Verbeteringsplannen woonomgeving "Transvaalwijk"
Bijlage na, 128, Leeuwarden, 11 april 1974«
Aan de gemeenteraad.
Zoals bekend worden in de Transvaalwijk, op voet van de rehabilitatie-
regeling plannen voorbereid tot verbetering van de woonomgeving. In overleg
met de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is besloten
deze plannen in 5 fasen in te delen, gedeeltelijk uit te voeren in 1974 en de
rest zo mogelijk in 1975* Be plannen, waarvan thans fa,se 1 gereed is, zijn
door de bevolking van de wijk in overleg met de Dienst Stadsontwikkeling
opgesteld.
Fase 1 van de werkzaamheden omvat het verbreden van de Transvaalstraat
de Stienserstraatde Steijnstraatde De Wetstraat en de Bothastraat.
De Transvaalstraat krijgt, zoals uit de vormgeving reeds blijkt, de
functie van verkeersstraat. De rijweg, met éénrichtingsverkeer van
noord naar zuid voor wat betreft het gedeelte tussen de Steijnstraat en de
Stienserstraatwordt aangegeven me't de aanwezige bestratingsmaterialen.
Langs de westzijde van de straat wordt een voetpad aangelegd, dat van dikke
tegels- moet worden gemaakt, omdat een gedeelte van dit trottoir als parkeer
gelegenheid (aangegeven met een zwarte bestrating) wordt ingericht. Tussen
deze parkeerplaatsen en de woningen worden de tuinen uitgebreid en voor een
groot gedeelte omgeven door 30 cm hoge muurtjes. De scheiding tussen de
rijweg en het voetpad wordt aangegeven door een strookje zgn. kinderhoofdjes.
De rijweg krijgt een beperkte breedte (5«00 m) en in verband daarmede zal een
tweezijdig parkeerverbod mooten worden ingesteld. Dit verbod geldt uiteraard
niet voor de parkeervakken aan de westzijde van de straat. In het noordelijke
gedeelte van de Transvaalstraat (tussen de Steijnstraat en de Spanjaards
laan) mag het verkeer zich in twee richtingen bewegen. In dit straatgedeelte
zal een sierbestrating worden aangebracht, met aan beide zijden gemetselde
bloembakken en aan beide einden een speelgelegenheid. Kortheidshalve
mogen wij U verwijzen naar de bij de stukken ter inzage gelegde tekeningen.
De Stienserstraat wordt ingericht als vroonstraat met éénrichting-
vorkeer voor gemotoriseerde voertuigen (vanaf de Noordersingel naar de
Spanjaardslaan). Als gevolg van de invoering van deze maatregel en door het
combineren van rijweg en voetpad ontstaat de nodige ruimte voor de aanleg van
enig groen. Dit groen, dat op openbare grond wordt aangelegd, wordt zoveel
mogelijk gecombineerd met de aanwezige voortuintjes. De vergrote tuinen worden
uitgevoerd als 30, resp. 60 cm hoge bloembakken, gemetseld van kinderhoofdjes
en zwarte stenen. Hier en daar wordt een parkeerplaats aangelegd, terwijl
aan beide einden van de straat in totaal 17 parkeerplaatsen worden aangelegd.
Dc indeling van de straat blijkt uit het toegepaste bestratingsmateriaal.
In de bestrating worden geen hoogteverschillen aangebracht. Als gevolg van
het aanbrengen van gemetselde bloembakken moeten leidingen van verschillende
nutsbedrijven worden verlegd; de openbare verlichting moet worden aangepast.
Ten aanzien van de Steijnstraat geldt praktisch hetzelfde als wat
hiervoor met betrekking tot de Stienserstraat is geschreven.
Ook dit wordt een woonstraat met éénrichtingverkeer voor auto's van noord
naar zuid. Het aanwezige bestratingsmateriaal wordt zoveel mogelijk opnieuw
aangebracht
De Bothastraat zal als woonstraat worden ingericht. D.w.z. dat alleen
de auto's van de bewoners, van hun bezoek en van de leveranciers aldaar
worden verwacht. Hot doorgaande verkeer wordt geweerd.
In de straat zelf behoeft niet te worden geparkeerd; aan beide einde-n van de
straat zijn n.l. parkeerplaatsen ontworpen. Desgewenst kunnen ter weerszijden
van de straat enkele parkeerplaatsen worden aangelegd. Dit zal dan echter ten
koste gaan van de breedte van de ontworpen gemetselde bloembakken. De verhardin
van de straat zal bestaan uit klinkers en voor een deel uit tegels, dit om
het straatbeeld zo veel mogelijk te verlevendigen.