Vaststellen van het structuurplan voor de binnenstad. Bijlage no. 215. Leeuwarden, 24 juni 1974» Aan de gemeenteraad. Overeenkomstig Uw beslissing hebben wij, op basis van de vastgestelde standaard-, richt- en objectdoelen, het ontwerp-structuurplan voor de binnenstad uitgewerkt en in procedure gebracht. Vanaf 11 april 1974 heeft dit plan gedurende een maand ter inzage gelegen. Tegen het plan zijn 35 bezwaarschriften binnengekomen. Een overzicht van de namen en adressen.van degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend is als bijlage I aan deze raadsbrief toegevoegd? het voor de namen vermelde nummer correspondeert met het nummer dat is aangegeven op de brieven waarvan wij U bijgaand een foto-copie doen toekomen. De bezwaarschriften van de achter de nummers 11, 24 en 35 vermelde adressanten zijn gericht aan Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden. Volgens de va.ste jurisprudentie moeten zij evenwel beschouwd worden als te zijn gericht aan de raad, zodat ze samen met de overige bezwaarschriften in behandeling kunnen worden genomen. Hoewel de bezwaarschriften van de achter de nummers 21, 29, 33 en 34 vermelde adressanten buiten de wettelijk gestelde termijn zijn binnengekomen en om deze redenen dan ook niet ontvankelijk moeten worden verklaard, hebben wij niettemin gemeend op de inhoud daarvan te moeten ingaan. De ingediende bezwaren hebben voor het grootste deel betrekking op het verkeer in de binnenstad. Een klein deel heeft betrekking op aa,rd, omvang en bestemming van de bebouwing. Aangezien veel bezwaren op hetzelfde onderwerp betrekking hebben, zijn deze ingedeeld in rubrieken en vervolgens van een nummer voorzien. Tevens is het nummer van de adressant, welke het betreffende bezwaar heeft ingediend, daarachter vermeld. Het aldus verkregen overzicht is als bijlage aan het ontwerp-raadsbesluit toegevoegd. Uit de ingediende bezwaarschriften hebben wij de indruk gekregen, dat. er misverstand is ontstaan omtrent de betekenis van de aanduidingen op de kaart welke de verkeersstructuur aangeeft (kaart no. 3)» Velen veronderstellen dat de straten die niet expliciet als verkeerswegen c.q. -lussen zijn aangegeven voor het gemo toriseerde verkeer zullen worden afgesloten. Ter nadere toelichting merken wij hierover nog het volgende op. Als algemene regel geldt, dat de openbare straat toegankelijk is en blijft voor alle verkeer. De op kaart no. 3 "blank" aangegeven wegen zijn niet bestemd om afgesloten te worden voor alle verkeer, maar de bedoeling is om het gebruik daarvan zoveel mogelijk te beperken tot het bestemmingsverkeer erffunctie Ten aanzien van deze wegen kunnen mede ter vermijding van het ontstaan van sluiproutes in de toekomst verkeersmaatregelen worden verwacht zoals inrij- verboden, éénrichtingswegen, stop- en wachtverboden, dan wel maatregelen van stedebouwkundige aard zoals wegversmallingen. Met betrekking tot het vrachtvervoer in de binnenstad zijn wij van mening, dat, alvorens wordt overgegaan tot maatregelen welke regulering van het binnen stedelijke vrachtvervoer beogen, met belanghebbenden overleg dient te worden gepleegd. Daarbij denken wij niet slechts aan de in de binnenstad gevestigde ondernemers maar ook aan de betrokken vervoersorganisaties. De regeling kan inhouden, dat expeditietijden moeten worden vastgesteld, om de aan- en afvoer van producten mogelijk te maken. Bij het nemen van al deze maatregelen zullen de belangen van de daarbij betrokkenen zoveel mogelijk in acht worden genomen» Door het hanteren van een ontheffingenstelsel zal het verder mogelijk zijn uitzonderingen te maken in een aantal gevallen waarbij particuliere belangen duidelijk worden geschaad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 294