Vaststellen van het structuurplan voor de binnenstad.
Bijlage no. 215. Leeuwarden, 24 juni 1974»
Aan de gemeenteraad.
Overeenkomstig Uw beslissing hebben wij, op basis van de vastgestelde
standaard-, richt- en objectdoelen, het ontwerp-structuurplan voor de binnenstad
uitgewerkt en in procedure gebracht. Vanaf 11 april 1974 heeft dit plan gedurende
een maand ter inzage gelegen.
Tegen het plan zijn 35 bezwaarschriften binnengekomen. Een overzicht van de
namen en adressen.van degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend is als
bijlage I aan deze raadsbrief toegevoegd? het voor de namen vermelde nummer
correspondeert met het nummer dat is aangegeven op de brieven waarvan wij U
bijgaand een foto-copie doen toekomen.
De bezwaarschriften van de achter de nummers 11, 24 en 35 vermelde adressanten
zijn gericht aan Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden.
Volgens de va.ste jurisprudentie moeten zij evenwel beschouwd worden als te zijn
gericht aan de raad, zodat ze samen met de overige bezwaarschriften in behandeling
kunnen worden genomen.
Hoewel de bezwaarschriften van de achter de nummers 21, 29, 33 en 34 vermelde
adressanten buiten de wettelijk gestelde termijn zijn binnengekomen en om deze
redenen dan ook niet ontvankelijk moeten worden verklaard, hebben wij niettemin
gemeend op de inhoud daarvan te moeten ingaan.
De ingediende bezwaren hebben voor het grootste deel betrekking op het
verkeer in de binnenstad. Een klein deel heeft betrekking op aa,rd, omvang en
bestemming van de bebouwing.
Aangezien veel bezwaren op hetzelfde onderwerp betrekking hebben, zijn deze
ingedeeld in rubrieken en vervolgens van een nummer voorzien.
Tevens is het nummer van de adressant, welke het betreffende bezwaar heeft
ingediend, daarachter vermeld. Het aldus verkregen overzicht is als bijlage
aan het ontwerp-raadsbesluit toegevoegd.
Uit de ingediende bezwaarschriften hebben wij de indruk gekregen, dat. er
misverstand is ontstaan omtrent de betekenis van de aanduidingen op de kaart welke
de verkeersstructuur aangeeft (kaart no. 3)» Velen veronderstellen dat de straten
die niet expliciet als verkeerswegen c.q. -lussen zijn aangegeven voor het gemo
toriseerde verkeer zullen worden afgesloten.
Ter nadere toelichting merken wij hierover nog het volgende op.
Als algemene regel geldt, dat de openbare straat toegankelijk is en blijft
voor alle verkeer. De op kaart no. 3 "blank" aangegeven wegen zijn niet bestemd
om afgesloten te worden voor alle verkeer, maar de bedoeling is om het gebruik
daarvan zoveel mogelijk te beperken tot het bestemmingsverkeer erffunctie
Ten aanzien van deze wegen kunnen mede ter vermijding van het ontstaan van
sluiproutes in de toekomst verkeersmaatregelen worden verwacht zoals inrij-
verboden, éénrichtingswegen, stop- en wachtverboden, dan wel maatregelen van
stedebouwkundige aard zoals wegversmallingen.
Met betrekking tot het vrachtvervoer in de binnenstad zijn wij van mening,
dat, alvorens wordt overgegaan tot maatregelen welke regulering van het binnen
stedelijke vrachtvervoer beogen, met belanghebbenden overleg dient te worden
gepleegd. Daarbij denken wij niet slechts aan de in de binnenstad gevestigde
ondernemers maar ook aan de betrokken vervoersorganisaties.
De regeling kan inhouden, dat expeditietijden moeten worden vastgesteld, om
de aan- en afvoer van producten mogelijk te maken.
Bij het nemen van al deze maatregelen zullen de belangen van de daarbij
betrokkenen zoveel mogelijk in acht worden genomen» Door het hanteren van een
ontheffingenstelsel zal het verder mogelijk zijn uitzonderingen te maken in een
aantal gevallen waarbij particuliere belangen duidelijk worden geschaad.