- 10 - Wij geven II in overweging te besluiten overeenkomstig het hierboven voorgestelde en in verband daarmede de gemeentebegroting voor 1974 te wijzigen, overeenkomstig het ter inzage gelegde ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris. Aanbrengen van verkeerslichteninstallaties. Bijlage no. 133 Leeuwarden, 11 april 1974. Aan de CTeneenteraad. Door allerlei oorzaken (nieuwe woonwijken, die op grote afstand van de binnenstad zijn gelegen, toeneming van het autogebruik, groeiend forensisme) neemt het verkeer in Leeuwarden nog voortdurend toe. Het wordt daardoor steeds moeilijker, zowel voor voetgangers, fietsers als automobi listen, om er veilig en vlot hun weg te vinden. In de toekomst zal dan ook steeds meer regelend moeten worden opgetreden. Inzetten van extra nolitie- personeel is -onder meer vanwege de toch al sterk toegenomen lasten in die sector- niet de oplossing. Daarom wordt het steeds aantrekkelijker om op de belangrijkste knooppunten een regeling door middel van verkeerslichten in te voeren. Het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde te Den Haag hebben wij ter zake een onderzoek laten instellen, waarbij de beantwoording vau twee vragen centraal stond: 1. Aan welk verkeerslichtensysteem dient do voorkeur te worden gegeven? 2. In welke volgorde dienen de twintig belangrijkste kruispunten in Leeuwarden van een verkeerslichtenregeling te worden voorzien? De studie hoeft geresulteerd in twee rapporten, getiteld: "Aanschaf verkeerslichteninstallaties", doel 1 systeemkeuze, deel 2 aanschafvolgorde. Hierbij zij aangetekend, dat oen aantal belangrijke kruispunten niet zijn opgenomen omdat daarvoor reeds vergevorderde reconstructieplannen bestaan. De hoofdafdeling Openbare Werken van de Dienst Stadsontwikkeling heeft even eens een rapport samengesteld, genaamd "Prioriteiten verkeerslichteninstal- laties"In dit rapport is met name ook aandacht geschonken aan de positie van voetgangers en fietsers. Overigens zijn de conclusies van dit x'apport praktisch gelijk aan die van het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde. Tenslotte is door Openbare Werken ook nog opgesteld een "Basisfilosofie voor verkeersregeling". Kennisnoming van dit stuk, dat, evenals de drie hiervoor genoemde rapporten voor U ter inzage is gelogd, achten wij nuttig ter alge mene oriëntatie in deze materie. Los van de kruispunten waarvan in de rapporten sprake is en die nog van verkeerslichten moeten worden voorzien is een deel van de bestaande" verkeerslichteninstallaties zo oud, dat zich daaraan herhaaldelijk gebreken voordoen. Het ligt in de bedoeling deze installaties te vervangen en U te zijner tijd een schema te doen toekomen. Op grond van het momenteel beschikbare cijfermateriaal bestaat in eerste instantie behoefte aan beveiliging van een achttal kruispunten en wel de volgende: Har linger singel-IIar linger straatweg Harlingersingel-Pier Panderstraat Damraelaan-Luchtenrek Dammelaan-W ollegaast Heliconweg-Tessolschadestraat Julianastraat-Willem Ledewijkstraat Julianalaan-Van Loonstraat Schrans-Raadhuisstraat Do kosten van de voorzieningen op ell: van deze kruispunten worden geraamd op gemiddeld 250.000,—. Dit betreft dan zowel het elcctrotech- nische als het civieltechnische gedeelte van de voorziening. In totaal is met de realisering van de verkoorslichteninstallaties op bovenvermelde punten, uitgaande van het huidige loon- en prijspeil, een een bedrag gemoeid van 2.000.000, Wij zijn van oordeel, dat aan deze investering oen hoge prioriteit moet worden toegekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 76