-2-
Integratie administraties Openbare Werken en Grondbedrijf
Op basis van het rapport betreffende de administratie van de Dienst Stadsontwikke
ling hebben wij besloten de administaties van de dienst Openbare Merken en van het
Grondbedrijf te integreren en onder te brengen in één systeem onder verantwoorde
lijkheid van één administrateur van de Dienst Stadsontwikkeling. Uiteraard zijn in
het voor de dienst ontworpen rekeningstelssl afzonderlijke rekeningen opgenomen
voor registratie van de aktiviteiten die betrekking hebben op het beheer en de ex
ploitatie van de cultuurgronden, bouwterreinen en erfpachtsgronden die voorheen
in het Grondbedrijf werden beheerd en geëxploiteerd.
In de gekozen organisatiestructuur ressorteert onder de directeur van de hoofd
afdeling Grondbedrijf van de Dienst Stadsontwikkeling een afdeling "Calculatie en
Exploitatie" die belast is met het opstellen van grondkostencalculatieshet toetsen
van uitvoeringsplannen aan deze calculaties, het adviseren omtrent uitgifteprijzen
en het periodiek bijstellen van deze calculaties, terwijl de financiële administra
tie (belast met de registratie en de kredietbewaking) onder de hoofddirecteur
ressorteert.
Bij een goed samenspel tussen de afdeling "Calculatie en Exploitatie" en de afde-
ling Financiële Administratie is een goede bewaking van de financiële uitkomsten
van de bestemmingsplannen verzekerd.
Huisvesting van de dienst.
In het rapport Interne Organisatie van de Dienst Stadsontwikkeling is uitvoerig aan
dacht geschonken aan de moeilijke situatie betreffende de huisvesting van de dienst.
Hoeifel wij uiteraard naar verbetering blijven streven zien wij - mede gelet op de
precaire financiële situatie van onze gemeente - geen mogelijkheden daarin op
korte termijn verbetering te brengen. Uiteraard blijven wij naar de meest wense
lijke oplossing, waarbij alle afdelingen van de dienst in één gebouw zijn gehuis
vest, streven.
Wijziging van de Algemene Beheersverordening voor de takken van dienst
Ter afsluiting van de doorgevoerde reorganisatie bieden wij U hierbij ter vast
stelling aan een wijziging van de Algemene Beheersverordening voor de takken van
dienst. In hoofdstuk III zijn de "bijzondere bepalingen voor de Dienst Stadsont
wikkeling" opgenomen, waarbij vrij er op wijzen, dat de artikelen 24 t/m 33 ook
reeds in de bestaande beheersverordening zijn opgenomen als "Bijzondere bepalingen
voor het Grondbedrijf". Wij hebben in deze wijziging van de beheersverordening tevens
de bepaling laten vervallen, dat voor de betaling van rekeningen, een bedrag van
500,te boven gaande, het fiat van de voorzitter van de commissie van advies
en bijstand vereist is. Deze bepaling is opgenomen in een tijd waarin de Commissies
van Advies en Bijstand op andere wijze functioneerden dan thans het geval is. Het
vervallen van deze bepaling wordt allerminst als een verlies gevoeld en geldt
uiteraard niet alleen voor de Dienst Stadsontwikkeling, doch ook voor alle andere
takken van dienst, (zie de artikelen III en VI van bijgaand concept).
Wijziging andere verordeningen.
De Verordening houdende regelen met betrekking tot de controle op het geldelijk
beheer en de boekhouding van de ontvanger en van de andere met geldelijk beheer
en boekhouding belaste ambtenaren, alsmede tot het onderzoek naar de deugdelijk
heid van de rekening dient te worden aangepast aan de gewijzigde situatie.
De verordening, regelende de samenstelling, de taak en de werkwijze van de commis
sie voor het Grondbedrijf willen wij vooralsnog ongewijzigd handhaven.
TBQRBTrTj
S-nTf6f m? hnC Burfau V00r Verificatie en Financiële Adviezen der Vereniging
van Nederlandse Gemeenten en de Financiële Afdeling van de Provinciale Griffie
Sn/™ be^1°"fcen ie jaarrekeningen van de Dienst Openbare Werken en het Grond-
ïjf over het jaar 197o nog m de oude vorm, zij het gebundeld, te doen op
maken, zulks met het oog op de overzichtelijkheid., Een volledige jaarrekening
voor ue nieuwe Dienst Stadsontwikkeling zal dus voor het eerst over 197/1 vera
scnijnon#
Wij stellen U voor te besluiten volgens bijgaande concepten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong
Secretaris.