- 6 - Aanstelling van een dergelijke functionaris zal voor het functioneren van d.e stichting de volgende verbeteringen en verruimingen in mogelijkheden tot dienstverlening aan bevolkingsgroepen betekenen; a. een interne herverdeling van een aantal taken in de stad, die thans boven het normale takenpakket op verschillende werkers rusten, zoals; dienstverlening buitenlandse werknemers, begeleiding Stichting "Op de mens af" en acties voor b.v. speelterreinen; b„ het uitbreiden van het opbouwwerk, activiteiten ten behoeve van reeds aangesloten wijken en dorpen zoals Schieringen en Wirdum; c. het ontwikkelen van activiteiten in de wijk Het Westen en het besteden van aandacht aan de samenlevingsopbouw in nieuwbouwwijken zoals West einde Het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft reeds laten weten, dat met de aanstelling van een vierde functionaris akkoord kan worden gegaan. Ook de Commissie voor het Opbouwwerk staat positief ten opzichte van het door het Bestuur van het C.O.L, gedane verzoek. Ook wij onderschrijven de noodzaak van deze personeelsuitbreiding. Baar zowel het Rijk als de gemeente ieder 50$ in de kosten subsidiëren, stellen wij IJ voor het gemeentelijk subsidie voor het C.O.L. met 20.630,te verhogen (maximaal bedrag salarisschaal 33)° 80$ van dit bedrag is declarabel als kostenfactor sociale zorg, zodat uiteindelijk 20$ van f 20.630,of 4°126,ten laste van de gemeente blijft. Stichting Buurtwerk "Wielenpolle" (volgno. 572). Het bestuur van de Stichting Buurtwerk Wielenpölle heeft verzocht de beheerster van het buurthuis "Be Kobbekooi" aan te mogen stellen in een volledige betrekking. Tot nu toe vond inschakeling plaats op basis van 8/10 - dienstverband, hetgeen neerkwam op 33 werkuren per week. Boor het intensievere gebruik van het buurthuis als gevolg van toename der werkzaamheden - met name op het terrein van het jeugd- en jongerenwerk - is aanstelling van de beheerster in een volledige betrek king naar onze mening nodig. Bit zou dienen te geschieden met ingang van 1 januari 1974? zijnde de datum van vaste aanstelling van de nieuwe beheerster. Het totale hieraan verbonden subsidie bedraagt 2.876, (schaal 5 Wij stellen IJ voor het gemeentelijk subsidie (Rijk en Gemeente dragen ieder de helft van deze kosten) met 1.438,te verhogen mits ook de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk hiertoe besluit. 80$ van deze kosten kunnen als kostenfactor sociale zorg bij het Rijk worden gedeclareerd, zodat uiteindelijk 20$ van 1.438,of 288,ten laste van de gemeente komt. Stichting Buurtwerk "Wielenpolle" (volgno. 572). Reeds geruime tijd worden mogelijkheden nagegaan om in de wijk Wielenpölle het peuterwerk beter van de grond te doen komen. Gedurende een aantal jaren wordt dit werk door vrijwilligers met behulp van stageaires uitgevoerd. Be behoefte hieraan heeft zich met name in deze wijk duidelijk doen gevoelen. Aangezien met het huidige werkteam het peuterwerk echter niet optimaal uitgevoerd kan worden, is de vraag op welke wijze hierin door een beroepsmatige aanpak voorzien kan worden, vrij intensief bestudeerd. Ook is hierover door de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd in Leeuwarden en het C.O.L. gezamenlijk overleg gepleegd met het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Voor- en nadelen van aangedragen subsidiëringsmogelijkhedon zijn hierbij uit voerig tegen elkaar afgewogen. rj - 7 - Geconcludeerd werd, dat uitgaande van het reeds bestaande werkers team in de Wielenpöllewijk het aanstellen van een.beroepskracht voor het peuterwerk idealiter gerealiseerd zou moeten worden door het aanstellen van een dergelijke kracht bij de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd in Leeuwarden. Vanwege het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk is echter te kennen gegeven, dat subsidiëring terzake alleen haalbaar is op titel van samenlevingsopbouw, in casu op basis van de Rijkssubsidieregeling samenlevingsopbouw, deel B, opbouwwerk in bijzondere situaties, hoofdstuk II (situaties met maatschappelijke achterstand) Gezien de bestaande goede samenwerking tussen de beide genoemde plaatselijke instellingen, achten wij subsidiëring op deze titel acceptabel. Be hiermee gepaard gaande kosten bedragen 28.180,per jaar, waarin naast de salariskosten (schaal 19) een bedrag van 1.000,is opgenomen voor kosten van aktiviteiten. Op grond van de geldende subsidieregeling dienen Rijk en gemeente ieder 50$ van deze kosten te betalen. Het gemeentelijk subsidie dient derhalve per jaar 50$ van 28.180,— is 14.090,— te bedragen. Hiervan is 80$ declarabel als zijnde kosten van sociale zorg. Voor de gemeente resteert derhalve 20$ of 2.818,per jaar. Wij stellen U voor de Stichting Buurtwerk "WielenpÖlle" te subsidiëren als hierboven is aangegeven, mits ook de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk hiertoe bereid is. Be Commissie voor het Opbouwwerk kan zich hiermee geheel verenigen. Af te wijzen subsidieverzoeken. Sport (volgno. 542). Tennisvereniging "Be Bontekoe". Be tennisvereniging "Be Bontekoe" heeft ons verzocht haar een subsidie te verlenen gelijk aan het indirecte subsidie dat de L.T.V. Nijlfin middels de vergoedingsregeling van de gemeente ontvangt. Be gemeente heeft in het Uijl&n 5 tennisbanen, waarvan 4 banon in gebruik zijn bij de L.T.V. Nijlan. Hiervan wordt 1 baan op basis van de vergoedingsregeling, d.w.z. de kosten van het water— en energieverbruik, aan de vereniging in gebruik gegeven. Beze kosten worden voor 1974 geschat op 240,per baan per jaar. Be andere 3 banen worden verhuurd tegen een tarief ad 2.400,per baan per jaar. Het indirecte subsidie dat de L.T.V. Nijlctn via de vergoedingsregeling ontvangt, bedraagt 2.400,— minus 240,— is 2.160, Op basis van het aantal bij de vereniging in gebruik zijnde banen, te weten L.T.V. Hijldn 4 banen en de tennisvereniging "Be Bontekoe" 14 banen, kan het gevraagde subsidie worden bepaald op 14/4 x 2.160 is 7.560,— voor 1974. Be Raad voor Sportaangelegenheden heeft ons geadviseerd het gevraagde subsidie te verlenen. Hoewel wij erkennen, dat er door de bestaande regeling een discrepantie bestaat tussen de verenigingen, die gebruik maken van de gemeentelijke tennisbanen en de verenigingen die gebruik maken van particuliere banen, achten wij het, gelet op de financiële positie van onze gemeente niet verantwoord thans tot subsidiëring over te gaan. Wel menen vrij, dat de vergoedingsregeling die thans voor do gemeentelijke accommodaties geldt, herzien zal dienen te worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 74