Aanleggen van de Henri Dunantweg (tussen de Borniastraat en de AldlAnsdyk) c.a. Bijlage no.; 153. Leeuwarden, 22 mei 1975» Aan de gemeenteraad. Nu de wijken Aldldn-West en AldlAn-Oost voor een groot deel zijn gerealiseerd, is net noodzakelijk dat ten behoeve van deze stadsuitbreidingen zo spoedig mogelijk een betere verbinding met het stadscentrum tot stand komt. Dit kan worden gerealiseerd door een verbinding te maken tussen de Aldl&nsdyk en de Borniastraat, welk weggedeelte de naam Henri Dunantweg heeft gekregen. Dit weggedeelte zal voorts de smalle en gevaarlijke doorgang, door Huizum-Dorp in belangrijke mate ontlasten van doorgaand verkeer. Tenslotte dient dit weggedeelte voor de verdere ontsluiting van het gebied ten zuiden van Triotel. Het door de Dienst Stadsontwikkeling ontworpen plan voor de aanleg van het bovenbedoelde weggedeelte, ligt thans bij de stukken voor U ter inzage. Het plan voorziet in de aanleg van een rijweg ter breedte van 7«00 m, met ter weerszijden een groenstrook van 2.00 m, daarnaast aan beide kanten een rijwielpad van 2.40 m en aan de westzijde een trottoir ter breedte van 2.00 m. Dit profiel sluit aan op dat van de reeds aangelegde Jansoniusstraat Het voetpad aan de oostzijde van de weg is geprojecteerd in de tussen de weg en de Wirdumervaart aan te leggen groenstrook. De constructie "<ran de rijweg bestaat uit een fundering van grindasfalt- beton op een laag hoogovenslakken, waaronder een zandbed. Op het grindasfalt- beton wordt een laag open asfaltbeton aangebracht, welke t.z.t. wordt voorzien van een toplaag van dekofalt. De rijwielpaden ter weerszijden van de rijweg worden bestraat met rode tegols, het trottoir langs de westzijde met grijze tegels. Het voetpad in de groenstrook tussen de weg en de Wirdumervaart zal over eer breedte van 1,80 m worden geasfalteerd. De aansluiting van de Henri Dunantweg op de Aldl&nsdyk zal worden beveiligd door middel van het aanbrengen van een verkeerslichteninstallatie. Het werk voorziet ook in het maken van een aansluiting van de Badweg op de Henri Dunantweg en het verbeteren van het aangrenzende gedeelte van de Wirdumervaart. Deze verbetering bestaat uit het baggeren van de vaart en het aanbrengen langs de westelijke oever van de vaart van een betuining van azobématten. Tenslotte ligt het in de bedoeling on in het kader van de uitvoering van dit werk over te gaan tot het verbeteren van het Schooldijkje en tot het aansluiten van dit wegje op het voetpad langs de Wirdumervaart. Deze verbetering zal bestaan uit het bestraten van de besta.ande verharding en het aanbrengen langs de westkant van het straatje van een verharding ter breedte van 2,50 m. De kosten van het gehele werk, inclusief de kosten van de openbare verlichting, de verkeerszuilen en die van het aanbrengen van een verkeers lichteninstallatie bij de aansluiting van de Henri Dunantweg op de Aldl&nsdyk, worden geraamd op in totaal 1,401.500, Van dit bed.rag dient 1 .055*000,ten laste van grond plannen te komen, n.l.s plan Huizum-Dorp 555*000, plan Huizum-Costergo 500.000, Ten laste van de algemene dienst blijft 346.500, waarin is begrepen voor de verkeerslichteninstallatie f 25O.OOO,-- er. voor straten en riolon 96.500, De uit deze twee investeringsonderdelen voortvloeiende kapitaallasten kunnen als volgt worden berekend a Verkeerslichteninstallatie; afschrijving Q'/o van 250.000,20.000, rente 11^ van f 250.000,27*500, 47*500,—

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 231