-2- Opzet van het be- In het kader van dit streven is het bestemmingsplan stemmingsplan. Huizum-Sixma ontwikkeld.. Het plangebied wordt begrensd door de spoorlijn Leeu- warden-Groningen, de Schransde Huizumerlaan, het voetpad van de Huizumerlaan naar Achter de Hoven en de oostelijke terreingrens van de Lijempf. Voor wat betreft het gebied zuidelijk van de Potmarge is de bestemming volgens het ont werp -plan vrijwel identiek aan het vroegere daarop betrek king hebbende schetsplan Huizum-dorp. De reeds gegroeide situatie ter weerszijde van de Sixmastraat, kantorenbouw, parkeerterrein en terreinen voor bijzondere doeleinden, waar aan Uw raad via grondverkopen e.d. heeft meegewerkt is in het ontwerp ingepast. Ook de bijzondere bebouwing als de R.K. Kerk en scholen aan de oostelijke en de winkelbebouwing aan de westelijke rand van het plangebied zijn stedebouwkundig inge past. Langs de zuidelijke oever van de Potmarge is een groen voorziening aangegeven als onderdeel van een te realiseren "groene long" langs de Potmarge tussen Schrans en Pieter Stuyvesantweg. Als uitgangspunt is genomen, dat de aanwezige waardevolle bomen zoveel mogelijk zullen worden gespaard. De groenvoorziening ten westen van de Kerk. en scholen zal een geluidwerende- en rekreatieve functie ten behoeve van deze bebouwing verkrijgen. De bestemming Verkeersdoeleinden, welke het trac($ aan geeft van de toekomstige Oostergoweg en de bestemming tot Kantoordoeleinden van de Lijempf-terreinen zijn als belang rijkste onderdelen van het bestemmingsplan te beschouwen. De strook grond gereserveerd voor de Oostergoweg, heeft een zodanige breedte, dat een vierstrooksweg met aan beide zijden een fiets- en voetpad kan worden gerealiseerd. De aan gehouden breedte is tevens voldoende om de ontsluiting van het oostelijke kantorenterrein te realiseren onafhankelijk of er in de toekomst voor Leeuwarden-laag of - hoog, dan wel voor een spoorkruising a niveau moet worden gekozen. Het ontwerp- bestemmingsplan voorziet er in, dat de uiteindelijkedetail lering van de bestemming Verkeersdoeleinden plaats vindt via een door ons college vast te stellen uitwerkingsplan, als be doeld in artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Een dergelijk uitwerkingsplan heeft de goedkeuring nodig van Ge deputeerde Staten. Ook de bestemming Kantoordoeleinden voor ziet in een uitwerking door ons college, waarbij een aantal re gels worden gegeven. Deze zijn o.a. _1_. niet meer dan 50% van de terreinen mag worden bebouwd; 2_. de hoogte der gebouwen mag niet meer dan 25 m. bedragen; j5. ^-e vlaerindex (d.i. het getal, dat aangeeft hoeveel vierkante meters vloeroppervlak per vierkante meter bouwperceel toelaatbaar zijn) mag niet meer dan 2,5 bedragen. De gehanteerde vloerindex achten wij voor dit gebied stedebouwkundig het maximaal haalbare. Het zal naar onze mening de ruimtelijke vormgeving van dit vrij omvangrijke kantorengebied op de Lijempfterreinen (na aftrek ruimte voor Oostergoweg, rond 2,6 ha. groot) ten goede komen als - met inachtneming van de thans vast te stellen normen - de detaillering van de bestemmingsvoorschriften te zijner tijd plaats vindt in nauw overleg met bouwer-, ontwerper van de gebouwen en de gemeentelijke stedebouwkundige dienst. Hierbij zij nog opgemerkt, dat de voorschriften van het ont werp—plan een wijzigingsbevoegdheid voor ons college inhoudt in die zin, dat de onderlinge grens tussen de bestemming Ver keersdoeleinden en de oostelijk daarvan gelegen bestemming Kantoordoeleinden onder bepaalde voorwaarden onderling kan v/orden verschoven. Deze bevoegdheid kan in het kader van een uitwerkingsplan worden toegepast. -3- Voor de bestemming Kantoren in de noordwestelijke....hoek van het plangebied is een maximale bouwhoogte van 12 m. aange geven waardoor een aanvaardbare overgang kan worden verkregen tussen de bebouwing langs de Schrans en de toekomstige kantoor bouw op de Lijempfterreinen. Voor het overige mogen wij U verwijzen naar de toelichting op het voor U ter inzage liggende ontwerp-plan. Een exemplaar van de plankaart voegen wij voor een eerste oriëntatie hier bij realisering en De gronden benodigd voor de aanleg van de Oostergoweg iconomische uit- voor zover betreft het gedeelte ten zuiden van de Potmarge roerbaarheid van zijn op een enkel perceel aan de Huizumerlaan na eigendom van het bestemmings- de gemeente. Ook de gronden tussen Schrans en Potmarge, bestemd plan. voor kantoren en de gronden bestemd voor groenvoorzieningen zijn gemeente-eigendom. De Sixmastraat en het parkeerterrein zijn reeds aangelegd. Een perceel kantoorterrein onmiddellijk ten zuiden van het parkeerterrein is nog vrij. De overige kan toorbestemmingen aan de Sixmastraat zijn inmiddels gerealiseerd. Het terrein voor Bijzondere Doeleinden ten oosten van de Sixma straat is verkocht aan de Stichting Analisten Opleiding Fries land. Of de beoogde scholenbouw doorgang zal vinden staat op dit moment niet meer vast. Eventueel zal dus van de in het bestemmingsplan opgenomen mogelijkheid, dat op dit terrein kan toren c.q, bijzondere woongebouwen kunnen worden gebouwd, ge bruik kunnen worden gemaakt. Voor realisering van de bestemming "Kantoordoeleinden" en het daartussen gelegen gedeelte van "Verkeersdoeleinden" is het noodzakelijk, dat de fabrieksterreinen van de Lijempf door de gemeente worden aangekocht. Onderhandelingen hierover worden reeds geruime tijd gevoerd, zulks op basis van verplaatsing van het bedrijf naar een industrieterrein binnen deze gemeente. Deze onderhandelingen zijn in een urgent stadium gekomen nu gebleken is, dat de Lijempf - als gevolg van een totstandgeko men samenwerkingsverband met een andere maatschappij - plannen ontwikkelt voor het vernieuwen van het bestaande bedrijf en het uitbreiden van de gebouwen op het thans nog braakliggende terrein (kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie G, no. 11933) gelegen onmiddellijk ten oosten van het bestaande Fa brieksterrein. In dit verband zij vermeld, dat een noordelijke strook van het Lijempf-terrein benodigd is voor het realiseren van de plannen tot het omhoog of omlaag brengen van het gedeel te van de spoorbaan tussen het station en de Greuns. Het behoeft geen betoog, dat aankoop van de Lijempfterrei nen een enorme investering zal vergen, welke, indien deze zonder meer zal moeten worden doorberekend, tot zodanige grondprijzen zal leiden, dat de terreinen niet exploitabel zullen zijn. Het bestemmingsplan zal dan ook voor wat betreft het gedeelte gelegen ten noorden van de Potmarge economisch slechts uit voerbaar zijn, indien het Rijk bijdraagt in de kosten van ver werving. Op grond van het Besluit Bijdragen Sanerings- en Re constructieplannen is in principe een subsidie mogelijk van 80% in de aankoopkosten. Of deze bijdrage inderdaad wordt ver strekt hangt af van het feit, of het Ministerie van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening akkoord gaat met de aankoop som. Zowel over de hoogte van de aankoopsom als het subsidie bedrag wordt respectievelijk nog onderhandeld met de Lijempf en overleg gevoerd met het Ministerie,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 400