- 2 - Yoor alle duidelijkheid wijzen wij er nogmaals op, dat de op kaart no. 3 als tangenten aangegeven wegen zijn bestemd als aanvoerwegen voor het verkeer met in hoofdzaak bestemming binnenstad. De op kaart no. 3 als lussen en insteken aangegeven wegen zijn in hoofdzaak bestemd om te dienen als toeleiding voor het rijdende verkeer naar de randen van de city. De op de kaart als voetgangersgebied aangegeven delen zijn niet toegankelijk voor het rijdende verkeer. De op kaart no. 3 met F aangegeven wegen, straten en pleinen zijn, voorzover er geen nadere aanduiding is aangegeven, voor wat betreft het rijdende verkeer, uitsluitend toegankelijk voor fietsers. Hetzelfde geldt voor de op kaart no. 3 vermelde aanduidingen voor respec tievelijk "vrachtvervoer toegestaan, fietsers toegestaan", "vrachtvervoer op beperkte tijden toegestaan", "stadsbusroutes" en "streekbusroutes". Om in de aanduiding uniformiteit te verkrijgen stellen wij voor de beide laatste aanduidingen te wijzigen in "stadsbussen toegestaan" en "streekbussen toegestaan". Met de hierboven aangegeven toelichting menen wij een aantal misverstanden te hebben weggenomen. Daarmede is dan tevens een groot aantal bezwaren wegge vallen. De ingediende bezwaren en verzoeken zullen nu achtereenvolgens per rubriek worden behandeld. Daarbij zal steeds voor zover nodig naar de nummering van de bezwaren en/of adressanten worden verwezen. I. 5£5wa£2^_hetrekking hebbend op het_verkeer in de binnenstad. ad 1 De door adressanten ingediende bezwaren hebben betrekking op de afsluiting van de Bagijnestraat of een deel daarvan, een deel van de Kleine Kerkstraat en de rijrichting van de in het structuurplan opgenomen verkeerslus Bagijnestraat Bollemanssteeg, Grote Kerkstraat. V/ij zijn van mening, dat het gedeelte van de Bagijnestraat tussen Weerd en Bollemanssteeg niet of slechts beperkt toegankelijk moet blijven voor gemotoriseerd verkeer. V/anneer bij de invoering van deze maatregel mocht blijken, dat de belangen van een aantal bedrijven op ontoelaatbare wijze wordt geschaad, zal van de mogelijk heid tot het verlenen van ontheffing gebruik moeten worden gemaakt. Overigens verwijzen wij naar hetgeen hiervoor is opgemerkt met betrekking tot het vrachtvervo er Hetzelfde geldt voor het zuidelijk deel van de Kleine Kerkstraat tot aan de BagijnestraatHet door adressant no. 30 ingediende bezwaar tegen de op de kaart aangegeven rijrichting voor de lus BagijnestraatBollemanssteeg, Grote Kerk straat is ons inziens niet zodanig, dat om deze redenen de rijrichting moet worden gewijzigd of ongedaan worden gemaakt. Bovendien zou omkering van de rijrichting voor andere bedrijven in genoemde straten een even groot bezwaar opleveren. Gezien het vorenstaande stellen wij U voor deze bezwaren ongegrond te verklaren. ad 2. Deze bezwaren richten zich tegen een verbod voor personen- en vrachtauto's in het gebied begrensd door Eewal, Voorstreek, Nieuweburen, Groeneweg en Pijlsteeg. De bezwaren missen ons inziens feitelijke grondslag door de hiervoor ge geven uiteenzetting omtrent de aanwijzigingen op kaart no. 3 waaruit kan worden afgeleid, dat de straten in het door adressanten bedoelde gebied, voorzover niet anders is aangegeven, toegankelijk zijn voor bestemmingsverkeer. Dit geldt alleen niet voor de straten Schoenmakersperk, Pijlsteeg, Beijerstraat en Grote Kerkstraat. Hiervoor verwijzen vrij weer naar hetgeen hierover in het algemeen is opgemerkt over het vrachtvervoer. Wij stellen U dan ook voor dit bezwaar ongegrond te verklaren. - 3 - ad 3 en 4- Adressanten maken bezwaar tegen het afsluiten voor particulier autoverkeer van - en het instellen van een busroute door de St. Jacobsstraat De beslissing tot het te zijner tijd afsluiten van de St. Jacobsstraat voor particulier autoverkeer en het instellen van een busroute door deze straat, vloeit voort uit het streven om het particulier autoverkeer in de binnenstad terug te dringen en tegelijkertijd de bereikbaarheid van het centrum niet te ver minderen. Genoemde maatregelen zullen ons inziens dan ook gelijktijdig moeten worden genomen. Aan het bezwaar tegen een busroute door deze straat is in een eerder stadium reeds gedeeltelijk tegemoet gekomen door de beslissing, dat deze route slechts in één richting zal worden ingesteld. De bereikbaarheid der winkels zal ons inziens niet verminderen, doordat de in de onmiddellijke nabijheid gelegen parkeergelegenheid geen nadelige wijzigingen zal ondergaan en het in het voornemen ligt te zijner tijd een bushalte in te stellen nabij het Waagplein. Gezien het vorenstaande achten wij een eventuele afsluiting van deze straat dan ook niet strijdig met de destijds door U aanvaarde motie betreffende het koppelen van de afsluiting van straten in de binnenstad aan het creëren van alternatieve parkeervoorzieningen (motie 4)« Het bezwaar, dat door het instellen van de busroute schade aan de panden zal worden veroorzaakt, het vroon- en winkelklimaat zal worden aangetast, alsmede dat er verkeersgevaar voor het winkelend publiek zal ontstaan, achten vrij in mindere mate aanwezig dan nu mogelijk het geval is. Door het gelijktijdig weren van het particulier autoverkeer zal de verkeersbelasting zeker niet toenemen. Bevoorrading van de in deze straat gevestigde winkels en bedrijven zal waar mogelijk moeten plaatsvinden vanuit de achterliggende straten, waar vracht vervoer is toegestaan. In andere gevallen zal zo nodig van de mogelijkheid tot het verlenen van ontheffing moeten worden gebruik gemaakt. Tevens zijn ook hier weer van toepassing de in de inleiding gemaakte algemene opmerkingen met be trekking tot de regeling van het vrachtvervoer. Met inachtneming van het bovenstaande is er naar onze mening geen reden aanwezig om op dit punt in het ontwerp-structuurplan wijzigingen aan te brengen. Wij stellen U dan ook voor deze bezwaren ongegrond te verklaren. ad 3. Adressanten stellen, dat alvorens tot invoering van het voetgangersgebied omgeving Kelders - Over de Kelders wordt overgegaan, eerst de parkeergarage aan de Minnemastraat moet zijn gerealiseerd. Haar onze mening is het niet noodzakelijk te wachten met invoering van het voetgangersgebied omgeving Kelders - Over de Kelders tot de parkeergarage aan de Minnemastraat zal zijn gerealiseerd. Invoering hiervan geeft namelijk geen noemenswaardige vermindering van de bestaande parkeermogelijkheden. Het ingediende bezwaar moet ons inziens ongegrond worden verklaard. ad 6. De door adressanten ingediende bezwaren komen hierop neer, dat na invoering van de in het structuurplan aangegeven verkeersmaatregelen de Hieuweweg voor particulier autoverkeer zal zijn gesloten. Hierdoor zal volgens hen de toegangs weg vanuit het zuiden naar het oostelijke deel van de binnenstad wegvallen. Tevens zal door deze maatregel de bereikbaarheid van de daar gevestigde bedrijven, waaronder een grote bankinstelling, ernstig worden belemmerd. Gezien het karakter van onder meer laatstgenoemde instelling, kan, door het eventueel in de toekomst gebruik maken van de mogelijkheid tot het verlenen van ontheffingen, aan dit laatste bezwaar niet in voldoende mate tegemoet worden gekomen. Met het oog op het voorgaande en gezien de afmetingen van deze weg, menen vrij, dat hieraan tegemoet kan worden gekomen door het creëren van een insteek - met aan het eind een lus - vanaf de Wirdumerdijk via de Hieuweweg haar het Blokhuisplein.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 295