Verzoek van directie Rijkswaterstaat in het arrondissement Friesland-Oost om een bijdrage in de kosten van een verkeerslichteninstallatie op het kruispunt Goutuu' in rijksweg 32 (Overijsselseweg) Bijlage no. 3^1Leeuwarden, 28 november 1974 Aan de Gemeenteraad. Bij brief van 16 oktober 1974» deelt de ingenieur van het arrondissement Friesland-Oost van Rijkswaterstaat ons mede, dat bij zijn dienst het voornemen bestaat om het kruispunt Goutum in rijksweg 32 op zo kort mogelijke termijn door middel van een verkeerslichteninstallatie te beveiligen. In het kader daarvan is tevens een civieltechnische reconstructie van dit kruispunt noodzakelijk. iïa prijsopgave is gebleken* dat de installatie, met inbegrip van de kos ten van aansluiting op het provinciale electriciteitsnet en de ter zake van het werk verschuldigde omzetbelasting, een bedrag van circa 85.000,-- zal vergen. Ben schema van deze installatie is te Uwer informatie bij de stukken ter inzage gelegd. Be provinciale directie van Rijkswaterstaat heeft er aanvankelijk naar gestreefd het gehele plan voor rekening van het rijk te doen uitvoeren, doch dit ontmoette van hogerhand overwegende bezwaren. Daarbij werd verwezen naar een interne regeling bij Rijkswaterstaat, op grond waarvan bij een kruising van een rijksweg met een niet-rijksweg buiten de bebouwde kom - welk geval zich hier voordoet - wordt uitgegaan van een gelijkelijk^ verdeling van de investerings- en gekapitaliseerde exploitatie- en onderhoudskosten over de beheerders van de elkaar kruisende wegen. Aangezien hier sprake is van slechts één wegvak, aansluitend op het kruis punt en in beheer bij de gemeente, acht de arrondissementsingenieur het billijk te volstaan met het vragen van een bijdrage van 30$ van de investeringskosten cf wel een bedrag van circa 25.500,Dit zal eventueel in een overeenkomst wor den vastgesteld. Het rijk neemt dan, behalve de resterende investeringskosten, ook nog de gekapitaliseerde onderhouds- en exploitatiekosten voor zijn rekening, welke kosten, uitgaande van een levensduur voor de installatie van 10 jaar, op 20$ van de investeringskosten kunnen worden geraamd. De totale kosten voor het rijk komen dan op 76.500, Wij hebben doen nagaan hoe het onderhavige kruispunt zich qua gevarensi- tuatie onderscheidt van andere kruispunten in de gemeente. Hiervoor zijn gekozen de acht kruispunten binnen de bebouwde kom ten aanzien waarvan U in april j.l. hebt bepaald, dat zij in eerste aanleg in aanmerking komen voor plaatsing van verkeersinstallaties. Voor de uitkomst van dit onderzoek zij verwezen naar een mede bij de stukken gevoegde ongevallenstaatopgemaakt door de verkeerspolitie, over de eerste tien maanden van dit jaar. Uit deze cijfers blijkt niet, dat het krxzispunt Overijsselseweg-Wergeasterdyk extra gevaarlijk is. Aanmerkelijk gevaarlijker zijn zeker de kruispunten Dammelaan-Vollegaast en Heliconweg-Tesselschadestraat Het vorenstaande neemt niet weg, dat het kruispunt bij Goutum ontegen zeglijk een gevaarlijk punt blijft, waar op den duur niet aa.n bepaalde voor zieningen valt te ontkomen. Aan het plan van Rijkswaterstaat is sterke aandrang van inwoners van Goutum voorafgegaan. Voorts heeft ook Dorpsbelang 1/irdum voor voorzieningen op dit punt gepleit.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 357