- 6 -
Aanstelling van een dergelijke functionaris zal voor het functioneren
van d.e stichting de volgende verbeteringen en verruimingen in mogelijkheden
tot dienstverlening aan bevolkingsgroepen betekenen;
a. een interne herverdeling van een aantal taken in de stad, die thans
boven het normale takenpakket op verschillende werkers rusten, zoals;
dienstverlening buitenlandse werknemers, begeleiding Stichting "Op de
mens af" en acties voor b.v. speelterreinen;
b„ het uitbreiden van het opbouwwerk, activiteiten ten behoeve van reeds
aangesloten wijken en dorpen zoals Schieringen en Wirdum;
c. het ontwikkelen van activiteiten in de wijk Het Westen en het besteden
van aandacht aan de samenlevingsopbouw in nieuwbouwwijken zoals West
einde
Het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft
reeds laten weten, dat met de aanstelling van een vierde functionaris
akkoord kan worden gegaan. Ook de Commissie voor het Opbouwwerk staat
positief ten opzichte van het door het Bestuur van het C.O.L, gedane
verzoek.
Ook wij onderschrijven de noodzaak van deze personeelsuitbreiding.
Baar zowel het Rijk als de gemeente ieder 50$ in de kosten subsidiëren,
stellen wij IJ voor het gemeentelijk subsidie voor het C.O.L. met
20.630,te verhogen (maximaal bedrag salarisschaal 33)°
80$ van dit bedrag is declarabel als kostenfactor sociale zorg,
zodat uiteindelijk 20$ van f 20.630,of 4°126,ten laste van de
gemeente blijft.
Stichting Buurtwerk "Wielenpolle" (volgno. 572).
Het bestuur van de Stichting Buurtwerk Wielenpölle heeft verzocht
de beheerster van het buurthuis "Be Kobbekooi" aan te mogen stellen in
een volledige betrekking.
Tot nu toe vond inschakeling plaats op basis van 8/10 - dienstverband,
hetgeen neerkwam op 33 werkuren per week.
Boor het intensievere gebruik van het buurthuis als gevolg van
toename der werkzaamheden - met name op het terrein van het jeugd- en
jongerenwerk - is aanstelling van de beheerster in een volledige betrek
king naar onze mening nodig. Bit zou dienen te geschieden met ingang
van 1 januari 1974? zijnde de datum van vaste aanstelling van de nieuwe
beheerster. Het totale hieraan verbonden subsidie bedraagt 2.876,
(schaal 5
Wij stellen IJ voor het gemeentelijk subsidie (Rijk en Gemeente
dragen ieder de helft van deze kosten) met 1.438,te verhogen mits
ook de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk hiertoe
besluit. 80$ van deze kosten kunnen als kostenfactor sociale zorg bij
het Rijk worden gedeclareerd, zodat uiteindelijk 20$ van 1.438,of
288,ten laste van de gemeente komt.
Stichting Buurtwerk "Wielenpolle" (volgno. 572).
Reeds geruime tijd worden mogelijkheden nagegaan om in de wijk
Wielenpölle het peuterwerk beter van de grond te doen komen. Gedurende een
aantal jaren wordt dit werk door vrijwilligers met behulp van stageaires
uitgevoerd. Be behoefte hieraan heeft zich met name in deze wijk
duidelijk doen gevoelen.
Aangezien met het huidige werkteam het peuterwerk echter niet
optimaal uitgevoerd kan worden, is de vraag op welke wijze hierin door
een beroepsmatige aanpak voorzien kan worden, vrij intensief bestudeerd.
Ook is hierover door de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd
in Leeuwarden en het C.O.L. gezamenlijk overleg gepleegd met het
Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Voor- en
nadelen van aangedragen subsidiëringsmogelijkhedon zijn hierbij uit
voerig tegen elkaar afgewogen.
rj
- 7 -
Geconcludeerd werd, dat uitgaande van het reeds bestaande werkers
team in de Wielenpöllewijk het aanstellen van een.beroepskracht voor het
peuterwerk idealiter gerealiseerd zou moeten worden door het aanstellen
van een dergelijke kracht bij de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de
Jeugd in Leeuwarden. Vanwege het Ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk is echter te kennen gegeven, dat subsidiëring
terzake alleen haalbaar is op titel van samenlevingsopbouw, in casu op
basis van de Rijkssubsidieregeling samenlevingsopbouw, deel B, opbouwwerk
in bijzondere situaties, hoofdstuk II (situaties met maatschappelijke
achterstand)
Gezien de bestaande goede samenwerking tussen de beide genoemde plaatselijke
instellingen, achten wij subsidiëring op deze titel acceptabel. Be
hiermee gepaard gaande kosten bedragen 28.180,per jaar, waarin naast
de salariskosten (schaal 19) een bedrag van 1.000,is opgenomen voor
kosten van aktiviteiten.
Op grond van de geldende subsidieregeling dienen Rijk en gemeente
ieder 50$ van deze kosten te betalen. Het gemeentelijk subsidie dient
derhalve per jaar 50$ van 28.180,— is 14.090,— te bedragen.
Hiervan is 80$ declarabel als zijnde kosten van sociale zorg. Voor
de gemeente resteert derhalve 20$ of 2.818,per jaar.
Wij stellen U voor de Stichting Buurtwerk "WielenpÖlle" te subsidiëren
als hierboven is aangegeven, mits ook de Minister van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk hiertoe bereid is.
Be Commissie voor het Opbouwwerk kan zich hiermee geheel verenigen.
Af te wijzen subsidieverzoeken.
Sport (volgno. 542).
Tennisvereniging "Be Bontekoe".
Be tennisvereniging "Be Bontekoe" heeft ons verzocht haar een
subsidie te verlenen gelijk aan het indirecte subsidie dat de L.T.V.
Nijlfin middels de vergoedingsregeling van de gemeente ontvangt.
Be gemeente heeft in het Uijl&n 5 tennisbanen, waarvan 4 banon
in gebruik zijn bij de L.T.V. Nijlan. Hiervan wordt 1 baan op basis van
de vergoedingsregeling, d.w.z. de kosten van het water— en energieverbruik,
aan de vereniging in gebruik gegeven. Beze kosten worden voor 1974
geschat op 240,per baan per jaar. Be andere 3 banen worden verhuurd
tegen een tarief ad 2.400,per baan per jaar.
Het indirecte subsidie dat de L.T.V. Nijlctn via de vergoedingsregeling
ontvangt, bedraagt 2.400,— minus 240,— is 2.160,
Op basis van het aantal bij de vereniging in gebruik zijnde banen,
te weten L.T.V. Hijldn 4 banen en de tennisvereniging "Be Bontekoe"
14 banen, kan het gevraagde subsidie worden bepaald op 14/4 x 2.160
is 7.560,— voor 1974.
Be Raad voor Sportaangelegenheden heeft ons geadviseerd het gevraagde
subsidie te verlenen. Hoewel wij erkennen, dat er door de bestaande
regeling een discrepantie bestaat tussen de verenigingen, die gebruik
maken van de gemeentelijke tennisbanen en de verenigingen die gebruik
maken van particuliere banen, achten wij het, gelet op de financiële
positie van onze gemeente niet verantwoord thans tot subsidiëring over
te gaan. Wel menen vrij, dat de vergoedingsregeling die thans voor do
gemeentelijke accommodaties geldt, herzien zal dienen te worden.