Dit standpunt van Rijkswaterstaat kan onzerzijds worden onderschreven. T.a.v. de aansluiting van de woonwijk Camminghaburen aan de Groninger straatweg kan worden vermeld dat deze aansluiting ongelijkvloers wordt uitgevoerd. Dit is niet als zodanig op de kaart aangegeven, omdat dat-een. detaillering van één aansluitpunt zou zijn terwijl de oplossing van de andere aansluitpunten met een cirkel is aangegeven, Het al of niet onge lijkvloers zijn wordt in de desbetreffende bestemmingsplannen aangegeven. 10. Aansluiting l.'irdum. Ket punt van samenkomst van de weg uit Wirdum met de rijksweg 32 is met een kleine cirkel aangegeven. Dij de uitvoering van de rijksweg 32 als autosnelweg kan slechts een ongelijkvloerse kruising worden toegestaan. Overweging verdient in dat geval volgens Rijkswaterstaat de weg uit l.'irdum ongelijkvloers Over de rijksweg 32 en de spoorbaan heen te voeren. De geprojecteerde woongebieden westelijk van Wirdum kunnen dan echter niet op de aangegeven wijze op de weg uit VJirdum worden aangesloten. Overigens vindt Rijkswaterstaat een opdringen van Wirdum in westelijke richting, dus in de richting van de rijksweg minder gewenst. Hierover kan worden opgemerkt dat bij de uitoreiding van Wirdum in weste lijke richting rekening zal worden gehouden met een ongelijkvloerse krui sing. 'Omtrent één en ander zal te? zijner tijd overleg worden gevoerd met Rijkswaterstaat. 11 Verkeers- en vervoersonderzoeken 2c- fase. Ir. do nota (zie bladz121wordt vermeld, dat omstreeks 1975 De keuze voor de tweede fase, dus het stadsmodel, dient te worden gedaan. Daartoe worden een aantal alternatieve modellen aangegeven. Mede, middels bij de modellen behorende verkeers- en vervoersonaerzoeken, dienen deze tevoren in nader overleg tegen elkaai* to worden afgewogen. O.a. bij de onder variant C op bladz. 133 genoemde verbinding tussen rijksweg 32 en de oosttangent, lopende oostelijk van Warga, kunnen gelet op de ervaringen met oen daar oorspronkelijk geprojecteerde hoog spanningslijn landschappelijke bezwaren een onoverkomelijke hinderpaal vormen naar de mening van Rijkswaterstaat. Allereerst dient te worden opgemerkt dat de tweede fase thans niet in het geding is. Alleen de eerste fase wordt thans vastgesteld. Dij dc keuze van het model voor de tweede fase zal uiteraard o/er het wegenschema overleg; worden geploegd met de betrokken instanties. Het l^jKt ons dan ook prematuur thans in te gaan op de mogelijke problemen welke de weg in variant C kan geven. Overleg met buurgemeenten. br heG^1- overleg plaats gehad met alle buurgemeenten afzonderlijk, name lijk met Baarderadeel (7-2-'72), Idaarderadeel (9-2-'72), Leouwarderadeel 1 0-2-72) Tiet jerksteradeel (l1-2-'72) en Menaldumadeel ("2-3-72) Dit leidde tot de volgende opmerkingen: baarderadeel - Verbetering van de verbinding Mantgum-V/eidum-Leeuwarden cn van de ver binding Leeuwarden-Sneek verdient de aandacht; ■ui' moet eens worden nagegaan, welke recreatieve voorzieningen aan de zuid)westelijke kant van Leeuwarden kunnen worden getroffen: groen, een toeristisch rijwielpad langs de Zwette en een snellere toe ristische vaarverbinding via Dille sluis naar Sneekermeer. De eerste twee punten lijken ens de moeite van het bestuderen waard; verkeerstechnisch blijft watertoerisme via jachtHavons-oost en niet door het Leeuwarder centrum de voorkeur houden. Idaarderadeel ..et gcmeentoDostuur van Idaarderadeel acht het wenselijk, dat Leeuwarden vrij snel tot boven de 100.000 inwoners uitgroeit. Daarna zou de groei Van de agglomeratie-Leeuwarden zich vooral in de dorpon rond de stad moeten voltrekken. Idaarderadeel houdt er terdege rekening mee, dat de Hargaaster- en Hompensermeer weer onder wator worden gezet, maar heeft o^zwaar tegen oen groot stadsgebied in deze omgeving, (variant C). Lceuwardoradeels van gedachten wordt gewisseld over de toekomst van de Dokkumer Ee, die- voor Leeuwarden een verkeersobstakel is geworden. Er moet c-en nieuwe vaarweg komen, waarbij de Dokkumer Ee een recreatieve waarde blijft be houden. Rekening wordt gehouden met de geprojecteerde landbouwweg naar Fcrv.'er- deradeel, waar geen initiatief in wordt ontwikkeld. Tietjerksteradeel - Hot gemeentebestuur van Tietjerksteradeel is bereid zich in principe positief op te stellen, wanneer blijkt dat het voor Leeuwarden noodza kelijk is om zijn uitbreiding op grondgebied van Tietjerksteradeel to zoeken. Er is echter geen eenstemmigheid ovc-r de vraag, wanneer het gesprek over deze uitoreiding moot plaatshebbenHet'gemeentebestuur van iietjerksteradeel meent, dat b.v. 1975 vroeg genoeg is. V/ij zijn van mening dat hc-t gesprok onmiddellijk zou moeten starten nadat de -152-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 262