- 6 - Verkeer. Als basis voor het wegennet zoals dit in het ontwerp-plan voorkomt heeft gediend het rapport "Hoofdwegennet voor Leeuwarden", dat uw Raad in 1968 in principe heeft aangenomen. Opdat Leeuwarden zijn centrumfunctie kan blijven vervullen, zal de binnenstad goed bereikbaar moeten zijn in het bijzonder voor openbaar vervoer, doch»zij het met bepaalde beperkingen, ook voor particulier vervoer. De hoofdwegen naar de binnenstad zullen echter zó moeten passen in het hoofdwegenwet van de hele stad, dat al het verkeer, dat niet persé naar de binnenstad moet, daar ook als vanzelfsprekend van afgeleid wordt. Om het hoofd wegennet voor de stad bij gereedkomen van de 1e fase op peil te hebben, zullen een aantal werken moeten worden uitgevoerd waarbij de ten behoeve van de bin nenstad noodzakelijke werken buiten beschouwing zijn gelaten, Deze zullen bij hot structuurplan voor de binnenstad worden behandeld. 1. Ter ontsluiting van Camming!)aburen en ter ontlasting van het oostelijke deel van de ringweg zal de oostelijke buitentangent van de verlengde Ald- Ifinsdyk mosten worden'uitgevoerd tot de aansluiting op de E 10. De kruising met de spoorlijn naar Groningen, de aansluiting op de verlengde Kanaalweg en de aansluiting op rijksweg 39 zullen alle ongelrjkvloers moe ten worden. 2. Een aantal kruispunten in de ringweg zal moeten worden herzien. 3. Yoor do aansluiting van rijksweg 32 op het Oostergoplein is een niéuwe brug over het Van Harinxmakanaal noodzakelijk. 4. Dg rijksweg 9 (E 10) zal vanaf het aansluitingspunt bij Marssum tot de oostelijke buitentangent moeten worden aangelegd, daar de ring^reg, vanaf het Europaplein tot de aansluiting bij het Vrijheidsplein op de bestaande rijksweg 39 naar Groningen, overbelast zal \vorden. Voorts zal nadere studie gemaakt moeten Worden over de vraag of ook de navolgende voorzieningen te zijner tijd getroffen moeten worden: a. Het aanleggen ten zuiden van het Van Harinxmakanaal van een tangent, van de nieuwe provinciale weg uit Bolsward in het westen tot de weg naar Drachten in het oosten. Reeds bij de behandeling van het plan voor het buitengebied in Uw vergadering van 8 januari 1973.hebben wij ons bereid verklaard na te gaan of een andere verbinding via de Werpsterhoelc met de Bolswarderweg mo gelijk is. b. Het aanleggen van oen weg, die een verbinding 'vormt tussen de wijk Bilgaard en de binnenstad. c. Het omvormen van de ringweg tot een weg met gescheiden rijbanen met elk twee rijstroken. Hoewel de onder b genoemde weg wel voorkomt op de plankaart van het ont werp-structuurplan behoeft U zich door vaststelling van het plan hieraan niet gebonden te achten. Ten aanzien van de nieuwe invalsweg uit het zuiden (punt 4) kan nog het volgende worden opgemerkt. Deze invalsweg was op de ontwerp-structuurplankaart zoals deze is afgedrukt in de structuurnota 1971j door Goutum getraceerd. Mede naar aanleiding van bezwaren van de zijde van bewoners van Goutum is mét Rijks waterstaat nader overleg gevoerd over het tracé van deze nieuwe invalsweg. Aanvankelijk werd het weggedeelte Werpsterhoek-Van Harinxmakanaal beschouwd als een rijks (snel)-weg, deel uitmakende van de rijksweg 32. Voor een derge lijke wegverbinding worden bepaalde eisen ten aanzien van Dochten, kruisingen e.d. gesteld. Deze zijn uiteraard zwaarder dan die voor bijv. een weg met een stedelijk karakter. De uitvoerige besprekingen hebben tot het resultaat geleid dat Rijkswaterstaat het weggedeelte van rijksweg 32 vanaf de toekomstige krui sing bij Verpsterhoek tot aan het Van Harinxmakanaal thans als weg met een stedelijk karakter wil beschouwen. Door de wijziging van het karakter van dit wegvak konden de prioriteiten welke een rol hebben gespeeld bij het kiezen van een tracé ervan opnieuw tegen elkaar worden afgewogen. Met name het verkoers- belang is opnieuw afgewogen tegen de belangen van de inwoners van Goxitum. - 7 - Hu de functie voor dit wegvak is veranderd zijn de eisen welke het snelverkeer stelt ten aanzien van het beloop van het tracé vervallen. De nieuwe functie verdraagt een bepaalde snelheidsbeperking, in verband waarmee naar onze mening een iets genuanceerder wegbeloop aanvaardbaar wordtDe aanleiding,'om dit weg vak dóór Goutum te traceren is derhalve vervallen. Haar de huidige inzichten zal het tracé vanaf de toekomstige tweede overspanning over het Van Harinxma kanaal in westelijke richting afbuigen om daarna het verloop van de bestaande weg Leeuwarden-Heerenveen te volgen. De plankaart was in deze zin gewijzigd. _ioalo U bekend is, is momenteel in studie de vraag hoe de spoorlijn Leeuwarden— Groningen in het stedelijk gebied van Leeuwarden t.z.t. moet worden gerecon strueerd. Er tekenen zich twee mogelijkheden af, t.w. een ondergrondse oplos sing, aangeduid als "Leeuwarden-laag" en een oplossing waarbij do spoorbaan ver hoogd wordt (plan Leeuwarden-hoog)Op de plankaart van het ontwcrp-structuur- plan was-de spoorbaan reeds als verhoogd aangegeven. Door vaststelling van het structuurplan behoeft zich evenwel niet aan deze oplossing gebonden te achten Deze aangelegenheid zullen wij n.l. t.z.t. bij afzonderlijke nota aan U voor leggen. V/at het vervoer te water betreft is duidelijk de tendens merkbaar, dat de beroepsvaart achteruit gaat en de reoreatievaart toeneemt. Voor hot verkeer in Leeuwarden zal het van groot belang zijn, dat bedrijven die vervoer te water hebben, buiten de bruggen worden gevestigd en dat do vaar weg naar Dokkum die nü dwars door de stad gaat en waarbij veel bruggen open moeten, een route buiten Leeuwarden om krijgt. Zoals reeds vermeld is een nieu we vaarroate naar Dokkum in studie. Daarnaast zal echter aandacht moeten worden besteed aan de toenemende reoreatievaart. Universiteit Op de plankaart -is de Bullepolder, gereserveerd voor een mogelijke univer sitaire vestiging. De ervaringen iri universiteitssteden hebben echter geleerd, dat een excentrische ligging van het universiteitscomplex of een gedeelte daar van niet erg aantrekkelijk is. Zoals TJ inmiddels bekend is zijn wij van mening, dat met name oio kortere termijn de voorkeur dient te worden gegeven aan een yostigingsgebied in de nabijheid van het stadscentrum, te weten het Ijsbaan- kwartier. Over de toekomstige bestemming van do Bullepolder behoeft naar onze mening in het kader van de eerste fase' van het structuurplan geon beslissing tc worden genomen. Ruimt eli j k mod el Hot ruimtelijk model voor de 1e fase is voor oen groot gedeelte reeds een hara" gegeven geworden. Bestemmingsplannen voor de woongebieden Lekkumerend— Oost, V.'ost eind eAldlfin-west en Aldldn-oost zijn reeds door U vastgesteld, l/oorts ligt het in ons voornemen U het komende jaar het ontwerp bestemmingsplan Canminghaburen ter vaststelling aan te bieden.. Voor het maken van nieuw indus trieterrein is het bestemmingsplan "Industriegebied Hemrik" reeds door uw Raad vastgesteld. Met de realisering van de oostelijke buitentangent voor wat betreft het gedeelte vanaf de Groningerstraatweg tot aan do verlengde- Aldl&ns- dyk wordt wellicht begin volgend jaar nog begonnen. Opmerkingen t.a.v. de tweede fase. Do vaststelling van de 2e fase of wel het bepalen van do situering van do eerstvolgende woonwijk na Camminghaburen zal binnen een aantal jaron moeten geschieden. Ondanks de reeds genoemde toekomstige ontwikkeling t.a.v. do be volkingsgroei is hot noodzakelijk tijdig plannen voor tc bereiden en gereed te hobocn. Hiertoe zijn ten aanzien van het ruimtelijk model in dc structuur nota con vijftal mogelijkhoden aangegeven. Er zal eerst nog een nader onderzoek naar dc voor- c-n nadelen van de diverse

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 256