-2- Integratie administraties Openbare Werken en Grondbedrijf Op basis van het rapport betreffende de administratie van de Dienst Stadsontwikke ling hebben wij besloten de administaties van de dienst Openbare Merken en van het Grondbedrijf te integreren en onder te brengen in één systeem onder verantwoorde lijkheid van één administrateur van de Dienst Stadsontwikkeling. Uiteraard zijn in het voor de dienst ontworpen rekeningstelssl afzonderlijke rekeningen opgenomen voor registratie van de aktiviteiten die betrekking hebben op het beheer en de ex ploitatie van de cultuurgronden, bouwterreinen en erfpachtsgronden die voorheen in het Grondbedrijf werden beheerd en geëxploiteerd. In de gekozen organisatiestructuur ressorteert onder de directeur van de hoofd afdeling Grondbedrijf van de Dienst Stadsontwikkeling een afdeling "Calculatie en Exploitatie" die belast is met het opstellen van grondkostencalculatieshet toetsen van uitvoeringsplannen aan deze calculaties, het adviseren omtrent uitgifteprijzen en het periodiek bijstellen van deze calculaties, terwijl de financiële administra tie (belast met de registratie en de kredietbewaking) onder de hoofddirecteur ressorteert. Bij een goed samenspel tussen de afdeling "Calculatie en Exploitatie" en de afde- ling Financiële Administratie is een goede bewaking van de financiële uitkomsten van de bestemmingsplannen verzekerd. Huisvesting van de dienst. In het rapport Interne Organisatie van de Dienst Stadsontwikkeling is uitvoerig aan dacht geschonken aan de moeilijke situatie betreffende de huisvesting van de dienst. Hoeifel wij uiteraard naar verbetering blijven streven zien wij - mede gelet op de precaire financiële situatie van onze gemeente - geen mogelijkheden daarin op korte termijn verbetering te brengen. Uiteraard blijven wij naar de meest wense lijke oplossing, waarbij alle afdelingen van de dienst in één gebouw zijn gehuis vest, streven. Wijziging van de Algemene Beheersverordening voor de takken van dienst Ter afsluiting van de doorgevoerde reorganisatie bieden wij U hierbij ter vast stelling aan een wijziging van de Algemene Beheersverordening voor de takken van dienst. In hoofdstuk III zijn de "bijzondere bepalingen voor de Dienst Stadsont wikkeling" opgenomen, waarbij vrij er op wijzen, dat de artikelen 24 t/m 33 ook reeds in de bestaande beheersverordening zijn opgenomen als "Bijzondere bepalingen voor het Grondbedrijf". Wij hebben in deze wijziging van de beheersverordening tevens de bepaling laten vervallen, dat voor de betaling van rekeningen, een bedrag van 500,te boven gaande, het fiat van de voorzitter van de commissie van advies en bijstand vereist is. Deze bepaling is opgenomen in een tijd waarin de Commissies van Advies en Bijstand op andere wijze functioneerden dan thans het geval is. Het vervallen van deze bepaling wordt allerminst als een verlies gevoeld en geldt uiteraard niet alleen voor de Dienst Stadsontwikkeling, doch ook voor alle andere takken van dienst, (zie de artikelen III en VI van bijgaand concept). Wijziging andere verordeningen. De Verordening houdende regelen met betrekking tot de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding van de ontvanger en van de andere met geldelijk beheer en boekhouding belaste ambtenaren, alsmede tot het onderzoek naar de deugdelijk heid van de rekening dient te worden aangepast aan de gewijzigde situatie. De verordening, regelende de samenstelling, de taak en de werkwijze van de commis sie voor het Grondbedrijf willen wij vooralsnog ongewijzigd handhaven. TBQRBTrTj S-nTf6f m? hnC Burfau V00r Verificatie en Financiële Adviezen der Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Financiële Afdeling van de Provinciale Griffie Sn/™ be^1°"fcen ie jaarrekeningen van de Dienst Openbare Werken en het Grond- ïjf over het jaar 197o nog m de oude vorm, zij het gebundeld, te doen op maken, zulks met het oog op de overzichtelijkheid., Een volledige jaarrekening voor ue nieuwe Dienst Stadsontwikkeling zal dus voor het eerst over 197/1 vera scnijnon# Wij stellen U voor te besluiten volgens bijgaande concepten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 67