- 3 - - 2 - ad 2. De a.f stand Krijn van den Helmschool - Goudenregenstraat achten wij geen overwegend bezwaar. Het door de ouders in hun brief genoemde bezwaar tegen het oversteken van de rondweg kunnen wij niet delen. Mede door de aanwezigheid van een duidelijk aangegeven voetgangers- oversteekplaats kan o.i, binnen een stedelijk milieu deze schoolweg niet als onaanvaardbaar worden aangemerkt. De afstand Taniaburgschool - gebouw Skrok 7 is ongeveer 1200 meter. Voor de leerlingen van de klassen vier en vijf behoeft dit o,i. ook geen bezwaar te zijn. Indien zij langs de weg Brandemeer gaan behoeft dit niet uitzonderlijk gevaarlijk te zijn. In beide gevallen zou door het nemen van maatregelen (begeleiding) het altijd nog aanwezige ongevalsrisico verder kunnen worden teruggebracht. ad J. Ingevolge artikel 4 van het Bouwbesluit lager onderwijs dienen de lokalen van een school ondergebracht te zijn in één gebouwencomplex. Van deze eis kan de inspecteur voor ten hoogste vijf jaren ontheffing verlenen. Daar na kan ontheffing worden verleend door d„e Minister van Onderwijs en Wetenschappen. ad 4» Indien het noodzakelijk is een deel van de leerlingen elders onder te brengen, dient dit om onderwijskundige en schoolorganisatorische redenen- op zo kort mogelijke afstand van het hoofdgebouw te geschieden. Uiteraard zal bij een zuiver klassikaal onderricht deze afstand een geringere rol spelen dan bij de minder traditionele onderwijsvormen- die bijvoorbeeld gebruik maken van niveaugroepen. ad 5. Het onderbrengen van een klas in de Open Hof en het gebruik van twee lokalen in het schoolgebouw Skrok 7 brengt geen verhoging met zich mede van het tekort, op de gemeentebegroting. Het plaatsen van een noodgebouw nabij de Blokkendoos, zoals door de ouder commissie van de Krijn van den Helmschool wordt gevraagd zal het tekort met een nog nader te becijferen bedrag vergroten. De aan deze voorziening verbonden kosten kunnen worden geraamd op het verschil tussen de kosten van noodbouw en die welke zijn verbonden aan een voortgezet gebruik van de Open Hof. Het voorgaande geldt ook ten aanzien van de bouw van twee noodlokalen nabij de Taniaburgschool. In dit geval zal bovendien in het gebouw Skrok 7 een lokaal leeg blijven staan. Volgens een globale berekening bedraagt het netto-nadelige verschil ten opzichte van de alternatieve mogelijkheden van huisvesting in Skrok 7 en Open Hof 42.500, De waarnemend Inspecteur van het lager onderwijs heeft doen weten met de aangegeven mogelijke noodvoorzieningen niet accoord te kunnen gaan. Tegen een dergelijke weigering is beroep mogelijk op de Minister van Onderwijs en Wetenschappen. Ook de Commissie voor het onderwijs is in meerderheid van mening, dat in beide gevallen voor noodbouw in de directe nabijheid van de school moet worden gekozen. Gelet op het bovenstaande stellen wij U voor, hoewel wij begrip hebben voor het standpunt van de waarnemend Inspecteur en van de Commissie, in de onderhavige gevallen niet tot noodbouw over te gaan. Hierbij hebben wij in aanmerking genomen het feit, dat in casu andere, zij het minder goede, oplossingen aanwezig zijn. Tevens hebben wij overwogen, dat krachtens het besluit van de Staatssecretarissen van Binnenlandse Zaken en van Financiën van 22 maart/25 april 1974 onze gemeente geen verplichtingen op zich kan nemen, waarvoor geen kostendekking kan worden aangegeven. Wij merken hierbij nog op, dat een minderheid van ons College, de wethouders Ten Brug en Tiekstra, evenwel van oordeel is, dat de bedoelde voorzieningen wel dienen te worden getroffen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 286