- 10 -
Wij geven II in overweging te besluiten overeenkomstig het hierboven
voorgestelde en in verband daarmede de gemeentebegroting voor 1974 te
wijzigen, overeenkomstig het ter inzage gelegde ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong Secretaris.
Aanbrengen van verkeerslichteninstallaties.
Bijlage no. 133 Leeuwarden, 11 april 1974.
Aan de CTeneenteraad.
Door allerlei oorzaken (nieuwe woonwijken, die op grote afstand van
de binnenstad zijn gelegen, toeneming van het autogebruik, groeiend
forensisme) neemt het verkeer in Leeuwarden nog voortdurend toe. Het wordt
daardoor steeds moeilijker, zowel voor voetgangers, fietsers als automobi
listen, om er veilig en vlot hun weg te vinden. In de toekomst zal dan ook
steeds meer regelend moeten worden opgetreden. Inzetten van extra nolitie-
personeel is -onder meer vanwege de toch al sterk toegenomen lasten in die
sector- niet de oplossing. Daarom wordt het steeds aantrekkelijker om op de
belangrijkste knooppunten een regeling door middel van verkeerslichten in
te voeren.
Het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde te Den Haag hebben wij ter zake
een onderzoek laten instellen, waarbij de beantwoording vau twee vragen
centraal stond:
1. Aan welk verkeerslichtensysteem dient do voorkeur te worden gegeven?
2. In welke volgorde dienen de twintig belangrijkste kruispunten in
Leeuwarden van een verkeerslichtenregeling te worden voorzien?
De studie hoeft geresulteerd in twee rapporten, getiteld: "Aanschaf
verkeerslichteninstallaties", doel 1 systeemkeuze, deel 2 aanschafvolgorde.
Hierbij zij aangetekend, dat oen aantal belangrijke kruispunten niet zijn
opgenomen omdat daarvoor reeds vergevorderde reconstructieplannen bestaan.
De hoofdafdeling Openbare Werken van de Dienst Stadsontwikkeling heeft even
eens een rapport samengesteld, genaamd "Prioriteiten verkeerslichteninstal-
laties"In dit rapport is met name ook aandacht geschonken aan de positie
van voetgangers en fietsers. Overigens zijn de conclusies van dit x'apport
praktisch gelijk aan die van het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde.
Tenslotte is door Openbare Werken ook nog opgesteld een "Basisfilosofie voor
verkeersregeling". Kennisnoming van dit stuk, dat, evenals de drie hiervoor
genoemde rapporten voor U ter inzage is gelogd, achten wij nuttig ter alge
mene oriëntatie in deze materie.
Los van de kruispunten waarvan in de rapporten sprake is en die nog
van verkeerslichten moeten worden voorzien is een deel van de bestaande"
verkeerslichteninstallaties zo oud, dat zich daaraan herhaaldelijk gebreken
voordoen. Het ligt in de bedoeling deze installaties te vervangen en U te
zijner tijd een schema te doen toekomen.
Op grond van het momenteel beschikbare cijfermateriaal bestaat in
eerste instantie behoefte aan beveiliging van een achttal kruispunten en
wel de volgende:
Har linger singel-IIar linger straatweg
Harlingersingel-Pier Panderstraat
Damraelaan-Luchtenrek
Dammelaan-W ollegaast
Heliconweg-Tessolschadestraat
Julianastraat-Willem Ledewijkstraat
Julianalaan-Van Loonstraat
Schrans-Raadhuisstraat
Do kosten van de voorzieningen op ell: van deze kruispunten worden
geraamd op gemiddeld 250.000,—. Dit betreft dan zowel het elcctrotech-
nische als het civieltechnische gedeelte van de voorziening.
In totaal is met de realisering van de verkoorslichteninstallaties
op bovenvermelde punten, uitgaande van het huidige loon- en prijspeil, een
een bedrag gemoeid van 2.000.000,
Wij zijn van oordeel, dat aan deze investering oen hoge prioriteit
moet worden toegekend.