Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 sept mb, r
1975 (bijlage no. 247)5
I. tot het bouwen van een houten voetbrug over de Uirdumervaart in de
Taamsordyk te Goutum overeenkomstig de bij dit besluit behorende
tekening no. 13 - 25 -- 015
II, voor het uitvoeren van het onder I bedoelde werk een krediet beschik
baar te stellen van ,v 42.700,
4. volgens plan-A krijgt hot plan drie in-/uitgangen; bij do
uitvoering van plan-B kan in verband met hot overwinnen van hot
hoogteverschil slechts één in-/uitgang wordon gemaakt;
5. van de zijde van de Rijksdienst voor do Monumentenzorg bestaan geen
bezwaren tegen het verbeteren en uitbreiden van de parkeergelegenheid
op basis van plan-A; voor het uitvoeren van plan-B zal wegens een
wezenlijke aantasting van een beschermd monument (omwallingen en
bolwerken rond de binnenstad) oen vergunning nodig zijn van de Minister
van C.R.M. Hot is ons gebleken, dat het zoor twijfelachtig is, dat deze
vergunning zal wordon verleend.
i:o, i 1 ;>>8C
JOE EAAD DER GEMEKTE LEEWiEDEM 5
BESLUIT s
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
s Secretaris,
Farkeerterrein Hoeksterend.
Bijlage no. 24O. Leeuwarden, 4 september 1975.
Aan de gemeenteraad.
Na het afbreken van het restant van de opstallen, welke vroeger tot
het complex van de gemeentelijke gasfabriek hebben behoord, hebben wij
opdracht verstrekt een plan te ontworpen voor hot aanleggen van een een
voudige parkcergelegonheid op het vrijgekomen terrein aan hot Hoeksterend,
Realisering van een dergelijk plan zal in de eerste plaats betekenen,
dat de bereikbaarheid van de winkelconcentratic langs de Voorstreek wordt
verbeterd en in de tweede plaats, dat hot aanzien van dit oude stadsgebied
wordt verfraaid.
Bij de beantwoording van vragen, door een lid van Uw raad daaromtrent
gesteld, hebben wij toegezegd een plan tot verbetering van de parkeer
accommodatie aldaar aan U to zullen voorleggen.
Naderhand bleek, dat een aantal leden van do Commissie voor do
Ruimtelijke Ordening het op prijs zou stellen indien naast een plan
voor hot aanloggen van parkeergelegenheid op hot bestaande niveau (plan-A)
ook oen plan met kostenbegroting voor het aanleggen van parkeergelegenheid
op oen verlaagd niveau (plan-B) aan de Raad ter beoordeling zal worden
voorgelegd.
In verband met het vorenstaande liggen thans bij do stukkon twoo
tekeningen (mot bijbehorende begroting) voor U ter inzage, waarnaar wij
mogen verwijzen.
Volledigheidshalve vermelden vrij daar nog bij, dat voor beide oplos
singen geldt, dat deze als tijdelijk moeten worden aangemerkt, omdat
waarschijnlijk t.z.t. een aanzienlijk gedeelte van hot open terrein nodig
zal zijn voor het realiseren van een definitieve oplossing van de verkeers
problematiek in doze omgeving.
Vorder diont vermeld, dat do beide plannen uitgaan van hot aanloggen van
groenstroken rondom hot terrein, opdat do geparkeerde auto's zoveel
mogelijk aan hot zicht zullen wordon onttrokken. In beido plannon is door
do oostelijke groenstrook, dus langs do stadsgracht, oen ca. 2 m brood
wandelpad geprojecteerd. Hot rostorc-ndc onverharde terrein tussen do
Hookstcrpoortsbrug on do kazerne zal in boido gevallen wordon beplant.
Hot plan voor het aanleggen van oer parkeerterrein op een verlaagd niveau
is opgezet mot een verlaging van het terrein met 1.50 m ten opzichte
van do omgeving, Bit betekent, dat do daken van de pcrsonona.uto1 s ongeveer
tot straathoogtc zullen reiken.
Be verschillen tussen de beide plannon betreffen voorts de volgende
punten:
1. do kosten van plan-A wordon geraamd op 220.000 (inclusief uitbreiding
openbare verlichting); die van plan-B op 478.000 (inclusief aanbrengen
openbare verlichting)
2. volgens plan-A krijgt hot terrein een capaciteit van 200 plaatsen;
volgons plan-B 160 plaatsen;
3. de kosten por parkeerplaats bodragen volgens plan-A 1.100; volgons
plan-B 3.000;