Rapport Stadsdienst Leeuwarden, beschikbaar stellen krediet voor invoering 1e fase gewijzigd lijnennet. Bijlage nr. 231Leeuwarden, 25 juli 1974 Aan de Gemeenteraad. In juni 1973 werd ter kennisneming een rapport toegezonden betreffende de .Stadsautobusdionst Leeuwarden Dit door het Ce crum voor Vervoersplannen te Utrecht opgestelde rapport is reeds voor een deel onderwerp van discussie geweest in de vergadering betref fende het Structuurplan voor de binnenstad. Bovendien hebben wij terzake het advies gevraagd van de FRAM, de Verkeerscommissie en de Commissie voor de Stadsautobusdienst. Het advies van de FRAM en de betreffende verslagen van de vergaderingen van de beide genoemde commissies zijn voor U tor inzage gelegd. Het Centrum voor Vervoersplannen heeft inmiddels in verband met de vra gen die in Uw Raad zijn gerezen betreffende de mogelijkheid tot het opnemen van een busroute langs de Groeneweg en in verband met de gebleken noodzaak de drie nieuwbouwwijken Lekkumerend-Oost, Westeinde en het Aldlan op korte termijn van busverbindingen te voorzien een nader rapport met een gewijzigd invoeringsschema voor het nieuwe lijnennet ingediend. Dit nader rapport wordt hierbij toegezonden. Met betrekking tot de ingekomen adviezen en commentaren merken wij op, dat wij bij de invoering van het nieuwe lijnennet zoveel mogelijk rekening zullen houden met de gedane suggesties. Op een aantal punten willen wij hier onder nog ingaan. ABusroute langs de Groeneweg Tijdens de discussie over het structuurplan voor de binnenstad en in de vergaderingen van de reeds eerder genoemde commissies is de vraag over het instellen van een busroute over de Groeneweg aan de orde gekomen. Haar onze mening verdient het geen aanbeveling hiertoe over te gaan. De op zet van het lijnennet door de binnenstad is gericht op een goede centrum bediening door alle lijnen. De oorspronkelijk gekozen route voldeed aan deze doelstelling, omdat zij door het winkelgebied en het bestuurlijk centrum en langs het station liep. De beslissing om de Sint Jacobsstraat slechts in één richting open te stellen voor autobussen heeft aan deze doelstelling reeds enige afbreuk gedaan. Het lijkt ons niet verantwoord nog verder te gaan door ook een route langs de Groeneweg op te nemen, te meer daar de vraag kan worden gesteld voor welke categorie passagiers een der gelijke route'Van belang kan zijn. Passagiers uit de buitenwijken die naar het centrum.gaan, hebben in het algemeen het winkelcentrum, bestuurscentrum of station als bestemming en niet de gedeelten van de binnenstad die groten deels een woonfunctie hebben of krijgen. Voor de bewoners van het Sint Anthony Gasthuis en omgeving biedt naar onze mening de halte aan het C-ouver- neursplein een voldoende aantrekkelijk alternatief. Daar komt nog bij, dat het rijden van do route langs de Groeneweg naar verwachting een zodanige omweg en vertraging (Vrouwenpoortsbrug) met zich mee zal brengen, dat aan de inzet van extra materiaal niet valt te ontkomen. De financiële consequenties daarvan zijn naar onze mening onaanvaardbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 331