f f f f - 2 - b. c. d. 132,— 15, 19, 35,— 120,— 14,40) 18, 30, Laadkistenrecht (artikel 6 van de verordening) -t c 2?„basis Van de ontwerP-'beg2,°'fcing 1975 vertoont dit onderdeel een tekort van j 15.760,op een totaal kostenbestand van 377.76O, j de "klieven weer kostendekkend te krijgen, is een verhoging met rond 070 voldoende. Wij stellen U voor de tarieven als volgt vast te stellen; a. het beschikbaar stellen van een laadkist per jaar op het ledigen van een laadkist per keer op het als buitengewone dienst ledigen van een laadkist, per keer op het incidenteel gebruik van een laad kist voor ton hoogste 14 dagen, per laadkist op .j core on van ai vals to.fx en (artikel 7 van de verordening) Dit onderdeel heeft betrekicing op het aanbieden van afval voor verwerking via de vuilverorandingsinstallatie en het storten van puin en stobben op het terrein aan het Kalverdijkje. ,IIet hGt in gebruik nemen van de verbrandingsinstallatie is het m3-tarief gewijzigd in een tarief per 100 kg gewicht. Bij een tarief naar gewicht bestaat er een duidelijk verband mot de kosten, die ook naar gewicht (per ton) worden berekend. Deklasten van de vuilverbrandingsinstallatie bestaan voor een groot deel uit vaste kosten. De capaciteit van de installatie wordt nog niot volledig benut, zolang dit het geval is, zal uit een berekening naar de werkelijke kosten, oen hoog tarief resulteren. Hot gevolg daarvan zou kunnen zijn, dat de bereidheid tot hot storten van afval bij de reinigingsdienst terugloopt. Daarom is hot tarief vorig jaar berekend naar de kostprijs bij volle bezetting van de verbrandingsinstallatie (60.000 ton). i ',,!4j stellen U voor deze gedragslijn ook nu te blijven volgen. Hot tarief van 3,55 por 100 kg moet dan worden verhoogd tot 3,75 per 100 kg. In enkele gevallen kan het voorkomen, dat het kg-tarief niet een billijke oplossing biodt voor de aanbieders van bepaalde soorten afval» B.v. bij het aanbieden ineens van grote hoeveelheden met een hoog soortelijk gewicht. Om voor deze bijzondere gevallen een oplossing te bieden stellen wij U voor in de ver ordening een bepaling op te nemen, dat het stortrecht niet wordt geheven, als mot betrokkene een "overeenkomst" is gesloten. inzake hot recht voor het storten van puin en stobben op het terrein aan hot Dalverdijkje onderzoeken wij thans de mogelijkheid om te komen tot een grotere aanvoer van puin, waardoor een billijk tarief kan worden berekend. Binnenkort zullen wij IJ hieromtrent een nader voorstel doen. Wij stellen U voor het huidige tarief van 5,50 per m3 nu nog niot te wijzigen. De rochfcon voor het ledigen van particuliere kolken, het ledigen van beerputten, het doorspoelen van riolen en de rechten voor het zuiveren van een perceel van ongedierte, kunnen gezien de kostenstijging in deze sector, eveneens met gemiddeld 1070 worden verhoogd. Wij stellen IJ voor deze rechten als volgt vast te stellen I. ledigen particuliere. Jcollcen (artikel 8 a. voor het ledigen per keer van ten hoogste twee emmers op te vermeerderen voor elke volgende emmer mot b. bij abonnement, voor een belasting jaar, voor het eenmaal per kalender maand ledigen, voor ten hoogste twee emmers voor elk volgende emmer, por koor op van de verordening) 23,35 9,— 21 20) 8,15) 196,25 178,40) 6,50) 7,15 II. Ledigen van beerputten (artikel 9 van de verordening) op f 38,10 34, III. Doorspoelen van riolen (artikel 10 van de verordening) per half man-uur op 2155 f 1950 IV. Zuivering van percelen (artikel 11 van de verordening) met inbegrip van het afgeven van een verklaring dat geen ongediete in het perceel is aangetroffen op 16,14, en het bedrag per liter verbruikte vloeistof, waarmee dit recht wordt verhoogd vast te stellen op f 6,75 f 6, Naar onze mening behoeven de privaattonnenrechten niet te worden verhoogd. De kosten van dit bedrijfsonderdeel vertonen de laatste jaren een daling, evenals het nog aanwezige aantal tonnen. Voor 1975 wordt de kostprijs per ton berekend op 225,65. Het huidige tarief is gebaseerd op een kostprijs van f 248, Wij stellen U daarom voor het tarief ongewijzigd te laten. Wel overvragen wij - zoals ook is aangegeven in de beleidsnota - te komen tot versnelde afbouw van dit dienstonderdeel. De uit dit voorstel voortvloeiende meeropbrengst kan worden geraamd op rond 180.000, De Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer zal nog over dit voorstel worden gehoord. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Bvirgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 306