend inspecteur van het lager onderwijs reeds in vroeg stadium
aan de besprekingen hebben deelgenomen.
Le Scholenbouwcommissie Aldl&n, waarin zijn vertegenwoordigd de
Vereniging voor Christelijk Kleuteronderwijs te Huizum, de Vereniging
tot stichting en instandhouding van scholen met de Bijbel te Leeuwarden-
Huizum, de Stichting Katholiek Onderwijs Leeuwarden, de Schoolraad
voor het openbaar gewoon lager onderwijs in Leeuwarden en de gemeente,
heeft zich reeds over de bouwwijze uitgesproken. In afwijking van de tradi
tionele opzet, zoals deze destijds in het Ieldn is gevolgd, is het de wens
van alle deelnemende besturen de scholenbouw in het Aldldn zodanig te
realiseren, dat openbare en bijzondere scholen, met zowel kleuter- als
basisonderwijs in één gebouw zullen zijn geconcentreerd, met dien
verstande, dat - en dat stellen wij uitdrukkelijk - elke school haar
eigen identiteit behoudt.
Een geconcentreerde bouw, zoals deze Commissie voor ogen staat
biedt zowel uit financieel als onderwijskundig oogpunt een aantal
belangrijke voordelen t.w.
a. een hoge mate van samenwerking kan worden bereikt;
b. de integratie kleuter-/basisonderwijs kan, wanneer de schoolleiding
•o.qy het schoolbestuur daartoe wil overgaan, worden verwezenlijkt;
c. doóï koppeling van gemeenschapsruimten kunnen grotere ruimten voor
bepaalde activiteiten worden geschapen;
d„ door toepassing van vouwwanden en snel verplaatsbare wandelementen
e.d. kan een zeer grote flexibiliteit worden verkregen, die het
onderwijs ten goede komt.