- 2 -
Artikel 6.
1De vragen worden door Burgemeester en l/ethouders mondeling beantwoord.
2. Ieder lid van de Raad kan vervolgens in één instantie over het in de
vragen bedoelde onderwerp het woord voeren, in de volgorde waarin
hen door de voorzitter het woord wordt gegeven. De voorzitter stelt
als eerste in de gelegenheid het woord te voeren degene, die de vragen
heeft ingediend.
5. Nadat de leden van de Raad het woord hebben gevoerd, beantwoorden
Burgemeester en Wethouders de nader gestelde vragen en kunnen desgewenst
ingaan op de gemaakte opmerkingen.
Artikel 7»
Tijdens een openbare zitting, als in dit besluit bedoeld worden geen
besluiten genomen, moties ingediend e.d.
Artikel 8.
Van hot verhandelde in een openbare zitting, als in dit besluit bedoeld,
wordt een afzonderlijk verslag gemaakt op de wijze als voor de vergaderingen
van de Raad gebruikelijk is.
Artikel 9.
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn
vaststelling.
III. zijn besluit van 17 december 1973> nr» 3846, in te trekken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris
Aanleggen oostelijke buitentangent.
Bijlage no. 252,
jeeuwarden, 4 september 1975-
Aan
de Gemeenteraad.
De raad besloot op 2 april 1973 in principe akkoord te gaan met het aan
leggen van de oostelijke buitentangent ter ontsluiting van het industriegebied
"Hemrik" en voor de uitvoering van dit werk een krediet van 25.600.000,be
schikbaar te stellen.
In het desbetreffende raadsvoorstel is vermeld, dat de overgelegde teke
ningen niet als de definitieve plannen kunnen worden aangemerkt, dat deze te
keningen dienen voor het aanvragen van subsidies en voor het vragen van de
nodige vergunningen en/of ontheffingen en dat de meer uitgewerkte plannen t.z.t.
ter definitieve vaststelling aan de raad zullen worden voorgelegd.
Sedertdien zijn met de verschillende rijksinstanties verdere onderhande
lingen gevoerd zowel over de technische voorbereiding als. over de financiële
voorbereiding van de plannen.
Omtrent de technische voorbereiding is thans in grote lijnen overeenstem-
ning bereikt.
Ten aanzien van enkele punten zijn in de oorspronkelijke plannen wijzi
gingen aangebracht. Zo kon nadat de definitieve resultaten van het grondonder
zoek ter plaatse bekend waren geworden, worden afgezien van het verwijderen van
de slappe grondlagen, welke zich boven de eerste zandlaag bevinden. Dit levert
een bezuiniging op van naar schatting 6.500.000, Verdér wordt het be.ter
geacht de tunnel, die zal worden gebouwd in het verlengde van de egelantier
straat, een hoogte te geven van 3«80 m in plaats van 2.50 m, dit om het moge
lijk te maken, dat ook de stadsbus deze route kan kiezen. De hooggelegen.brug
met aanbruggen over de Ilurkemeer is vervangen door een duikerbrug met een voor
vaste bruggen als algemeen gebruikelijk gehanteerde doorva.arthoogt,e van 2.65 m
PZP. In het oorspronkelijke plan was alleen een geleiderail ontworpen bij de
kunstwerken; in het thans voorliggende plan zijn geleiderails ontworpen op de
middenberm en op de zijbermen, voorzover deze hoger zijn gelegen dan 2 m boven
het omringende maaiveld. Tenslotte zij vermeld, dat de aansluiting van de ont-
sluitingsweg voor het plan Camminghaburen op de buiten-oosttangent uit zuinig
heidsoverwegingen is gewijzigd van een zgn. HaarlemmermeeropJ.ossing in een zgn.
half klaverblad. Terzake mogen wij verwijzen naar de bij de stukken overge
legde tekeningen. Daarbij is tevens gevoegd een globale kostenraming van het
werk, gebaseerd op het prijspeil midden 1974»
Deze kostenraming geeft een totaal bedrag aan van 21.540*000,
Op basis van het huidige prijspeil moet worden gerekend op een uitgaaf van-
rond 25.7OO.OOO,
Aangezien de uitvoering van dit werk zich uitstrekt over meerdere jaren,
zal op vordere prijsstijgingen moeten worden gerekend. Bij de overbrenging van
het niet bestede krediet naar een volgend jaar zal de alsdan voor dat jaar ver
wachte prijsstijging in de begroting worden opgenomen.
Vlij hebben naar aanleiding van in de raadsvergadering van 1 februari 19,'5
en in verschillende commissievergaderingen door raadsleden geplaatste opmerkin
gen een nader onderzoek ingesteld naar de wenselijkheid en de mogelijkheid van
verplaatsing in zuidelijke richting van het viaduct, dat nodig is voor het ver
krijgen van een verbinding tussen het (toekomstige) plan Camminghaburen en het
stadscentrum. Na een grondige s.tudie zijn wij tot de conclusie gekomen, dat de
op de ter inzage gelegde tekening no. h- 02 - 43d aangegeven plaats voor het
viaduct de meest geschikte plaats is, omdat deze zowel kan dienen voor het ma
ken van een verbinding via de Kanaalweg als voor een verbinding via de De 1-Iero-
destraat, of zelfs via het (gedempte) Vliet. Het vastleggen van deze plaats van
het viaduct betekent derhalve niet het tevens doen van een definitieve keuze
voor één van deze oplossingen.