Priese aspecten» Voor Friesland hebben de voorstellen voor een nieuwe bestuurlijke organisatie het voordeel, dat de huidige provincie niet wordt opgedeeld in drie of meer gewesten» De Raad wil. echter wel waarschuwen tegen de niet uitgesloten moge lijkheid van een centralisatietendens in de richting van de provincie-nieuwe stijl, met betrekking tot allerlei tot het lokaal bestuur behorende taken» Dit hangt samen met het grote territoir van de provincie en het relatief grote aantal gemeenten» Uit hun aard tot het lokaal bestuur behorende taken kunnen in een structuur met een vrij grote verscheidenheid in grootte van de gemeen ten snel als gemeentegrensoverschrijdend worden gekarakteriseerd» Uit .het feit, dat sommige gemeenten te klein zijn om een taaie in eigen beheer naar behoren uit te voeren mag echter niet automatisch de conclusie worden getrokken, dat die taak dan ook niet meer tot het lokaal bestuur kan worden geacht te behoren» Het bestuursniveau waarop een bepaalde taak moet worden uitgevoerd, moet worden bepaald door de aard van de uit te voeren taak» Ook na een gemeentelijke herindeling in de provincie Friesland mag niet worden verwacht dat in alle gevallen eenheden van lokaal bestuur gevormd zullen kun nen worden, die zowel democratisch nog goed functioneren, als ook kunnen be schikken over een voor de uitoefening van al hun taken toereikend apparaat» Naar het oordeel van de Raad is het dan ook noodzakelijk dat de mogelijkheid van samenwerking tussen gemeenten op basis van de Wet gemeenschappelijke re gelingen open wordt gehouden» Deze samenwerkingsverbanden zouden tegen de hierboven vermelde mogelijke centralisatietendens het gewenste tegenwicht kunnen vormen» Bovendien ziet de Ra,ad het voordeel, dat deze samenwerkings verbanden zullen kunnen dienen als een platform, waar de gezamenlijke belangen kunnen worden besproken, van waaruit bepaalde zaken kunnen worden gestimuleerd en van waaruit gezamenlijk naar buiten kan worden getreden in het overleg, dat in het kader van het complementaire bestuur tussen rijk, provincie en gemeente noodzakelijk zal zijn. Hoewel dat niet steeds uit administratief-technisch oogpunt voor de hand lig gend zal zijn, wordt er daarbij om redenen van bestuurlijke aard voor gepleit, dat deze samenwerkingsverbanden zoveel mogelijk dezelfde groepen van gemeenten zullen omvatten. Deze samem-ferkingsverbanden tussen gemeenten vormen uiter aard geen vierde bestuurslaag. Zij hebben geen eigen functies, doch oefenen taken uit ten behoeve van een der bestuurslagen. Voorts beschikt een regio niet over eigen financieringsmiddelen; de kosten worden door de gemeenten gezamenlijk betaald. Er is geen rechtstreekse representatie van de burgers in het bestuur» Wel zullen de besturen van gemeenschappelijke regelingen op de zelfde wijze als de gemeenteraden in het openbaar moeten vergaderen. De bestu ren van de samenwerkingsverbanden zullen worden gevormd door bestuurders van de gemeenten en worden door de gemeenteraden benoemd. Discussie en menings vorming kan derhalve in de gemeenteraden blijven plaats hebben. I-Iet inachtneming van het gestelde in deze nota meent de Raad zich overigens te kunnen stellen achter het standpunt van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten, zoals dit-is neergelegd in 9 stellingen, welke zijn gepubliceerd in de brochure "Het lokaal bestuur opgedeeld?" Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van diverse takken van dienst voor het dienstjaar 1975° Bijlage no. 279° Leeuwarden, 25 september 1975' Aan de gemeenteraad. Onder verwijzing naar de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten tot het wijzigen van de gemeentebegroting en van de begrotingen van het Markt-, Haven- en Slachthuisbedrijfhet Woningbedrijf, de Dienst voor Reiniging en Brandweer, de Dienst Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sport en Recreatie, de Gemeentelijke Sociale Dienst en het Electriciteitsbedrijf voor hot dienstjaar 1975» delen wij U het volgende mede. I. Raming van in 1974 beschikbaar gestelde kredieten voor diverse uitgaven on de gemeentebegroting en on de begrotingen van het Markt-, Haven- en Slachthuisbedrijfhet Woningbedrijf, de Dienst Stadsontwikkeling, de Dienst voor Sport en Recreatie en de Gemeentelijke Sociale Dienst voor het dienstjaar 1975. Na het samenstellen van de primitieve gemeentebegroting en de begrotingen van bovenvermelde takken van dienst voor het dienstjaar 1975 zijn in 1974 verschillende kredieten beschikbaar gesteld, die nog in genoemde begrotingen voor 1975 moeten worden opgenomen. Een specificatie van de in do gemeentebegroting en de begrotingen van de diverse takken van dienst voor het dienstjaar 1975 nog te ramen kredieten is opgenomen in de hierbij gevoegde bijlage. De lasten, voortvloeiende uit de in de bijla.ge opgenomen kredieten kunnen worden gedekt door de raming van de stelpost voor kapitaallasten van nieuwe werken (volgnr. 644) met f 227-745»te verlagen. IIWijzigen van de gemeentebegroting on van de begrotingen van het Woningbedrijf, de Dienst voor Reiniging en Brandweer, de Dienst Stadsontwikkeling en het Electriciteitsbedrijf in verband met in 1975 genomen en te nemen besluiten. Woningbo dri j f 1Aankoop van diverse woningen. In verband met een op 15 september 1975 genomen raadsbesluit (bijlage no. 245) tot aankoop van diverse woningen aan de Romkeslaan van mevrouw A. Postma-Staal te Tiel, wordt een krediet van 42.000,— geraamd. 2Ruilovereenkomst met de B.V. Handelsdrukkerij van 1G74. In verband met een op 15 september 1975 genomen raadsbesluit (bijl age no. 242) tot het aangaan van een ruilovereenkomst met de B.V. Handelsdrulckerij van 1874» alhier, wordt een krediet van 1.200.520,geraamd voor de overneming van drie aan de Pijlsteeg/ hoek Grote Kerkstraat gelegen percelen met opstallen. Wij verwachten, dat in de kosten van verwerving van deze panden ad 1.200.520,een rijkssubsidie van 80fo, zijnde 9^0.420, zal worden verleend. a -V

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 464