Aanleggen loswal langs gedeelte oostzijde Wijde Greuns in industriegebied
"Hemrik"
Bijlage no. 21. Leeuwarden, 16 januari 1975»
Aan de gemeenteraad.
Bij de verdere ontsluiting van het industriegebied "Hemrik" zal het
naar onze mening nodig zijn maatregelen te treffen, waardoor het mogelijk
wordt tegemoet te komen aan de wensen en/of eisen, welke kunnen worden
gesteld door de industrieën, die zich t.z.t. in dit gebied zullen willen
vestigen. Be praktijk heeft geleerd, dat één van de eisen, waaraan een goed-
geoutilleerd industrieterrein in de huidige omstandigheden moet voldoen,
bestaat uit de aanwezigheid van een loswal, waaraan ook grotere schepen
kunnen worden gelost en/of geladen.
In verband met het vorenstaande hebben wij een plan voorbereid voor
het aanleggen van een dergelijke loswal ter lengte van 250 n langs de
oostzijde van de Greuns en wel tussen de Aldl&nsbrêge en de brug in de
spoorlijn Leeuwarden - Groningen.
Realisering van dit plan betekent, dat drie schepen van 80 m lengte
tegelijkertijd kunnen aanleggen. Boor de walmuur 22 m landinwaarts aan te
leggen kan zelfs een dubbele rij schepen aanleggen zonder dat de doorgaande
scheepvaart hiervan hinder ondervindt.
Be ontworpen loswal bestaat uit een walmuur van gewapend beton, ge
fundeerd op gewapend beton-palen. Aan de voorkant van de loswal worden
azobéhouten wrijfgordingen aangebracht. Be beide kopeinden van de aanleg
plaats worden gevormd door gronddammen met een puinbestorting, opdat in
de toekomst de walmuur zonodig op eenvoudige wijze te verlengen is.
Be loswal is berekend op een waterdiepte van 4»00 m. Beze diepte is gelijk
aan die van het Van HarinxmakanaalRekening is gehouden met de verwachting,
dat de Greuns t.z.t. ook op deze diepte zal worden gebracht» Achter de loswal
vindt een gedeeltelijke aanvulling met zand plaats, waarop een verharding
wordt aangelegd ter breedte van 5 m van betonklinkerkeien. Be vóór de walmuur
weg te graven grond kan voor een groot gedeelte worden geborgen in het nog
op te hogen gedeelte van het aangrenzende industriegebied.
Be kosten van dit werk worden geraamd op 1.110.000,(prijspeil
december 1974)= In dit bedrag zijn begrepen de kosten van het aanleggen van
een hulpweg vanaf het begin van de oostelijke oprit van de Aldlansbrêge
tot aan de loswal. Be aanleg van deze hulpweg is nodig voor het aanvoeren
van materialen enz. Be grondkosten bedragen 20.800,zodat de totale
kosten dienen te worden gesteld op 1.150.800,
Aangezien de loswal een belangrijke verbetering zal betekenen van de
infrastructuur en onze gemeente in verband met haar financiële positie
niet in staat is de aanlegkosten geheel voor haar rekening te nemen, hebben
wij aan de Minister van Economische Zaken verzocht aan de gemeente in de
kosten van dit werk een zo hoog mogelijk subsidie toe te kennen.
Het verheugt ons TJ te kunnen berichten, dat het Hoofd van het Bistrict
Moord voor Aanvullend Civieltechnische Werken ons heeft medegedeeld, dat
door het Rijk in het kader van de door de Regering genomen maatregelen ter
bestrijding van de werkloosheid in de werkelijke totale kosten van dit
object, voorzoveel deze subsidiabel werden gesteld, een subsidie zal worden
verleend van maximaal 95
Wij verwachten dat de uiteindelijk ten laste van de gemeente blijvende kosten
welke voorshands worden geraamd op 5°1° van 1.1 50.800,is 56.540,
zullen kunnen worden gedekt in het kader van een sluitende exploitatie
van het industriegebied "Hemrik".