- 149 - van het Van Harinxmakanaal gelegen weggedeelte, dat van de huidige Rijks weg 32 naar de weg Marsspm-Bolsward voert. Wij delen deze mening. De streeplijn is dan ook gewijzigd in een getrokken lijn. 4'. Weg Hemrik-richting Tietjerksteradeel en de weg naar Dokkum, De Hoofdingenieur-directeur voor de landinrichting vraagt zich af of het hele landschap niet teveel door wegen wordt doorsneden. Naar zijn mening moet b'.v. de weg naar Dokkum (vanaf Rijksweg 9) er niet komen. Aangezien de aanleg van een aantal wegen nog wordt bestudeerd, wordt de weg naar Dokkum, evenals de weg vanuit de Hemrik, richting Tietjerksteradeel en de weg Froskepêlle-richting Drachten indicatief aangegeven; 5Noordtangent De meningen verschillen over de noordtangent. De Provinciale Waterstaat denkt aan een ander tracé dan op de kaart, is aangegeven, namelijk een weg vanaf het Oud Tolhuis tussen Snakkerburen en Lekkum door naar het tracé Rijksweg 9» De overigen evenals Rijkswaterstaat blijven vasthouden aan het tracé zoals dat ha veelvuldig overleg met alle betrokkenen totstandgekomen is. Het tracé blijft als zodanig cp de plankaart aangegeven. ir Rijkswaterstaat merkt ten aanzien van de noordtangent voorts nog het volgen de op. In de nota staat dat in fase 1 (116.000 inwoners) deze noordtangent moet word'en aangelegd. De prioriteit wordt in dat geval uitsluitend bepaald door de stadsuitleg en kan een geheel andere zijn dan die van de Rijkswater staat, temeer daar een klein percentage van het Leeuwarden binnenkomende verkeer doorgaand ocst-west verkeer is. Zulks kan er toe leiden, dat de aan leg van bedoelde tangent een zaak van de gemeente dient te zijn. Hieromtrent merken wij op dat er ten noorden van Leeuwarden een buitentangent moet komen. Over het tracé bestaat geen verschil van mening. Op welke wijze deze weg moet werden gerealiseerd is thans niet aan de orde. Uiteraard zullen wij hierover te zijner tijd met de betrokken instanties overleg plegen. 6Wegen binnen de bebouwde kom. De P.P.D. merkt cp dat in de structuurcommissie niet is gesproken over de wegen binnen de bebouwde kom van Leeuwarden. Waarom zijn b.v. tussen de nieuwe Oostergoweg en de Schrans kantoren- e.d. geprojecteerd en waarom is de Schrans als belangrijke stadsweg op de kaart vermeld. De Schrans blijft naar onze mening een zeer belangrijke ontsluitingsweg voor het zuidelijk stadsgebied en is dientengevolge aangegeven op de kaart. T.a.v. de geprojecteerde kantoren kan worden opgemerkt, dat de problematiek hiervan in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Huizum-dorp aan de orde komt. 7Keuze woongebieden Volgens de P.P.D. moet de keuze voor de woongebieden, die na Cammingha- buren aan de orde komen, binnen 5 jaar worden gemaakt, o.a. omdat de be hoefte aan woningen relatief steeds groter wordt in verhand met de afne mende gezinsgrootte. Hieromtrent merken wij op, dat indien de gestimuleerde bevolkingsgroei uitblijft, Leeuwarden in de tot fase 1 behorende stadsuitbreidingen nog tot omstreeks 1995 terecht kan. Te vroege ontsluiting van wijken na Cam- minghaburen kan dan tot zeer grote renteverliezen leiden, De behoefte aan woningen is ook sterk afhankelijk van de verkrotting, de renovatie- en saneringsplannen 8Hoogspanningslijnen Naar aanleiding van een mededeling van de directeur-generaal voor de ener gievoorziening, zijn op de plankaart aangebracht de 220 KV-ljjnen die in aanleg zijn, welke alle op het 220/110 KV-station Louwsmeer worden aange sloten. Rijkswaterstaat heeft voorts nog de volgende punten naar voren gebracht 9Samenkomst van wegen Op de tekening zijn grote en kleine cirkels aangegeven terplaatse van de samenkomst van wegen, zonder dat is aangegeven of dit gelijkvloer-sedan wel ongelijkvloerse oplossingen zijn. In het algemeen dient hij deze punten, waarover in de nota wel over onge lijkvloerse verkeersoplossingen wordt gesproken, van fasering sprake te zijn en in eerste instantie te werden gedacht aan gelijkvloerse aansluitingen die met verkeerslichten zijn beveiligd. Afhankelijk van de verkeersontwikke- ling dient te zijner tijd te worden bezien in hoeverre hier in een later stadium tot ongelijkvloerse aansluitingen dient te worden overgegaan. Met name geldt dit, voorzover raakpunten met de rijkswegen aanwezig zjjn, voor: a. het Vrijheidsplein; b. het kruispunt bij het Oud-Tolhuis; c. het kruispunt Verpsterhoek; d. het kruispunt Goutum. Volgens Rijkswaterstaat dient de aansluiting, van de woonwijk Camminghaburen aan de Groningerstraatweg echter wel onnidd.ell.ijk als öngelijkvloerse aanslui ting te worden uitgevoerd, aangezien het hier een nieuw aansluitpunt betreft. -150-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 261