No. 9380.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 25 iula 197A
(hijlage nr. 224)5
BESLUIT?
voor de verbetering van de arrestantencellen in het politiebureau te Leeuwarden
overeenkomstig de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte teke
ning en kostenraming een krediet van f. 98.000,-- beschikbaar te stellen.
Vastgesteld in de openbare vergadering van
Voorzitter.
Secretaris.
Verhogen van het krediet voor het opstellen van een verkeers- en vervoers
plan.
Bijlage no. 225» Leeuwarden, 25 juli 1974*
Aan
de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 29 november 1969 stelde U een krediet groot
335»000,-- beschikbaar voor het opstellen van een verkeers- en vervoersplan
voor de gemeente Leeuwarden.
Aan dit besluit lag enerzijds de gedachte ten grondslag, dat het voor
onze gemeente van belang is te beschikken over een integraal plan, dat aan
geeft- welke verkeersvoorzieningen in de eerstkomende 15 a 20 jaar nodig zijn
om de in de diverse stadia van ontwikkeling optredende verkeers- en vervoers
stromen te kunnen afwikkelen; anderzijds berustte het besluit op de overweging,
dat, op grond van de Beschikking bijdragen voor voorzieningen ten behoeve
van het wegverkeer en het openbaar vervoer in en om steden, de opstelling
van een dergelijk verkeers- en vervoersplan een voorwaarde is voor het ver
krijgen van bijdragen in de kosten van openbare werken, welke noodzakelijk
zijn ter verzekering van een behoorlijke afwikkeling van het wegverkeer en/of
het openbaar vervoer.
De vaststelling van de hoogte van het hiervoor vermelde krediet, alsmede
de aangegeven tijdsduur voer de opstelling van het verkeers- en vervoersplan,
berustten op een globale kosten- en tijdsraming. Op het tijdstip, waarop
deze ramingen zijn gemaakt, ontbrak namelijk in Nederland ervaring met om
vangrijke verkeers- en vervoersonderzoeken als het onderhavige.
Inmiddels is gebleken, dat de indertijd geraamde termijn voor het onder
zoek en als gevolg daarvan het beschikbare krediet is overschreden.
Een-en ander is voor ons aanleiding geweest om, in overleg met het In
genieursbureau voor Verkeerskunde - aan welk bureau de opdracht tot opstelling
van het plan was verstrekt - na te gaan, wat de-oorzaken zijn van deze over
schrijding en hoe de verdere ontwikkelingen zullen zijn. Daarbij is gebleken,
dat, voor wat betreft de tijdsduur van de totale studie, gerekend moet worden
op een verlenging van de oorspronkelijke raming met ongeveer 2 jaar.
Uitgaande van het tijdstip waarop het eigenlijke onderzoek is gestart
(februari 1971aal naar verwachting de studie in de eerste helft van 1975
gereed zijn.
Tevens is daarbij komen vast te staan, dat-het oorspronkelijk geraamde
krediet zal moeten worden verhoogd tot 790*000,
Als voornaamste oorzaken voor deze forse toename, zowel in kosten als
in tijd, kan allereerst worden aangewezen de hiervoor reeds aangegeven globa
le oorspronkelijke raming, als gevolg van het ontbreken zowel bij het Ministe
rie, als bij do bureaus voor verkeerskunde, van voldoende ervaring met derge
lijke omvangrijke verkeersstudies.
Verder kunnen worden genoemd de forse inkomenstijgingen in de afgelopen
jaren, welke door de opschuiving in de tijd hun invloed nog sterker hebben
doen gelden, als ook de invoering van de B.T.W., de uitbreiding en verfijning
van de geplande onderzoeken, de vergroting van het aantal deelonderzoeken,
als gevolg van elders opgedane ervaringen, de hogere eisen«-elke aan controle
en verbetering van het onderzoekmateriaal zijn gesteld, de aanpassing van de
computerprogramma's als gevolg van de eis tot eon vergaande verfijning van
de codering, de overschakeling door het rekencentrum op een andere generatie
computers en de wijziging van de oorspronkelijke prognosemethodiek.