-2- In deze hogere kosten kan een aanvullende rijksbijdrage van 13.500,worden ge raamd. Derhalve blijft een netto-bedrag van 436.120,449.620,minus 13.500,voor rekening van de gemeente. De netto-kostèn van 436.120,kunnen worden gedekt door tot hetzelfde be drag te beschikken over de reserve voor openbare werken. Aanschaffing van een stencilmachine ten behoeve van de Arendstuinschool (openbare school voor buitengewoon onderwijs. Wij stellen U voor een krediet van 1.155,beschikbaar te stellen voor de aanschaffing van een stencilmachine ten behoeve van de Arendstuinschool. De kosten van 1.155,kunnen worden gedekt in het kader van de financiële verhouding tussen het Rijk en de gemeenten (uitkering voor het buitengewoon onderwijs uit het gemeentefonds). 3. Aanschaffing van gymnastiekmaterialen ten behoeve van de Arendstuinschool en de Euterpeschool (openbare scholen voor buitengewoon onderwijs). Wij stellen U voor een krediet van 2.400,beschikbaar te stellen voor de aanschaffing van gymnastiekmaterialen ten behoeve van de Arendstuinschool en de Euterpeschool. De kosten van 2.400,kunnen worden gedekt in het kader van de financiële verhouding tussen het Rijk en de gemeenten (uitkering voor het buitengewoon onder wijs uit het gemeentefonds). 4» Aanschaffing van diverse inventarisartikelen ten behoeve van de Vijverschool (open bare scholengemeenschap voor lavo-leao). Wij stellen U voor een krediet van 11.225,beschikbaar te stellen voor de aanschaffing van diverse inventarisartikelen ten behoeve van de Vijverschool. Tegenover de kosten van 11.225,kan een bijdrage.a fonds perdu van het Rijk worden geraamd tot hetzelfde bedrag. 5° Aanschaffing en plaatsing van 120 rijwielrekken ten behoeve van de stedelijke scholengemeenschap atheneum-havo Wij stellen U voor een krediet van 1.750,beschikbaar te stollen voor de aanschaffing en plaatsing van 120 rijwielrekken op het Oldehoofsterkerkhof ten behoeve van de stedelijke scholengemeenschap atheneum—havoGrote Kerkstraat 12, alhier. Tegenover de kosten van 1.750,kan een bijdrage van het Rijk worden ge raamd tot hetzelfde bedrag (z.g. b—percentage voor bouwkundige voorzieningen). 6. Restauratie Oldehove (2e fase). Onder verwijzing naar ons ir öijlage no. 281 opgenomen voorstel wordt voor de 2e fase van do restauratie van de Oldehove een krediet van 875.000,geraamd. In de kosten van f 875.000,kan oen werkgelegenheidssubsidie van het Rijk worden geraamd van 5O/0 of 437«500,Voorts kan op grond van hot "Besluit verfij ning algemene uitkering monumenten" 30$ van de restauratiekosten of 262.500, worden gedekt. Er zullen derhalve nog dekkingsmiddelen moeten worden gevonden tot een bedrag van 875.000,700.000,— 175.000,—Aangezien de kosten niet voor 100$ door rijkssubsidie of verfijningsuitkering worden gedokt hebben wij ook de provincie Friesland verzocht om een subsidie in de restauratiekosten. Zodra bekend is of en zo ja, hoeveel het provinciaal subsidie zal bedragen, zullen wij U voorstellen doen omtrent dc dekking van de netto voor rekening van de gemeente blijvende kosten van deze investering. Wij stellen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het Woningbedrijf en de Dienst Stadsontwikkeling voor het dienstjaar 1974 te wijzigen overeenkomstig de ter inzage gelegde ontwerp—besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris. Verhogen van het krediet voor het opstellen van een verkeers- en vervoersplan. Bijlage no. 297. Leeuwarden, 26 september 1974. Aan de Gemeenteraad. In Uw vergadering van 5 augustus j.l. hebben wij een voorstel aan de orde ge steld tot verhoging van het krediet voor het opstellen van een verkeers- en vervoers plan. De behandeling daarvan heeft er toe geleid, dat wij een over deze materie inge diende motie hebben overgenomen en vorengenoemd voorstel hebben ingetrokken. Ter uitvoering van de betreffende motie heeft de Wethouder van Ruimtelijke Or dening op 6 augustus daaraanvolgend enkele vertegenwoordigers van het Ingenieursbu reau voor Verkeerskunde mondeling in kennis gesteld van de inhoud der motie. Deze mededeling hebben vrij op 12 augustus 1974 schriftelijk bevestigd. Dit heeft tot ge volg gehad, dat het bureau de werkzaamheden aan het verkeers— en vervoersplan voor lopig heeft stopgezet. Teneinde te voldoen aan het in de motie neergelegde verlangen om de raad tijdig in een volledig overleg te betrekken over suggesties en voorstellen welke ertoe kun nen leiden dat het I.B.V. alsnog zijn werkzaamheden in onze gemeente kan afronden binnen voor de gemeenteraad meer aanvaardbare financiële grenzen, hebben vrij een nota "Motie .verkeers— en vervoersplan" doen opstellen. Deze nota bevat een zo volledig mogelijke informatie over de met verkeers— en vervoersstudie in het algemeen verbonden problematiek; zij is voorts toegespitst op de voor onze gemeente in uitvoering zijnde studie. Een aantal exemplaren van deze nota met bijlagen is bij de stukken voor U ter inzage gelegd. Tevens hebben wij aan alle fracties een exemplaar van deze stukken toegezonden. Uit de nota blijkt onder meer, dat het bedrag van het oorspronkelijke krediet, verhoogd met een bedrag voor loon— en prijsstijgingen, op basis van de werkelijke tijdsduur van de studie gesteld moet worden, op ongeveer 600.000, Verder is gebleken dat het niet mogelijk is een nauwkeurig inzicht te geven in de produktie die het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde zich voorgenomen had voor dit bedrag te leveren. De reden daarvan is dat dc oorspronkelijke doelstelling van de verkeers— en vervoersstudie, zoals deze in het indertijd opgestelde rapport "werk zaamheden verkeers— en vervoersplan is vastgelegd, in zeer algemene termen is ver vat. Een andere mogelijkheid was niet aanwezig, omdat de eisen die de Minister van Verkeer en Vlaterstaat aan dergelijke studies stelde nog niet voldoende varen gecon cretiseerd, dit laatste mede omdat de verkeerskundige basiskennis in ons land toen nog te gering was en de ervaring met dergelijke omvangrijke verkeersstudies nog on voldoende was. De oorspronkelijke begroting kon daarom ook slechts globaal zijn. Tevens is dit een verklaring voor het feit, dat, tengevolge van de confrontatie met de practische mogelijkheden en op basis van ervaringen elders, tijdens de duur van de stadie gewijzigde inzichten naar voren kwamen. Dit leidde tot voortdurende op zich geringe aanpassingen van de eisen welke door de begeleidende rijksinstantie (de Dienst Verkeerskunde) aan de studie vierden gesteld. Alles bijeengenomen hadden deze aanpassingen evenwel een grote invloed op kosten en tijdsduur. In de motie wordt gesteld, dat de raad het I.B.V. alsnog in de gelegenheid wil stellen zijn werkzaamheden in onze gemeente af te ronden binnen voor de gemeenteraad beter aanvaardbare financiële grenzen. In de reeds eerder genoemde nota "Motie ver keers— en vervoersplan" komt duidelijk naar voren, dat, wil een voor de gemeente zinvol en voor het rijk acceptabel verkeers— en vervoersplan in eerste opzet tot stand komen, de kosten daarvan 790.000,moeten bedragen. Tengevolge van het over nemen van de ingediende motie zijn de werkzaamheden van het I.B.V. opgeschort en zal de studie later worden voltooid dan bij de laatste raming was voorzien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 239