Verbeteringsplannen woonomgeving "Transvaalwijk" Bijlage na, 128, Leeuwarden, 11 april 1974« Aan de gemeenteraad. Zoals bekend worden in de Transvaalwijk, op voet van de rehabilitatie- regeling plannen voorbereid tot verbetering van de woonomgeving. In overleg met de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is besloten deze plannen in 5 fasen in te delen, gedeeltelijk uit te voeren in 1974 en de rest zo mogelijk in 1975* Be plannen, waarvan thans fa,se 1 gereed is, zijn door de bevolking van de wijk in overleg met de Dienst Stadsontwikkeling opgesteld. Fase 1 van de werkzaamheden omvat het verbreden van de Transvaalstraat de Stienserstraatde Steijnstraatde De Wetstraat en de Bothastraat. De Transvaalstraat krijgt, zoals uit de vormgeving reeds blijkt, de functie van verkeersstraat. De rijweg, met éénrichtingsverkeer van noord naar zuid voor wat betreft het gedeelte tussen de Steijnstraat en de Stienserstraatwordt aangegeven me't de aanwezige bestratingsmaterialen. Langs de westzijde van de straat wordt een voetpad aangelegd, dat van dikke tegels- moet worden gemaakt, omdat een gedeelte van dit trottoir als parkeer gelegenheid (aangegeven met een zwarte bestrating) wordt ingericht. Tussen deze parkeerplaatsen en de woningen worden de tuinen uitgebreid en voor een groot gedeelte omgeven door 30 cm hoge muurtjes. De scheiding tussen de rijweg en het voetpad wordt aangegeven door een strookje zgn. kinderhoofdjes. De rijweg krijgt een beperkte breedte (5«00 m) en in verband daarmede zal een tweezijdig parkeerverbod mooten worden ingesteld. Dit verbod geldt uiteraard niet voor de parkeervakken aan de westzijde van de straat. In het noordelijke gedeelte van de Transvaalstraat (tussen de Steijnstraat en de Spanjaards laan) mag het verkeer zich in twee richtingen bewegen. In dit straatgedeelte zal een sierbestrating worden aangebracht, met aan beide zijden gemetselde bloembakken en aan beide einden een speelgelegenheid. Kortheidshalve mogen wij U verwijzen naar de bij de stukken ter inzage gelegde tekeningen. De Stienserstraat wordt ingericht als vroonstraat met éénrichting- vorkeer voor gemotoriseerde voertuigen (vanaf de Noordersingel naar de Spanjaardslaan). Als gevolg van de invoering van deze maatregel en door het combineren van rijweg en voetpad ontstaat de nodige ruimte voor de aanleg van enig groen. Dit groen, dat op openbare grond wordt aangelegd, wordt zoveel mogelijk gecombineerd met de aanwezige voortuintjes. De vergrote tuinen worden uitgevoerd als 30, resp. 60 cm hoge bloembakken, gemetseld van kinderhoofdjes en zwarte stenen. Hier en daar wordt een parkeerplaats aangelegd, terwijl aan beide einden van de straat in totaal 17 parkeerplaatsen worden aangelegd. Dc indeling van de straat blijkt uit het toegepaste bestratingsmateriaal. In de bestrating worden geen hoogteverschillen aangebracht. Als gevolg van het aanbrengen van gemetselde bloembakken moeten leidingen van verschillende nutsbedrijven worden verlegd; de openbare verlichting moet worden aangepast. Ten aanzien van de Steijnstraat geldt praktisch hetzelfde als wat hiervoor met betrekking tot de Stienserstraat is geschreven. Ook dit wordt een woonstraat met éénrichtingverkeer voor auto's van noord naar zuid. Het aanwezige bestratingsmateriaal wordt zoveel mogelijk opnieuw aangebracht De Bothastraat zal als woonstraat worden ingericht. D.w.z. dat alleen de auto's van de bewoners, van hun bezoek en van de leveranciers aldaar worden verwacht. Hot doorgaande verkeer wordt geweerd. In de straat zelf behoeft niet te worden geparkeerd; aan beide einde-n van de straat zijn n.l. parkeerplaatsen ontworpen. Desgewenst kunnen ter weerszijden van de straat enkele parkeerplaatsen worden aangelegd. Dit zal dan echter ten koste gaan van de breedte van de ontworpen gemetselde bloembakken. De verhardin van de straat zal bestaan uit klinkers en voor een deel uit tegels, dit om het straatbeeld zo veel mogelijk te verlevendigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 55