- 4 -
- 5 -
Wij zijn van mening, dat in dit verband kan warden gedacht aan het
stellen van een minimum aantal bezoekers aan de competitie-wedstrijden
voor het A-elftal.
Gezien de huidige stand van de publieke belangstelling (in het seizoen
1972-1973 woonden 75.000 betalende bezoekers de competitie-wedstrij
den van het A-team bij) zou dit minimum (om de gedachte te bepalen)
kunnen liggen bij 60.000 h 70.000 bezoekers.
Indien bij het hanteren van redelijke toegangsprijzen de publieke be
langstelling blijvend daalt beneden het niveau van 60.000 a 70.000 be
zoekers per jaar dient naar onze mening te worden overwogen het ver
strekken van gemeentelijke subsidie te stoppen, uiteraard met gebruik
making van een verantwoorde afbouwperiode. In dat geval kan naar onze me
ning nml. niet meer gesteld worden dat het betaalde voetbal in be
langrijke mate voorziet in de behoefte aan passieve recreatie. Het
besteden van gemeenschapsgeld voor deze vorm van recreatie moet dan
niet langer verantwoord worden geacht.
Wij kunnen het standpunt van de Raad voor Sportaangelegenheden, dat de
Stichting in principe in financieel opzicht zich zelf moet kunnen
redden om hun bestaansrecht te kunnen bewijzen, dan ook niet onder
schrijven. Haar onze mening is in dit opzicht het enige bruikbare
criteriums de mate van publieke belangstelling bij hantering van
redelijke toegangsprijzen en een aanvaardbaar kostenpakket
5. Het bestuur van de sportclub is van mening, dat de publieke belang
stelling voor het betaalde voetbal vooral afhankelijk is van het
spelpeil en de competitie-resultaten en dat derhalve het beleid gericht
moet zijn op promotie naar de ere-divisie. Het bestuur ziet hiervoor
duidelijke mogelijkheden aanwezig.
Ben eventuele toeneming van het aantal betalende bezoekers betekent
voorts een stijging van de inkomsten.
6. Het bestuur is er steeds in geslaagd het kostenpakket in de hand te
houden. He meer dan trendmatige stijging van het bruto-exploitatie-
tekort is dan ook te wijten aan het achterblijven van de recente op
brengsten ten opzichte van de kosten-ontwikkeling. In de loop van de
tijd is gebleken dat de bestaande regeling, waarbij de andere dan
exploitatie-inkomsten van de stichting, indien en voorzover deze
een bedrag gelijk aan 23$ van het bruto exploitatietekort overtreffen,
in mindering op het gemeentelijk subsidie moeten worden gebracht, het
voor het bedrijfsleven en publiek niet aantrekkelijk maakt in belang
rijke mate financiële steun aan de stichting sportclub Cambuur te
geven. Met de suggestie van het stichtingsbestuur de regeling op dit
punt te wijzigen kunnen wij dan ook instemmen. Ben tweede voorstel
met betrekking tot de subsidieregeling van de stichting houdt in het
invoeren van een afzonderlijke exploitatie voor alle kosten welke
verband houden met het aantrekken, c.a. opleiden van nieuwe spelers.
Hit houdt dan in, dat diverse kosten welke thans bij de berekening van
het subsidiabele exploitatietekort in aanmerking worden genomen (b.v.
voorziening transfers, scouting) niet meer gesubsidieerd zouden worden,
maar volledig tot de eigen verantwoordelijkheid van het Cambuurbestuur
gaan behoren.
Er ontstaan in deze filosofie dus 2 onderling gescheiden exploitatie-
gebieden, t.w.
I. Wedstrijd-exploitatieomvattende enerzijds alle uitgaven van de
stichting met uitzondering van die welke verband houden met de
werving van spelers en jeugdopleiding en anderzijds de inkomsten
uit entreegelden.
II. Werving en opleiding, omvattende de kosten van transfers., scouting,
jeugdopleiding, e.d.
In de gedachtengang van het stichtingsbestuur zou het nadelige saldo
van de onder I genoemde exploitatie door de gemeente moeten worden ge
dekt, terwijl de kosten van de onder II genoemde aktiviteiten moeten
worden bestreden uit de reclameopbrengsten, donaties, toto-Nos uitke
ringen, en dergelijke.
In principe kunnen wij hiermee instemmen, met dien verstande, dat wij
het niet juist achten, dat de gemeente het nadelige saldo van de onder
I. genoemde exploitatie voor 100$ voor haar rekening neemt. Wij menen,
dat ook in dit stuk van zaken de verantwoordelijkheid van Cambuur tot
uitdrukking moet komen. Bit betekent in concreto, dat o.i. 'een deel
van de z.g. "eigen inkomsten" van de stichting voor dekking van dit
exploitatietekort moet worden aangewend. Om de mogelijkheden van de
stichting op het terrein van werving en opleiding niet te veel te be
perken denken wij in dit verband aan een bijdrage van 10$ van het be
treffende nadelige exploitatie-saldo. Bovendien zijn wij van mening,
dat aan het verlenen van de gemeentelijke bijdrage thans de voorwaarde
dient te worden verbonden, dat tijdig een begroting van de "wedstrijd
exploitatie" aan ons ter goedkeuring moet worden overgelegd en dat de
subsidiabele kosten in een voorkomend geval zonder onze vooraf gegeven
machtiging niet mogen worden overschreden.
7. He door het stichtingsbestuur opgestelde meerjarenbegroting is gebaseerd
op de veronderstelling, dat met ingang van het seizoen 1973-1974 de ge
wijzigde regeling zal worden toegepast. Voorts is in de cijferopstel
lingen rekening gehouden met regelmatige loon- en prijsstijgingen. Uit
gegaan wordt van promotie naar de ere-divisie in 1975-1976 en een stij
ging van de bezoekersaantallen van 3.500 in 1973-1974 en 1974-1975?
via 5.000 in 1975-1976 naar 7.000 in 1976-1977 en 1977-1978, exclusief
seizoenkaarthouders.
Tijdens het overleg met het stichtingsbestuur over deze materie is be
sloten deze aantallen voorzichtigheidshalve op een lager niveau te
brengen, t.w. resp. 3.000, 3.000, 4.000, 5.000, 5.000. Heze verlaging
heeft uiteraard de nodige konsekwenties op de ramingen van de inkomsten.
Voorts is gebleken, dat de financiële konsekwenties van het voornemen
van het Gambtiu.rbestuur om het bestaande b-elftal te vervangen door
een C-elftal (amateurs) te optimistisch zijn bezien. Ook in dit opzicht
moet een correctie worden toegepast. He herziene cijferopstelling, ge
maakt in overleg met het stichtingsbestuur, wordt dan als volgt
(in 1.000 gulden).
Omschrijving
73/74
74/75
75/76
76/77
77/78
Uitgaven
Inkomsten
579
188
659
209
826
290
901
425
1.003
464
Exploitatietekort op de
wedstrij den
391
450
536
476
539
Waarvan 90$ gemeentesubsidie
352
405
482
428
485
He stichting heeft dan beschik
baar voor werving en opleiding
Minus exploitatietekort op de
wedstrijden
129
39
132
45
141
54
168
48
179
54
Netto
90
87
87
120
125
Geschatte subsidie op basis van
de huidige regeling
347
381
419
461
507