- 6 -
Verkeer.
Als basis voor het wegennet zoals dit in het ontwerp-plan voorkomt heeft
gediend het rapport "Hoofdwegennet voor Leeuwarden", dat uw Raad in 1968 in
principe heeft aangenomen. Opdat Leeuwarden zijn centrumfunctie kan blijven
vervullen, zal de binnenstad goed bereikbaar moeten zijn in het bijzonder voor
openbaar vervoer, doch»zij het met bepaalde beperkingen, ook voor particulier
vervoer. De hoofdwegen naar de binnenstad zullen echter zó moeten passen in
het hoofdwegenwet van de hele stad, dat al het verkeer, dat niet persé naar de
binnenstad moet, daar ook als vanzelfsprekend van afgeleid wordt. Om het hoofd
wegennet voor de stad bij gereedkomen van de 1e fase op peil te hebben, zullen
een aantal werken moeten worden uitgevoerd waarbij de ten behoeve van de bin
nenstad noodzakelijke werken buiten beschouwing zijn gelaten, Deze zullen bij
hot structuurplan voor de binnenstad worden behandeld.
1. Ter ontsluiting van Camming!)aburen en ter ontlasting van het oostelijke
deel van de ringweg zal de oostelijke buitentangent van de verlengde Ald-
Ifinsdyk mosten worden'uitgevoerd tot de aansluiting op de E 10.
De kruising met de spoorlijn naar Groningen, de aansluiting op de verlengde
Kanaalweg en de aansluiting op rijksweg 39 zullen alle ongelrjkvloers moe
ten worden.
2. Een aantal kruispunten in de ringweg zal moeten worden herzien.
3. Yoor do aansluiting van rijksweg 32 op het Oostergoplein is een niéuwe brug
over het Van Harinxmakanaal noodzakelijk.
4. Dg rijksweg 9 (E 10) zal vanaf het aansluitingspunt bij Marssum tot de
oostelijke buitentangent moeten worden aangelegd, daar de ring^reg, vanaf
het Europaplein tot de aansluiting bij het Vrijheidsplein op de bestaande
rijksweg 39 naar Groningen, overbelast zal \vorden.
Voorts zal nadere studie gemaakt moeten Worden over de vraag of ook de
navolgende voorzieningen te zijner tijd getroffen moeten worden:
a. Het aanleggen ten zuiden van het Van Harinxmakanaal van een tangent, van de
nieuwe provinciale weg uit Bolsward in het westen tot de weg naar Drachten
in het oosten. Reeds bij de behandeling van het plan voor het buitengebied
in Uw vergadering van 8 januari 1973.hebben wij ons bereid verklaard na te
gaan of een andere verbinding via de Werpsterhoelc met de Bolswarderweg mo
gelijk is.
b. Het aanleggen van oen weg, die een verbinding 'vormt tussen de wijk Bilgaard
en de binnenstad.
c. Het omvormen van de ringweg tot een weg met gescheiden rijbanen met elk
twee rijstroken.
Hoewel de onder b genoemde weg wel voorkomt op de plankaart van het ont
werp-structuurplan behoeft U zich door vaststelling van het plan hieraan niet
gebonden te achten.
Ten aanzien van de nieuwe invalsweg uit het zuiden (punt 4) kan nog het
volgende worden opgemerkt. Deze invalsweg was op de ontwerp-structuurplankaart
zoals deze is afgedrukt in de structuurnota 1971j door Goutum getraceerd. Mede
naar aanleiding van bezwaren van de zijde van bewoners van Goutum is mét Rijks
waterstaat nader overleg gevoerd over het tracé van deze nieuwe invalsweg.
Aanvankelijk werd het weggedeelte Werpsterhoek-Van Harinxmakanaal beschouwd
als een rijks (snel)-weg, deel uitmakende van de rijksweg 32. Voor een derge
lijke wegverbinding worden bepaalde eisen ten aanzien van Dochten, kruisingen
e.d. gesteld. Deze zijn uiteraard zwaarder dan die voor bijv. een weg met een
stedelijk karakter. De uitvoerige besprekingen hebben tot het resultaat geleid
dat Rijkswaterstaat het weggedeelte van rijksweg 32 vanaf de toekomstige krui
sing bij Verpsterhoek tot aan het Van Harinxmakanaal thans als weg met een
stedelijk karakter wil beschouwen. Door de wijziging van het karakter van dit
wegvak konden de prioriteiten welke een rol hebben gespeeld bij het kiezen van
een tracé ervan opnieuw tegen elkaar worden afgewogen. Met name het verkoers-
belang is opnieuw afgewogen tegen de belangen van de inwoners van Goxitum.
- 7 -
Hu de functie voor dit wegvak is veranderd zijn de eisen welke het snelverkeer
stelt ten aanzien van het beloop van het tracé vervallen. De nieuwe functie
verdraagt een bepaalde snelheidsbeperking, in verband waarmee naar onze mening
een iets genuanceerder wegbeloop aanvaardbaar wordtDe aanleiding,'om dit weg
vak dóór Goutum te traceren is derhalve vervallen. Haar de huidige inzichten
zal het tracé vanaf de toekomstige tweede overspanning over het Van Harinxma
kanaal in westelijke richting afbuigen om daarna het verloop van de bestaande
weg Leeuwarden-Heerenveen te volgen. De plankaart was in deze zin gewijzigd.
_ioalo U bekend is, is momenteel in studie de vraag hoe de spoorlijn Leeuwarden—
Groningen in het stedelijk gebied van Leeuwarden t.z.t. moet worden gerecon
strueerd. Er tekenen zich twee mogelijkheden af, t.w. een ondergrondse oplos
sing, aangeduid als "Leeuwarden-laag" en een oplossing waarbij do spoorbaan ver
hoogd wordt (plan Leeuwarden-hoog)Op de plankaart van het ontwcrp-structuur-
plan was-de spoorbaan reeds als verhoogd aangegeven. Door vaststelling van het
structuurplan behoeft zich evenwel niet aan deze oplossing gebonden te achten
Deze aangelegenheid zullen wij n.l. t.z.t. bij afzonderlijke nota aan U voor
leggen.
V/at het vervoer te water betreft is duidelijk de tendens merkbaar, dat de
beroepsvaart achteruit gaat en de reoreatievaart toeneemt.
Voor hot verkeer in Leeuwarden zal het van groot belang zijn, dat bedrijven
die vervoer te water hebben, buiten de bruggen worden gevestigd en dat do vaar
weg naar Dokkum die nü dwars door de stad gaat en waarbij veel bruggen open
moeten, een route buiten Leeuwarden om krijgt. Zoals reeds vermeld is een nieu
we vaarroate naar Dokkum in studie. Daarnaast zal echter aandacht moeten worden
besteed aan de toenemende reoreatievaart.
Universiteit
Op de plankaart -is de Bullepolder, gereserveerd voor een mogelijke univer
sitaire vestiging. De ervaringen iri universiteitssteden hebben echter geleerd,
dat een excentrische ligging van het universiteitscomplex of een gedeelte daar
van niet erg aantrekkelijk is. Zoals TJ inmiddels bekend is zijn wij van mening,
dat met name oio kortere termijn de voorkeur dient te worden gegeven aan een
yostigingsgebied in de nabijheid van het stadscentrum, te weten het Ijsbaan-
kwartier. Over de toekomstige bestemming van do Bullepolder behoeft naar onze
mening in het kader van de eerste fase' van het structuurplan geon beslissing
tc worden genomen.
Ruimt eli j k mod el
Hot ruimtelijk model voor de 1e fase is voor oen groot gedeelte reeds een
hara" gegeven geworden. Bestemmingsplannen voor de woongebieden Lekkumerend—
Oost, V.'ost eind eAldlfin-west en Aldldn-oost zijn reeds door U vastgesteld,
l/oorts ligt het in ons voornemen U het komende jaar het ontwerp bestemmingsplan
Canminghaburen ter vaststelling aan te bieden.. Voor het maken van nieuw indus
trieterrein is het bestemmingsplan "Industriegebied Hemrik" reeds door uw
Raad vastgesteld. Met de realisering van de oostelijke buitentangent voor wat
betreft het gedeelte vanaf de Groningerstraatweg tot aan do verlengde- Aldl&ns-
dyk wordt wellicht begin volgend jaar nog begonnen.
Opmerkingen t.a.v. de tweede fase.
Do vaststelling van de 2e fase of wel het bepalen van do situering van
do eerstvolgende woonwijk na Camminghaburen zal binnen een aantal jaron moeten
geschieden. Ondanks de reeds genoemde toekomstige ontwikkeling t.a.v. do be
volkingsgroei is hot noodzakelijk tijdig plannen voor tc bereiden en gereed
te hobocn. Hiertoe zijn ten aanzien van het ruimtelijk model in dc structuur
nota con vijftal mogelijkhoden aangegeven. Er zal eerst nog een nader onderzoek
naar dc voor- c-n nadelen van de diverse