i
H
Vaststellen structuurplan Leeuwarden.
Bijlage nr. 199» Leeuwarden, 13 juni 1974»
Aan de Gemeenteraad.
Bij raadsbrief van 29 november 1973 (bijlage nr. 368, waarvan een copie
hierbij wordt gevoegd), hebben wij IJ ter vaststelling aangeboden het struc
tuurplan Leeuwarden.
In Uw vergadering van 10 december j.l. besloot U deze zaak eerst te
behandelen, nadat de uitgangspunten voor het te ontwerpen structuurplan
voor de binnenstad vastgesteld zouden zijn. Inmiddels zijn de standaard-,
richt- en objectdoelen voor het binnenstadsplan en het ontwerp-structuurplan,
dat onlangs ter visie heeft gelegen, vastgesteld. Conform Uw besluit stellen
wij het structuurplan voor de gehele gemeente thans weer aan de orde.
Op enkele punten dient onze raadsbrief van 29 november 1973 te worden
aangepast en als gevolg hiervan eveneens het ontwerp-raadsbesluit, nr. 15027.
A. Bezwaren t.a.v. de Emmakade.
Bij de behandeling van de bovengenoemde doelstellingen voor het binnen
stadsplan heeft U besloten de Emmakade als tangentweg te doen vervallen.
Be juiste nieuwe tracering van deze tangentwég'is echter nog niet vastgelegd.
Beze tracering is n.l. mede afhankelijk van het resultaat van de studie
met betrekking tot de reconstructie van de spoorbaan naar Groningen. In
ons voorstel van 29 november 1973 deelden wij reeds mede het juister te
achten, dat over deze tracering eerst een uitspraak wordt gedaan na de
beslissing omtrent de reconstructieplannen van de spoorbaan. Ook bij de be
handeling van het tracé van de zuidelijke binnenstadstangent -is een zelf
de afspraak gemaakt.
Be bezwaren van verschillende bewoners van de Emmakade, alsmede van het
Provinciaal Electriciteitsbedrijf in Friesland, voor zover deze zich
richten tegen de functiewijziging van de Emmakade in tangentweg kunnen
derhalve thans gegrond worden verklaard.
Wij stellen U dan ook voor het structuurplan 1e fase vast te stellen
met.inachtneming van de volgende wijziging; de tangenten over de Emmakade,
de Zuidergrachtswal en de Nieuweweg komen te vervallen en worden vervan
gen door een tangent, welke zal lopen over de Willem Lodewijkstraat via
Achter de Hoven en Tulpenburg of vanaf de Willem Lodewijkstraat geheel
langs de spoorbaan naar de Stationsweg., Beze tangent kan, voor het gedeel
te over de Willem Lodewijkstraatop de plankaart worden aangegeven, ter
wijl de twee mogelijkheden vanaf de Willem Lodewijkstraat naar de Stations
weg indicatief kunnen worden aangegeven.
Voor het overige handhaven wij ons standpunt ten aanzien van de inge
diende bezwaren van bovengenoemde reclamanten, genoemd onder punt 2 tot
en met 5 onderaan blad.zijde 8 van onze raadsbrief van 20 november j.l.
33Verkeer ss truc tuur binnenstad.
Verder komt op de plankaart (nr. 36), deel uitmakende van het structuur
plan nog do verkeersstructuur voor de binnenstad voor, zoals deze bij de
opstelling van het plan bekend was. Boor de vaststelling van het ontwerp-
binnenstadsplan is deze verkeersstructuur gedeeltelijk achterhaald. Be
volgende wijzigingen dienen dan ook te worden aangebracht
a. de westelijke tangentweg over de Westerplantage en de Westerkade komt
te vervallen;
b. de zuidelijke tangentwegen over de Willemskade worden vervangen door
een tangent over de LangemarktstraatSophialaan en de Stationsweg;
c. de oostelijke tangent over de Oostergrachtswal komt te vervallen.