i H Vaststellen structuurplan Leeuwarden. Bijlage nr. 199» Leeuwarden, 13 juni 1974» Aan de Gemeenteraad. Bij raadsbrief van 29 november 1973 (bijlage nr. 368, waarvan een copie hierbij wordt gevoegd), hebben wij IJ ter vaststelling aangeboden het struc tuurplan Leeuwarden. In Uw vergadering van 10 december j.l. besloot U deze zaak eerst te behandelen, nadat de uitgangspunten voor het te ontwerpen structuurplan voor de binnenstad vastgesteld zouden zijn. Inmiddels zijn de standaard-, richt- en objectdoelen voor het binnenstadsplan en het ontwerp-structuurplan, dat onlangs ter visie heeft gelegen, vastgesteld. Conform Uw besluit stellen wij het structuurplan voor de gehele gemeente thans weer aan de orde. Op enkele punten dient onze raadsbrief van 29 november 1973 te worden aangepast en als gevolg hiervan eveneens het ontwerp-raadsbesluit, nr. 15027. A. Bezwaren t.a.v. de Emmakade. Bij de behandeling van de bovengenoemde doelstellingen voor het binnen stadsplan heeft U besloten de Emmakade als tangentweg te doen vervallen. Be juiste nieuwe tracering van deze tangentwég'is echter nog niet vastgelegd. Beze tracering is n.l. mede afhankelijk van het resultaat van de studie met betrekking tot de reconstructie van de spoorbaan naar Groningen. In ons voorstel van 29 november 1973 deelden wij reeds mede het juister te achten, dat over deze tracering eerst een uitspraak wordt gedaan na de beslissing omtrent de reconstructieplannen van de spoorbaan. Ook bij de be handeling van het tracé van de zuidelijke binnenstadstangent -is een zelf de afspraak gemaakt. Be bezwaren van verschillende bewoners van de Emmakade, alsmede van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf in Friesland, voor zover deze zich richten tegen de functiewijziging van de Emmakade in tangentweg kunnen derhalve thans gegrond worden verklaard. Wij stellen U dan ook voor het structuurplan 1e fase vast te stellen met.inachtneming van de volgende wijziging; de tangenten over de Emmakade, de Zuidergrachtswal en de Nieuweweg komen te vervallen en worden vervan gen door een tangent, welke zal lopen over de Willem Lodewijkstraat via Achter de Hoven en Tulpenburg of vanaf de Willem Lodewijkstraat geheel langs de spoorbaan naar de Stationsweg., Beze tangent kan, voor het gedeel te over de Willem Lodewijkstraatop de plankaart worden aangegeven, ter wijl de twee mogelijkheden vanaf de Willem Lodewijkstraat naar de Stations weg indicatief kunnen worden aangegeven. Voor het overige handhaven wij ons standpunt ten aanzien van de inge diende bezwaren van bovengenoemde reclamanten, genoemd onder punt 2 tot en met 5 onderaan blad.zijde 8 van onze raadsbrief van 20 november j.l. 33Verkeer ss truc tuur binnenstad. Verder komt op de plankaart (nr. 36), deel uitmakende van het structuur plan nog do verkeersstructuur voor de binnenstad voor, zoals deze bij de opstelling van het plan bekend was. Boor de vaststelling van het ontwerp- binnenstadsplan is deze verkeersstructuur gedeeltelijk achterhaald. Be volgende wijzigingen dienen dan ook te worden aangebracht a. de westelijke tangentweg over de Westerplantage en de Westerkade komt te vervallen; b. de zuidelijke tangentwegen over de Willemskade worden vervangen door een tangent over de LangemarktstraatSophialaan en de Stationsweg; c. de oostelijke tangent over de Oostergrachtswal komt te vervallen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 250