- 2 - Wij verwachten eveneens, dat een grotere instelling een duidelijker identiteit naar buiten zal krijgen en ook meer effektieve hulp zal kunnen verlenen. Dit alles rechtvaardigt naar onze mening het mede-subsidiëren van de nieuwe stichting. Gelet op de financiële positie van onze gemeente echter, hebben vrij op 4. april j.l. over deze zaak nader overleg met de Commissie Schaalvergroting gepleegd. Naar aanleiding van dit overleg heeft de Commissie Schaalvergroting Maatschappelijke Dienstverlening bij haar schrijven van 16 april j.l. gemeend de gevraagde uitbreidingen nogmaals te moeten motiveren. Kortheidshalve ver wijzen wij IJ naar deze brief, die op de gebruikelijke vrij ze voor IJ ter inzage ligt. Na zorgvuldige bestudering van de onderhavige subsidie-aanvraag zijn vrij tot de conclusie gekomen, dat de fusie van de betreffende instellingen door gang kan vinden, indien deze subsidie-aanvraag vrordt ingewilligd overeenkomstig de hierna volgende opzet. 1Het mede-subsidiëren van een leidinggevende kracht (schaal 46). De huidige vijf afzondërlijke instellingen met een bezetting van 1, 2, 2, 2-|- en 3 maatschappelijk werkers beschikten reeds over een provinciaal directeur voor leidinggevende taken, doordat er een nauvre relatie bestond tussen de stedelijke afdeling en het provinciaal apparaat, óf ze werden begeleid door andere provinciale samenwerkingsorganen, recentelijk via de Projectgroep Maatschappelijke Dienstverlening Friesland. Deze toelevering van begeleidende functies valt weg nu bekend is geworden, dat de taak van een provinciaal directeur een andere inhoud zal krijgen en dat de Project groep zijn werkzaamheden op 30 juni a.s. zal beëindigen. De noodzaak een leidinggevende kracht op een bezetting van maatschap pelijk werkers aan te stellen lijkt ons dan ook vanzelfsprekend. Op grond van de thans geldende regeling (de gemeente en het Rijk subsidiëren elk 47$ van de subsidiabele personeelskosten en een normbedrag aan apparaatskosten) gaat dit de gemeente 30.225,kosten, zijnde 23.763? personeelslasten en 6.462,apparaatskosten. 2De na de vacaturestop van februari 1971 vervulde formatieplaats van de Hervormde Diaconie Leeuwarden subsidiabel te stellen. De Commissie Schaalvérgroting heeft deze kracht opgenomen in het door haar geraamde personeelsbestand van 10-g- maatschappelijk werkers. Dit betreft in feite geen uitbreiding. Ondanks de geldende vacaturestop, waardoor deze plaats geblokkeerd werd, is deze toch Vervuld. In verband hiermee is ons in november 1973 verzocht deze plaats van 1 januari 1973 af subsidiabel te stellen. Voor het jaar 1973 heeft de inwilliging van dit verzoek geen budgettaire consequenties, omdat in dat jaar voor het laatst het gebruikelijke subsidie voor deze kracht is opgenomen. Voor het jaar 1974 dient het gemeentelijk subsidie wegens het alsnog subsidiëren van deze kracht verhoogd te worden met 8.655?"te weten 47$ subsidie voor de personeels lasten zijnde 6.155?en 2.500,normsubsidie voor de apparaatskosten. 3. Mede-subsidiëring van één assisterende beroepskracht» Alhoewel wij begrijpen, dat het afzonderlijk doen vervullen van ondersteunen de taken ten behoeve van de hulpverlening, waarmee de maatschappelijk werkers zelf bij voorkeur niet belast moeten worden, inherent is'aan de opzet van een grotere instelling, en op een nieuwe wijze moet worden voor zien in taken die de huidige instellingen op andere wijze kregen toegeleverd, menen wij met het oog op de financiële situatie slechts één assisterende beroepskracht te mogen subsidiëren. Deze kracht gaat de gemeente 14.090, kosten, 11.590,personeelslasten en 2.500,apparaatskosten). - 3 - 4» Alleen voor de leidinggevende kracht een uitbreiding van de subsidiabele autokosten toe te staan. Dit gaat de gemeente 635?kosten (normbedrag). Hoewel wij ons er van bewust zijn, dat bovenvoorgestelde subsidiëring de nieuwe stichting een beperkte financiële armslag zal bieden, menen wij dat het verzoek de personeelslasten te subsidiëren op basis van 53$ in plaats van 47$? een verdereuitbreiding van de subsidiabele autokosten vergoeding en een extra-jaarlijks subsidie ten bedrage van het exploitatie- (.elcort, in verband met de financiële positie van onze gemeente afgewezen dient te worden. Het uitgebrachte eindrapport van de Commissie bevat tevens de concept statuten van de op te richten Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden. Deze stukken zijn voor U ter inzage gelegd. Wij kunnen ons met de opgestelde concept-statuten verenigen onder het voorbehoud, dat het controle-rapport, behorend bij de jaarrekening, wordt uitgebracht door een register-accountant Resumerend stellen wij IJ voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluitAls gevolg hiervan neemt het subsidie ten behoeve van het maatschappelijk werk toe met 53=605,tot 251=555?Van deze verhoging om 80/? in aanmerking voor de uitkering socia.le zorg, zodat voor rekening van e gemeenoe blijft 20$ of wel 10.720,Met dit bedrag stijgt het geraamde begrotingstekort. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 148