- 8 -
mogelijkheden moeten plaatsvinden. Ter toelichting kan worden vermeld,
dat een dergelijk onderzoek o.a. betrekking heeft ops
1. natuurlijke gegevens (bodemgesteldheid- landschap);
2. ligging t.o.v. bestaande stad, city (geïsoleerd- geïntegreerd);
3. hoofdwegenstructuur;
4. mogelijkheden openbaar vervoer;
5. recreatie-mogelijkheden;
6. grootte uitbreidingsmogelijkheid en daarbij de mogelijkheden tot
fasering in zo'n wijk;
7. de keuze mag geen frustratie inhouden voor een nog verdergaande
stadsuitleg.
Omtrent de gevolgde inspraakprocedure merken wij.het volgende op.
Op 14 december 1971 heeft de structuurcommissie ons haar werkstuk in
aanwezigheid van de plaatselijke pers aangeboden.
Onmiddellijk nadat de structuurnota ten doop was gehouden, kreeg het ge
meentebestuur van diverse geïnteresseerde groepen verzoeken om een
gedachtenwisseling. Zo zijn op 17 januari en 9 maart 1972 met leden van
het zakencentrum, respectievelijk met de Friese Bouwkring de beleidspunten
en technische achtergronden van de nota behandeld.
Voorts zijn er informatieve bijeenkomsten over de structuurnota gehouden
door de leden van de afd. Leeuwarden van de V.V.D. en door jongeren
van "Het Boekenêst".
Dit alles ging vooraf aan de informatieve-bijeenkomst over de structuur
nota voor de burgerij op 3 mei 1972, waar de wordingsgeschiedenis van
de nota en de 1e fase en de verdere groeimogelijkheden van het ontwerp-
structuurplan zijn behandeld. De discussie richtte zich in hoofdzaak
op één punts Het gesprek over de plannen van Rijks Waterstaat voor een
nieuwe zuidelijke toegangsweg. Op de bijeenkomst, die ruim van te voren
was aangekondigd, verschenen c4. 40 mensen. De opkomst en de totale
inbreng (er was rekening mee gehouden, dat er nog één of twee van dergelijke
bijeenkomsten zouden moeten worden gehouden) was teleurstellend. Ook
voor de informatieve raadsvergadering op 19 jitni .1972 was de publieke
belangstelling maar matig.
In verband hiermede hebben wij geen verdere voorlichtingsbijeenkomsten
meer gehouden.
Overeenkomstig artikel 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening
hebben wij overleg gevoerd met verschillende rijks- en provinciale
diensten, aangrenzende gemeenten en waterschappen. Dit overleg en de
daarop gemaakte opmerkingen zijn verwerkt in hoofdstuk i'l, dat aan de
structuurnota 1971 moet worden toegevoegd en waarvan wij' U hierbij een
exemplaar doen toekomen.
Het ontwerpstructuurplan heeft met ingang van 27 december 1972 gedurende
een maand voor een ieder ter inzage gelegen.
Tegen het ontwerp-plan zijn bezwaren ingediend doors
1. de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (N.J.N.) afdeling
Leeuwarden;
2. de heer C. v.d. Zijl, Emmakade 915
3. de heer A.M. de Tries, Emmakade 9,
4. een honderdtal bewoners van de Emmakade, kontaktadres
Emmakade 913
5. het Provinciaal Electriciteitsbedrijf in Friesland, Emmakade 59I
6. de N.V. Nederlandse Spoorwegen, Moreelsepark, Utrecht.
- 9 -
Met betrekking tot deze beswaarschriften merken wij het volgende op.
ad 1De Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie, afdeling. Leeuwarden
ma,akt bezwaar tegen:
a. het indicatief aangegeven deel van de oostelijke buitentangent
(vanaf de He rik over de FroskepSlle tot aan de weg naar
Drachten). Zij vreest n.l., dat de recreatieve waarde van de
FroskepSlle sterk in betekenis zal afnemen.
Naar haar mening dient dit gebied uit een oogpunt van land
schappelijke en recreatieve waarden ongerept in stand
te blijven;
b de bestemming aniyersiteitscomplex welke aan de Bullepolder
is gegeven. Deze bestemming brengt h.i. schade toe aan de
landschappelijke, natuurwetenschappelijke en recreatieve waarde
van dit gebied.
Ten aanzien van het onder a' gestelde kan worden medegedeeld, dat de
bedoelde weg op de plankaart indicatief is aangegeven, omdat het nog
niet zeker is, dat deze zal worden gerealiseerd. Deze weg ligt vrijwel
geheel buiten het gebied, waarop de eerste fase betrekking heeft. Voor
alsnog behoeft hierover derhalve geen beslissing te worden genomen. Wij
stellen U voor adressante mede te delen, dat over het al dan niet
realiseren van de bedoelde weg voorlopig geen beslissing zal worden
genomen, maar dat de bezwaren van adressante te zijner tijd in de
besluitvorming zullen worden betrokken.
Met betrekking tot de bezwaren tegen de bestemming, gegeven aan de
Bullepolder merken wij op, dat ook deze bestemming eerst op een later
tijdstip zal worden vastgesteld. Ook dit gebied valt nu buiten de eerste
fase. Aan adressante kan daahoa hetzelfde worden medegedeeld als is
gebeurd ten aanzien van het onder a. genoemde bezwaar. Met betrekking tot
de materiële inhoud van het bezwaar sub b wijzen wij echter op het
volgende. Inderdaad had deze -omgeving een functie als natuurgebied, m.n. als
fourageerterrein van verschillende vogelsoorten. Er is echter een
ingrijpende wijziging in gekomen. Daar voor dit gebied een verbeterd
ontwateringsplan met bemaling tot stand is gekomen is het te droog ge
worden voor de genoemde vogelpopulatie. Deze functie is voor het grootste
gedeelte overgenomen door het gebied, gelegen onmiddellijk ten oosten
van de Lurk en het watergebied van het Grote Wielencomplex. Op grond
hiervan stellen wij voor adressante mede te delen, dat momenteel
evenmin op dit bezwaar kan worden beslist, maar dat het bezwaar öp zich
zelf niet gegrond is.
2 5 he bezwaarschriften, genoemd onder de punten 2 tot en met 5 richten ?jich
in het algemeen primair teger. do functie-wijziging van de Emmakade in
tangentweg en de daardoor te verwachten grotere verkeersdrukte op deze
weg, hetgeen het woonmilieu zal aantasten. Ten aanzien van deze bezwaren
merken wij het volgende op. Het in het ontwerp-structuurplan opgenomen
wegennet is het resultaat van overleg tussen gemeente en provinciale
en rijkswaterstaat. Uitgangspunt hierbij is geweest het door U in do ver
gadering van 24 juni 1968 aanvaarde rapport "Hoofdwegennet", waarin werd
besloten tot een wegenstructuur, gebaseerd op het tangentieel systeem. De
Emmakade geeft een relatie tussen de binnensta.d en de ten oosten daarvan
gelegen stadswijken. Het is tevens de b ?.ngrijkste verbindingsweg vanaf
de nog te realiseren wijk Camminghaburen met de binnenstad.
Naar aanleiding van de ingediende bezwaarschriften is de mogelijkheid
van een alternatieve route bestudeerd. De ligging van deze weg wordt
voor een belaïgrijk deel bepaald door de kruising met de zuidelijke
invalsweg (Oostergowe^)De Oostergoweg snijdt de spoorlijn naar
Groninger, welke kruising ongelijkvloers moet worden.
Deze ongelijkvloerse kruising heeft tot gevolg dat de Oos;ergoxreg
eerst ter plaatse van de Emmakade weer a niveau is en kruisingen
met andere wegen vreer mogelijk maakt.