-2-
In deze hogere kosten kan een aanvullende rijksbijdrage van 13.500,worden ge
raamd. Derhalve blijft een netto-bedrag van 436.120,449.620,minus
13.500,voor rekening van de gemeente.
De netto-kostèn van 436.120,kunnen worden gedekt door tot hetzelfde be
drag te beschikken over de reserve voor openbare werken.
Aanschaffing van een stencilmachine ten behoeve van de Arendstuinschool (openbare
school voor buitengewoon onderwijs.
Wij stellen U voor een krediet van 1.155,beschikbaar te stellen voor de
aanschaffing van een stencilmachine ten behoeve van de Arendstuinschool.
De kosten van 1.155,kunnen worden gedekt in het kader van de financiële
verhouding tussen het Rijk en de gemeenten (uitkering voor het buitengewoon onderwijs
uit het gemeentefonds).
3. Aanschaffing van gymnastiekmaterialen ten behoeve van de Arendstuinschool en de
Euterpeschool (openbare scholen voor buitengewoon onderwijs).
Wij stellen U voor een krediet van 2.400,beschikbaar te stellen voor de
aanschaffing van gymnastiekmaterialen ten behoeve van de Arendstuinschool en de
Euterpeschool.
De kosten van 2.400,kunnen worden gedekt in het kader van de financiële
verhouding tussen het Rijk en de gemeenten (uitkering voor het buitengewoon onder
wijs uit het gemeentefonds).
4» Aanschaffing van diverse inventarisartikelen ten behoeve van de Vijverschool (open
bare scholengemeenschap voor lavo-leao).
Wij stellen U voor een krediet van 11.225,beschikbaar te stellen voor de
aanschaffing van diverse inventarisartikelen ten behoeve van de Vijverschool.
Tegenover de kosten van 11.225,kan een bijdrage.a fonds perdu van het Rijk
worden geraamd tot hetzelfde bedrag.
5° Aanschaffing en plaatsing van 120 rijwielrekken ten behoeve van de stedelijke
scholengemeenschap atheneum-havo
Wij stellen U voor een krediet van 1.750,beschikbaar te stollen voor
de aanschaffing en plaatsing van 120 rijwielrekken op het Oldehoofsterkerkhof ten
behoeve van de stedelijke scholengemeenschap atheneum—havoGrote Kerkstraat 12,
alhier.
Tegenover de kosten van 1.750,kan een bijdrage van het Rijk worden ge
raamd tot hetzelfde bedrag (z.g. b—percentage voor bouwkundige voorzieningen).
6. Restauratie Oldehove (2e fase).
Onder verwijzing naar ons ir öijlage no. 281 opgenomen voorstel wordt voor
de 2e fase van do restauratie van de Oldehove een krediet van 875.000,geraamd.
In de kosten van f 875.000,kan oen werkgelegenheidssubsidie van het Rijk
worden geraamd van 5O/0 of 437«500,Voorts kan op grond van hot "Besluit verfij
ning algemene uitkering monumenten" 30$ van de restauratiekosten of 262.500,
worden gedekt. Er zullen derhalve nog dekkingsmiddelen moeten worden gevonden tot
een bedrag van 875.000,700.000,— 175.000,—Aangezien de kosten niet
voor 100$ door rijkssubsidie of verfijningsuitkering worden gedokt hebben wij ook
de provincie Friesland verzocht om een subsidie in de restauratiekosten.
Zodra bekend is of en zo ja, hoeveel het provinciaal subsidie zal bedragen,
zullen wij U voorstellen doen omtrent dc dekking van de netto voor rekening van de
gemeente blijvende kosten van deze investering.
Wij stellen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het Woningbedrijf
en de Dienst Stadsontwikkeling voor het dienstjaar 1974 te wijzigen overeenkomstig
de ter inzage gelegde ontwerp—besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong
Secretaris.
Verhogen van het krediet voor het opstellen van een verkeers- en vervoersplan.
Bijlage no. 297. Leeuwarden, 26 september 1974.
Aan
de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 5 augustus j.l. hebben wij een voorstel aan de orde ge
steld tot verhoging van het krediet voor het opstellen van een verkeers- en vervoers
plan. De behandeling daarvan heeft er toe geleid, dat wij een over deze materie inge
diende motie hebben overgenomen en vorengenoemd voorstel hebben ingetrokken.
Ter uitvoering van de betreffende motie heeft de Wethouder van Ruimtelijke Or
dening op 6 augustus daaraanvolgend enkele vertegenwoordigers van het Ingenieursbu
reau voor Verkeerskunde mondeling in kennis gesteld van de inhoud der motie. Deze
mededeling hebben vrij op 12 augustus 1974 schriftelijk bevestigd. Dit heeft tot ge
volg gehad, dat het bureau de werkzaamheden aan het verkeers— en vervoersplan voor
lopig heeft stopgezet.
Teneinde te voldoen aan het in de motie neergelegde verlangen om de raad tijdig
in een volledig overleg te betrekken over suggesties en voorstellen welke ertoe kun
nen leiden dat het I.B.V. alsnog zijn werkzaamheden in onze gemeente kan afronden
binnen voor de gemeenteraad meer aanvaardbare financiële grenzen, hebben vrij een nota
"Motie .verkeers— en vervoersplan" doen opstellen. Deze nota bevat een zo volledig
mogelijke informatie over de met verkeers— en vervoersstudie in het algemeen verbonden
problematiek; zij is voorts toegespitst op de voor onze gemeente in uitvoering zijnde
studie.
Een aantal exemplaren van deze nota met bijlagen is bij de stukken voor U ter
inzage gelegd. Tevens hebben wij aan alle fracties een exemplaar van deze stukken
toegezonden.
Uit de nota blijkt onder meer, dat het bedrag van het oorspronkelijke krediet,
verhoogd met een bedrag voor loon— en prijsstijgingen, op basis van de werkelijke
tijdsduur van de studie gesteld moet worden, op ongeveer 600.000,
Verder is gebleken dat het niet mogelijk is een nauwkeurig inzicht te geven in
de produktie die het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde zich voorgenomen had voor
dit bedrag te leveren. De reden daarvan is dat dc oorspronkelijke doelstelling van
de verkeers— en vervoersstudie, zoals deze in het indertijd opgestelde rapport "werk
zaamheden verkeers— en vervoersplan is vastgelegd, in zeer algemene termen is ver
vat. Een andere mogelijkheid was niet aanwezig, omdat de eisen die de Minister van
Verkeer en Vlaterstaat aan dergelijke studies stelde nog niet voldoende varen gecon
cretiseerd, dit laatste mede omdat de verkeerskundige basiskennis in ons land toen
nog te gering was en de ervaring met dergelijke omvangrijke verkeersstudies nog on
voldoende was. De oorspronkelijke begroting kon daarom ook slechts globaal zijn.
Tevens is dit een verklaring voor het feit, dat, tengevolge van de confrontatie met
de practische mogelijkheden en op basis van ervaringen elders, tijdens de duur van
de stadie gewijzigde inzichten naar voren kwamen. Dit leidde tot voortdurende op zich
geringe aanpassingen van de eisen welke door de begeleidende rijksinstantie (de Dienst
Verkeerskunde) aan de studie vierden gesteld.
Alles bijeengenomen hadden deze aanpassingen evenwel een grote invloed op kosten en
tijdsduur.
In de motie wordt gesteld, dat de raad het I.B.V. alsnog in de gelegenheid wil
stellen zijn werkzaamheden in onze gemeente af te ronden binnen voor de gemeenteraad
beter aanvaardbare financiële grenzen. In de reeds eerder genoemde nota "Motie ver
keers— en vervoersplan" komt duidelijk naar voren, dat, wil een voor de gemeente
zinvol en voor het rijk acceptabel verkeers— en vervoersplan in eerste opzet tot
stand komen, de kosten daarvan 790.000,moeten bedragen. Tengevolge van het over
nemen van de ingediende motie zijn de werkzaamheden van het I.B.V. opgeschort en zal
de studie later worden voltooid dan bij de laatste raming was voorzien.