2. hoogbouw landschapsontsierend zal werken, waardoor de aan trekkelijkheid van de recreatiegebieden "Groene Ster" en "het Kalverdijkje" sterk zal verminderen; 3. de "recreatieroute" voor fietsers naar het zwembad zal ad-s- deze langs hoge flats loopt lang niet meer zo attractief zijn 4. een randbebouwing van lage woningen zal vanuit het oosten bekeken veel vriendelijker indruk maken dan een betonnen muur van flats; Ten aanzien hiervan merken wij het volgende op. ad 1In de uitwerkingsvoorschriften van het plan is bepaald dat tenminste 'JQfo van het aantal woningen eengezinshuizen moeten zijn. Maximaal 30fo mag dus zijn opgenomen in meergezinshuizen. De plaats van de woonflats is niet exact bepaald. Dat is in het kader van een globaal plan dan ook niet opportuun. Voor de si tuering van de flatwoningen geeft het plan (uiteraard) wel een bepaalde regeling, nl a. tenminste 60^ van de flatwoningen moeten worden gebouwd bin nen een straal van 500 m van het hart van de toekomstige cent rumb ebouwing b. in een 200 m brede strook langs het.Ouddeel mag uitsluitend laagbouw verrijzen. ad 2. De hoogte van de flatgebouwen mag ingevolge het plan niet meer bedragen dan 14 m bij schijfvormige gebouwen en niet meer dan 39 m bij torenflats. Gelet hierop en rekening houdende met het gestelde ad a. behoeft naar onze mening niet te worden ge vreesd dat de mogelijke hoogbouw in het plangebied bedoelde re creatiegebieden minder aantrekkelijk zal maken. ad 3Het is niet de bedoeling de flats langs het fietspad naar het Groene Stergebied (dat als een hard gegeven in het plan is opgenomen) te situeren. Uit de structuurschets Camminghaburen, welke in de toelichting cp het plan is opgenomen, blijkt wel dat het streven er op is gericht deze fietsroute juist zo aantrek kelijk mogelijk te houden. ad 4. Het gereleveerde ad 1 en 2 geeft duidelijk aan, dat van een betonnen muur aan de oostzijde van het plangebied geen spra ke kan zijn. Gelet op het vorenstaande menen wij dat het bezwaar feitelijke grondslag mist en derhalve ongegrond behoort te worden verklaard Bezwaarschrift H.V. Hederlandse Spoorwegen. Be U.V. maakt bezwaar, omdat de bestemming "Bijzondere doel einden" van het zuidwestelijke plangebied te globaal wordt ge acht, waardoor deze bestemming uit een oogpunt van een te ver wachten extra reizigersaanbod weinig perspectieven biedt. Een eventuele spoorweghalte, welke tevens in deze bestemming kan worden gerealiseerd, blijft daardoor uiterst marginaal. Haar de mening van reclamant kan de realiseringskans worden vergroot indien vestigingen binnen deze bestemming zeer zorgvuldig worden gekozen op basis van het te verwachten reizigersaanbod (b.v. streekschool) en vestigingen met een geringe waarde voor de halt elders in het plan te situeren, b.v. in de noordwestelijke hoek van het plangebied. Ook zullen rechtstreekse logische looproutes vanuit de woonwijk naar de halte moeten worden aangelegd. Te vens acht zij het van belang, dat de overgangen over de ICurke- meer naar de halte op de plankaart worden aangegeven. Tenslotte geeft reclamant ernstig in overweging het eventueel te stichten Universiteitscomplex in Camminghaburen op te nemen in plaats van in de Bullepolder, zoals in het ontwerp-structuurplan voor de gemeente is aangegeven. - 7 - Haar aanleiding hiervan merken wij het volgende op. Be terrei nen aangegeven met de bestemming "Bijzondere doeleinden" worden ge reserveerd voor de zg. "bovenwijkse voorzieningen". Beze terreinen zijn voor dit doel zeer aantrekkelijk voor potentiële gebruikers, door de ligging ten opzichte van de ontsluitingswegen en de onmid dellijke nabijheid van een spoorweghalte. Juist met het oog op deze gunstige omstandigheid is de oorspronkelijke opzet, waarbij het terrein voor bijzondere doeleinden in de noordwestelijke hoek van het plangebied was geprojecteerd zoals dit nog was aangegeven in de structuurschets Camminghaburen, verlaten. Bij de uitwerking van het plan zal er uiteraard naar worden gestreefd, dat de mogelijkheden van dit plangedeelte optimaal worden benut. Eet projecteren van bovenwijkse voorzieningen in de onmiddellijke nabijheid van een spoorweghalte heeft ook tot gevolg dat deze grootheden elkaar we derkerig gunstig beïnvloeden. Het aangeven van de overgangen over de ICurkemeer naar de spoorweghalte en het projecteren van een par keerterrein achten wij in het kader van het thans aa.n de orde zijn de globale stedebouwkundige plan prematuur. Het spreekt vanzelf dat bij de uitwerking van het plan op dit punt nauw overleg zal worden gevoerd met de E.V. Hederlandse Spoorwegen. Voor de universiteitsbestemming wordt inmiddels gedacht aan een terrein aan de rand van de city, t.w. het IJsbaanlcwartier In dit verband merken wij op, dat de opzet van de wijk Cam minghaburen zodanig is, dat een te openen spoorweghalte van een zo groot mogelijk reizigersaanbod wordt voorzien. Gelet op het vorenstaande menen wij, dat het bezwaar van recla mant geen aanleiding kan geven tot wijziging van het ontwerp en dat het bezwaar derhalve ongegrond behoort te worden verklaard. Onder mededeling, dat de Commissie voor de ruimtelijke orde ning over het vorenstaande is gehoord, stellen wij U voor de inge diende bezwaarschriften ongegrond te verklaren en hot bestemmings plan "Camminghaburen 1974" vast te stellen overeenkomstig het ont werp, dat ter visie heeft gelegen. Een conceptbesluit is hierna afgedrukt. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 216