-2-
Opzet van het be- In het kader van dit streven is het bestemmingsplan
stemmingsplan. Huizum-Sixma ontwikkeld..
Het plangebied wordt begrensd door de spoorlijn Leeu-
warden-Groningen, de Schransde Huizumerlaan, het voetpad
van de Huizumerlaan naar Achter de Hoven en de oostelijke
terreingrens van de Lijempf. Voor wat betreft het gebied
zuidelijk van de Potmarge is de bestemming volgens het ont
werp -plan vrijwel identiek aan het vroegere daarop betrek
king hebbende schetsplan Huizum-dorp. De reeds gegroeide
situatie ter weerszijde van de Sixmastraat, kantorenbouw,
parkeerterrein en terreinen voor bijzondere doeleinden, waar
aan Uw raad via grondverkopen e.d. heeft meegewerkt is in het
ontwerp ingepast. Ook de bijzondere bebouwing als de R.K. Kerk
en scholen aan de oostelijke en de winkelbebouwing aan de
westelijke rand van het plangebied zijn stedebouwkundig inge
past. Langs de zuidelijke oever van de Potmarge is een groen
voorziening aangegeven als onderdeel van een te realiseren
"groene long" langs de Potmarge tussen Schrans en Pieter
Stuyvesantweg. Als uitgangspunt is genomen, dat de aanwezige
waardevolle bomen zoveel mogelijk zullen worden gespaard.
De groenvoorziening ten westen van de Kerk. en scholen zal
een geluidwerende- en rekreatieve functie ten behoeve van
deze bebouwing verkrijgen.
De bestemming Verkeersdoeleinden, welke het trac($ aan
geeft van de toekomstige Oostergoweg en de bestemming tot
Kantoordoeleinden van de Lijempf-terreinen zijn als belang
rijkste onderdelen van het bestemmingsplan te beschouwen.
De strook grond gereserveerd voor de Oostergoweg, heeft
een zodanige breedte, dat een vierstrooksweg met aan beide
zijden een fiets- en voetpad kan worden gerealiseerd. De aan
gehouden breedte is tevens voldoende om de ontsluiting van het
oostelijke kantorenterrein te realiseren onafhankelijk of er
in de toekomst voor Leeuwarden-laag of - hoog, dan wel voor
een spoorkruising a niveau moet worden gekozen. Het ontwerp-
bestemmingsplan voorziet er in, dat de uiteindelijkedetail
lering van de bestemming Verkeersdoeleinden plaats vindt via
een door ons college vast te stellen uitwerkingsplan, als be
doeld in artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Een
dergelijk uitwerkingsplan heeft de goedkeuring nodig van Ge
deputeerde Staten. Ook de bestemming Kantoordoeleinden voor
ziet in een uitwerking door ons college, waarbij een aantal re
gels worden gegeven. Deze zijn o.a. _1_. niet meer dan 50% van
de terreinen mag worden bebouwd; 2_. de hoogte der gebouwen
mag niet meer dan 25 m. bedragen; j5. ^-e vlaerindex (d.i. het
getal, dat aangeeft hoeveel vierkante meters vloeroppervlak
per vierkante meter bouwperceel toelaatbaar zijn) mag niet
meer dan 2,5 bedragen. De gehanteerde vloerindex achten wij
voor dit gebied stedebouwkundig het maximaal haalbare. Het
zal naar onze mening de ruimtelijke vormgeving van dit vrij
omvangrijke kantorengebied op de Lijempfterreinen (na aftrek
ruimte voor Oostergoweg, rond 2,6 ha. groot) ten goede komen
als - met inachtneming van de thans vast te stellen normen -
de detaillering van de bestemmingsvoorschriften te zijner tijd
plaats vindt in nauw overleg met bouwer-, ontwerper van de
gebouwen en de gemeentelijke stedebouwkundige dienst.
Hierbij zij nog opgemerkt, dat de voorschriften van het ont
werp—plan een wijzigingsbevoegdheid voor ons college inhoudt
in die zin, dat de onderlinge grens tussen de bestemming Ver
keersdoeleinden en de oostelijk daarvan gelegen bestemming
Kantoordoeleinden onder bepaalde voorwaarden onderling kan
v/orden verschoven. Deze bevoegdheid kan in het kader van een
uitwerkingsplan worden toegepast.
-3-
Voor de bestemming Kantoren in de noordwestelijke....hoek
van het plangebied is een maximale bouwhoogte van 12 m. aange
geven waardoor een aanvaardbare overgang kan worden verkregen
tussen de bebouwing langs de Schrans en de toekomstige kantoor
bouw op de Lijempfterreinen.
Voor het overige mogen wij U verwijzen naar de toelichting
op het voor U ter inzage liggende ontwerp-plan. Een exemplaar
van de plankaart voegen wij voor een eerste oriëntatie hier
bij
realisering en De gronden benodigd voor de aanleg van de Oostergoweg
iconomische uit- voor zover betreft het gedeelte ten zuiden van de Potmarge
roerbaarheid van zijn op een enkel perceel aan de Huizumerlaan na eigendom van
het bestemmings- de gemeente. Ook de gronden tussen Schrans en Potmarge, bestemd
plan. voor kantoren en de gronden bestemd voor groenvoorzieningen
zijn gemeente-eigendom. De Sixmastraat en het parkeerterrein
zijn reeds aangelegd. Een perceel kantoorterrein onmiddellijk
ten zuiden van het parkeerterrein is nog vrij. De overige kan
toorbestemmingen aan de Sixmastraat zijn inmiddels gerealiseerd.
Het terrein voor Bijzondere Doeleinden ten oosten van de Sixma
straat is verkocht aan de Stichting Analisten Opleiding Fries
land. Of de beoogde scholenbouw doorgang zal vinden staat op
dit moment niet meer vast. Eventueel zal dus van de in het
bestemmingsplan opgenomen mogelijkheid, dat op dit terrein kan
toren c.q, bijzondere woongebouwen kunnen worden gebouwd, ge
bruik kunnen worden gemaakt.
Voor realisering van de bestemming "Kantoordoeleinden" en
het daartussen gelegen gedeelte van "Verkeersdoeleinden" is het
noodzakelijk, dat de fabrieksterreinen van de Lijempf door de
gemeente worden aangekocht. Onderhandelingen hierover worden
reeds geruime tijd gevoerd, zulks op basis van verplaatsing
van het bedrijf naar een industrieterrein binnen deze gemeente.
Deze onderhandelingen zijn in een urgent stadium gekomen nu
gebleken is, dat de Lijempf - als gevolg van een totstandgeko
men samenwerkingsverband met een andere maatschappij - plannen
ontwikkelt voor het vernieuwen van het bestaande bedrijf en
het uitbreiden van de gebouwen op het thans nog braakliggende
terrein (kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie G, no.
11933) gelegen onmiddellijk ten oosten van het bestaande Fa
brieksterrein. In dit verband zij vermeld, dat een noordelijke
strook van het Lijempf-terrein benodigd is voor het realiseren
van de plannen tot het omhoog of omlaag brengen van het gedeel
te van de spoorbaan tussen het station en de Greuns.
Het behoeft geen betoog, dat aankoop van de Lijempfterrei
nen een enorme investering zal vergen, welke, indien deze zonder
meer zal moeten worden doorberekend, tot zodanige grondprijzen
zal leiden, dat de terreinen niet exploitabel zullen zijn.
Het bestemmingsplan zal dan ook voor wat betreft het gedeelte
gelegen ten noorden van de Potmarge economisch slechts uit
voerbaar zijn, indien het Rijk bijdraagt in de kosten van ver
werving. Op grond van het Besluit Bijdragen Sanerings- en Re
constructieplannen is in principe een subsidie mogelijk van
80% in de aankoopkosten. Of deze bijdrage inderdaad wordt ver
strekt hangt af van het feit, of het Ministerie van Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Ordening akkoord gaat met de aankoop
som. Zowel over de hoogte van de aankoopsom als het subsidie
bedrag wordt respectievelijk nog onderhandeld met de Lijempf
en overleg gevoerd met het Ministerie,