2. hoogbouw landschapsontsierend zal werken, waardoor de aan
trekkelijkheid van de recreatiegebieden "Groene Ster" en
"het Kalverdijkje" sterk zal verminderen;
3. de "recreatieroute" voor fietsers naar het zwembad zal ad-s-
deze langs hoge flats loopt lang niet meer zo attractief zijn
4. een randbebouwing van lage woningen zal vanuit het oosten
bekeken veel vriendelijker indruk maken dan een betonnen muur
van flats;
Ten aanzien hiervan merken wij het volgende op.
ad 1In de uitwerkingsvoorschriften van het plan is bepaald dat
tenminste 'JQfo van het aantal woningen eengezinshuizen moeten
zijn. Maximaal 30fo mag dus zijn opgenomen in meergezinshuizen.
De plaats van de woonflats is niet exact bepaald. Dat is in het
kader van een globaal plan dan ook niet opportuun. Voor de si
tuering van de flatwoningen geeft het plan (uiteraard) wel een
bepaalde regeling, nl
a. tenminste 60^ van de flatwoningen moeten worden gebouwd bin
nen een straal van 500 m van het hart van de toekomstige
cent rumb ebouwing
b. in een 200 m brede strook langs het.Ouddeel mag uitsluitend
laagbouw verrijzen.
ad 2. De hoogte van de flatgebouwen mag ingevolge het plan niet
meer bedragen dan 14 m bij schijfvormige gebouwen en niet meer
dan 39 m bij torenflats. Gelet hierop en rekening houdende met
het gestelde ad a. behoeft naar onze mening niet te worden ge
vreesd dat de mogelijke hoogbouw in het plangebied bedoelde re
creatiegebieden minder aantrekkelijk zal maken.
ad 3Het is niet de bedoeling de flats langs het fietspad naar
het Groene Stergebied (dat als een hard gegeven in het plan is
opgenomen) te situeren. Uit de structuurschets Camminghaburen,
welke in de toelichting cp het plan is opgenomen, blijkt wel dat
het streven er op is gericht deze fietsroute juist zo aantrek
kelijk mogelijk te houden.
ad 4. Het gereleveerde ad 1 en 2 geeft duidelijk aan, dat van
een betonnen muur aan de oostzijde van het plangebied geen spra
ke kan zijn.
Gelet op het vorenstaande menen wij dat het bezwaar feitelijke
grondslag mist en derhalve ongegrond behoort te worden verklaard
Bezwaarschrift H.V. Hederlandse Spoorwegen.
Be U.V. maakt bezwaar, omdat de bestemming "Bijzondere doel
einden" van het zuidwestelijke plangebied te globaal wordt ge
acht, waardoor deze bestemming uit een oogpunt van een te ver
wachten extra reizigersaanbod weinig perspectieven biedt. Een
eventuele spoorweghalte, welke tevens in deze bestemming kan
worden gerealiseerd, blijft daardoor uiterst marginaal. Haar de
mening van reclamant kan de realiseringskans worden vergroot
indien vestigingen binnen deze bestemming zeer zorgvuldig worden
gekozen op basis van het te verwachten reizigersaanbod (b.v.
streekschool) en vestigingen met een geringe waarde voor de halt
elders in het plan te situeren, b.v. in de noordwestelijke hoek
van het plangebied. Ook zullen rechtstreekse logische looproutes
vanuit de woonwijk naar de halte moeten worden aangelegd. Te
vens acht zij het van belang, dat de overgangen over de ICurke-
meer naar de halte op de plankaart worden aangegeven. Tenslotte
geeft reclamant ernstig in overweging het eventueel te stichten
Universiteitscomplex in Camminghaburen op te nemen in plaats
van in de Bullepolder, zoals in het ontwerp-structuurplan voor
de gemeente is aangegeven.
- 7 -
Haar aanleiding hiervan merken wij het volgende op. Be terrei
nen aangegeven met de bestemming "Bijzondere doeleinden" worden ge
reserveerd voor de zg. "bovenwijkse voorzieningen". Beze terreinen
zijn voor dit doel zeer aantrekkelijk voor potentiële gebruikers,
door de ligging ten opzichte van de ontsluitingswegen en de onmid
dellijke nabijheid van een spoorweghalte. Juist met het oog op deze
gunstige omstandigheid is de oorspronkelijke opzet, waarbij het
terrein voor bijzondere doeleinden in de noordwestelijke hoek van
het plangebied was geprojecteerd zoals dit nog was aangegeven in de
structuurschets Camminghaburen, verlaten. Bij de uitwerking van het
plan zal er uiteraard naar worden gestreefd, dat de mogelijkheden
van dit plangedeelte optimaal worden benut. Eet projecteren van
bovenwijkse voorzieningen in de onmiddellijke nabijheid van een
spoorweghalte heeft ook tot gevolg dat deze grootheden elkaar we
derkerig gunstig beïnvloeden. Het aangeven van de overgangen over
de ICurkemeer naar de spoorweghalte en het projecteren van een par
keerterrein achten wij in het kader van het thans aa.n de orde zijn
de globale stedebouwkundige plan prematuur. Het spreekt vanzelf dat
bij de uitwerking van het plan op dit punt nauw overleg zal worden
gevoerd met de E.V. Hederlandse Spoorwegen.
Voor de universiteitsbestemming wordt inmiddels gedacht aan
een terrein aan de rand van de city, t.w. het IJsbaanlcwartier
In dit verband merken wij op, dat de opzet van de wijk Cam
minghaburen zodanig is, dat een te openen spoorweghalte van een zo
groot mogelijk reizigersaanbod wordt voorzien.
Gelet op het vorenstaande menen wij, dat het bezwaar van recla
mant geen aanleiding kan geven tot wijziging van het ontwerp en dat
het bezwaar derhalve ongegrond behoort te worden verklaard.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de ruimtelijke orde
ning over het vorenstaande is gehoord, stellen wij U voor de inge
diende bezwaarschriften ongegrond te verklaren en hot bestemmings
plan "Camminghaburen 1974" vast te stellen overeenkomstig het ont
werp, dat ter visie heeft gelegen.
Een conceptbesluit is hierna afgedrukt.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong Secretaris.