Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 sept mb, r 1975 (bijlage no. 247)5 I. tot het bouwen van een houten voetbrug over de Uirdumervaart in de Taamsordyk te Goutum overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening no. 13 - 25 -- 015 II, voor het uitvoeren van het onder I bedoelde werk een krediet beschik baar te stellen van ,v 42.700, 4. volgens plan-A krijgt hot plan drie in-/uitgangen; bij do uitvoering van plan-B kan in verband met hot overwinnen van hot hoogteverschil slechts één in-/uitgang wordon gemaakt; 5. van de zijde van de Rijksdienst voor do Monumentenzorg bestaan geen bezwaren tegen het verbeteren en uitbreiden van de parkeergelegenheid op basis van plan-A; voor het uitvoeren van plan-B zal wegens een wezenlijke aantasting van een beschermd monument (omwallingen en bolwerken rond de binnenstad) oen vergunning nodig zijn van de Minister van C.R.M. Hot is ons gebleken, dat het zoor twijfelachtig is, dat deze vergunning zal wordon verleend. i:o, i 1 ;>>8C JOE EAAD DER GEMEKTE LEEWiEDEM 5 BESLUIT s Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. s Secretaris, Farkeerterrein Hoeksterend. Bijlage no. 24O. Leeuwarden, 4 september 1975. Aan de gemeenteraad. Na het afbreken van het restant van de opstallen, welke vroeger tot het complex van de gemeentelijke gasfabriek hebben behoord, hebben wij opdracht verstrekt een plan te ontworpen voor hot aanleggen van een een voudige parkcergelegonheid op het vrijgekomen terrein aan hot Hoeksterend, Realisering van een dergelijk plan zal in de eerste plaats betekenen, dat de bereikbaarheid van de winkelconcentratic langs de Voorstreek wordt verbeterd en in de tweede plaats, dat hot aanzien van dit oude stadsgebied wordt verfraaid. Bij de beantwoording van vragen, door een lid van Uw raad daaromtrent gesteld, hebben wij toegezegd een plan tot verbetering van de parkeer accommodatie aldaar aan U to zullen voorleggen. Naderhand bleek, dat een aantal leden van do Commissie voor do Ruimtelijke Ordening het op prijs zou stellen indien naast een plan voor hot aanloggen van parkeergelegenheid op hot bestaande niveau (plan-A) ook oen plan met kostenbegroting voor het aanleggen van parkeergelegenheid op oen verlaagd niveau (plan-B) aan de Raad ter beoordeling zal worden voorgelegd. In verband met het vorenstaande liggen thans bij do stukkon twoo tekeningen (mot bijbehorende begroting) voor U ter inzage, waarnaar wij mogen verwijzen. Volledigheidshalve vermelden vrij daar nog bij, dat voor beide oplos singen geldt, dat deze als tijdelijk moeten worden aangemerkt, omdat waarschijnlijk t.z.t. een aanzienlijk gedeelte van hot open terrein nodig zal zijn voor het realiseren van een definitieve oplossing van de verkeers problematiek in doze omgeving. Vorder diont vermeld, dat do beide plannen uitgaan van hot aanloggen van groenstroken rondom hot terrein, opdat do geparkeerde auto's zoveel mogelijk aan hot zicht zullen wordon onttrokken. In beido plannon is door do oostelijke groenstrook, dus langs do stadsgracht, oen ca. 2 m brood wandelpad geprojecteerd. Hot rostorc-ndc onverharde terrein tussen do Hookstcrpoortsbrug on do kazerne zal in boido gevallen wordon beplant. Hot plan voor het aanleggen van oer parkeerterrein op een verlaagd niveau is opgezet mot een verlaging van het terrein met 1.50 m ten opzichte van do omgeving, Bit betekent, dat do daken van de pcrsonona.uto1 s ongeveer tot straathoogtc zullen reiken. Be verschillen tussen de beide plannon betreffen voorts de volgende punten: 1. do kosten van plan-A wordon geraamd op 220.000 (inclusief uitbreiding openbare verlichting); die van plan-B op 478.000 (inclusief aanbrengen openbare verlichting) 2. volgens plan-A krijgt hot terrein een capaciteit van 200 plaatsen; volgons plan-B 160 plaatsen; 3. de kosten por parkeerplaats bodragen volgens plan-A 1.100; volgons plan-B 3.000;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 404