Priese aspecten»
Voor Friesland hebben de voorstellen voor een nieuwe bestuurlijke organisatie
het voordeel, dat de huidige provincie niet wordt opgedeeld in drie of meer
gewesten» De Raad wil. echter wel waarschuwen tegen de niet uitgesloten moge
lijkheid van een centralisatietendens in de richting van de provincie-nieuwe
stijl, met betrekking tot allerlei tot het lokaal bestuur behorende taken» Dit
hangt samen met het grote territoir van de provincie en het relatief grote
aantal gemeenten» Uit hun aard tot het lokaal bestuur behorende taken kunnen
in een structuur met een vrij grote verscheidenheid in grootte van de gemeen
ten snel als gemeentegrensoverschrijdend worden gekarakteriseerd» Uit .het
feit, dat sommige gemeenten te klein zijn om een taaie in eigen beheer naar
behoren uit te voeren mag echter niet automatisch de conclusie worden getrokken,
dat die taak dan ook niet meer tot het lokaal bestuur kan worden geacht te
behoren» Het bestuursniveau waarop een bepaalde taak moet worden uitgevoerd,
moet worden bepaald door de aard van de uit te voeren taak»
Ook na een gemeentelijke herindeling in de provincie Friesland mag niet worden
verwacht dat in alle gevallen eenheden van lokaal bestuur gevormd zullen kun
nen worden, die zowel democratisch nog goed functioneren, als ook kunnen be
schikken over een voor de uitoefening van al hun taken toereikend apparaat»
Naar het oordeel van de Raad is het dan ook noodzakelijk dat de mogelijkheid
van samenwerking tussen gemeenten op basis van de Wet gemeenschappelijke re
gelingen open wordt gehouden» Deze samenwerkingsverbanden zouden tegen de
hierboven vermelde mogelijke centralisatietendens het gewenste tegenwicht
kunnen vormen» Bovendien ziet de Ra,ad het voordeel, dat deze samenwerkings
verbanden zullen kunnen dienen als een platform, waar de gezamenlijke belangen
kunnen worden besproken, van waaruit bepaalde zaken kunnen worden gestimuleerd
en van waaruit gezamenlijk naar buiten kan worden getreden in het overleg, dat
in het kader van het complementaire bestuur tussen rijk, provincie en gemeente
noodzakelijk zal zijn.
Hoewel dat niet steeds uit administratief-technisch oogpunt voor de hand lig
gend zal zijn, wordt er daarbij om redenen van bestuurlijke aard voor gepleit,
dat deze samenwerkingsverbanden zoveel mogelijk dezelfde groepen van gemeenten
zullen omvatten. Deze samem-ferkingsverbanden tussen gemeenten vormen uiter
aard geen vierde bestuurslaag. Zij hebben geen eigen functies, doch oefenen
taken uit ten behoeve van een der bestuurslagen. Voorts beschikt een regio
niet over eigen financieringsmiddelen; de kosten worden door de gemeenten
gezamenlijk betaald. Er is geen rechtstreekse representatie van de burgers in
het bestuur» Wel zullen de besturen van gemeenschappelijke regelingen op de
zelfde wijze als de gemeenteraden in het openbaar moeten vergaderen. De bestu
ren van de samenwerkingsverbanden zullen worden gevormd door bestuurders van
de gemeenten en worden door de gemeenteraden benoemd. Discussie en menings
vorming kan derhalve in de gemeenteraden blijven plaats hebben.
I-Iet inachtneming van het gestelde in deze nota meent de Raad zich overigens
te kunnen stellen achter het standpunt van de Vereniging van Nederlandse Ge
meenten, zoals dit-is neergelegd in 9 stellingen, welke zijn gepubliceerd in
de brochure "Het lokaal bestuur opgedeeld?"
Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van diverse takken
van dienst voor het dienstjaar 1975°
Bijlage no. 279°
Leeuwarden, 25 september 1975'
Aan de gemeenteraad.
Onder verwijzing naar de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten tot het
wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van het Markt-,
Haven- en Slachthuisbedrijfhet Woningbedrijf, de Dienst voor Reiniging
en Brandweer, de Dienst Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sport en Recreatie,
de Gemeentelijke Sociale Dienst en het Electriciteitsbedrijf voor hot
dienstjaar 1975» delen wij U het volgende mede.
I. Raming van in 1974 beschikbaar gestelde kredieten voor
diverse uitgaven on de gemeentebegroting en on de begrotingen
van het Markt-, Haven- en Slachthuisbedrijfhet Woningbedrijf,
de Dienst Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sport en Recreatie
en de Gemeentelijke Sociale Dienst voor het dienstjaar 1975.
Na het samenstellen van de primitieve gemeentebegroting en de
begrotingen van bovenvermelde takken van dienst voor het dienstjaar
1975 zijn in 1974 verschillende kredieten beschikbaar gesteld, die
nog in genoemde begrotingen voor 1975 moeten worden opgenomen.
Een specificatie van de in do gemeentebegroting en de begrotingen
van de diverse takken van dienst voor het dienstjaar 1975 nog te ramen
kredieten is opgenomen in de hierbij gevoegde bijlage.
De lasten, voortvloeiende uit de in de bijla.ge opgenomen kredieten
kunnen worden gedekt door de raming van de stelpost voor kapitaallasten
van nieuwe werken (volgnr. 644) met f 227-745»te verlagen.
IIWijzigen van de gemeentebegroting on van de begrotingen van het
Woningbedrijf, de Dienst voor Reiniging en Brandweer, de Dienst
Stadsontwikkeling en het Electriciteitsbedrijf in verband met in
1975 genomen en te nemen besluiten.
Woningbo dri j f
1Aankoop van diverse woningen.
In verband met een op 15 september 1975 genomen raadsbesluit
(bijlage no. 245) tot aankoop van diverse woningen aan de Romkeslaan
van mevrouw A. Postma-Staal te Tiel, wordt een krediet van 42.000,—
geraamd.
2Ruilovereenkomst met de B.V. Handelsdrukkerij van 1G74.
In verband met een op 15 september 1975 genomen raadsbesluit
(bijl age no. 242) tot het aangaan van een ruilovereenkomst met de
B.V. Handelsdrulckerij van 1874» alhier, wordt een krediet van
1.200.520,geraamd voor de overneming van drie aan de Pijlsteeg/
hoek Grote Kerkstraat gelegen percelen met opstallen.
Wij verwachten, dat in de kosten van verwerving van deze panden
ad 1.200.520,een rijkssubsidie van 80fo, zijnde 9^0.420,
zal worden verleend.
a -V