Sierbestrating in het Naauw.
Bijlage
287,
Leeuwarden, 16 oktober 1975
Aan de Gemeenteraad,
vier parkeerplaatsenj
deelte van het Ilaauw
Mede naar aanleiding van een verzoek van de zijde van de Commissie
Centrumwinkeliers hebben wij een plan doen ontwerpen voor het aanbrengen
van een sierbestrating in het ilaauw. Een tekening van het plan ligt bij de
stukken voor u ter inzage.
Eet plan omvat het aanbrengen van siertegels vooirlangs de winkels;
de rest zal worden bestraat met nieuw gebakken klinkers, een en ander aan
sluitend op de reeds aanwezige sierbestrating op de Kelders. Deze oplossing
brengt mee, dat het verkeer vanaf de Brol naar de Grote Hoogstraat en terug
het wandelgebied zal moeten kruisen. Dit levert o.i. geen bezwaren op in
dien ter plaatse dikkere tegels -worden aangebracht. De hoogte van de be
strating van de Kelders loopt vloeiend af naar de straathoogte van de Brol,
zulks ten behoeve van het rijwielverkeerDe visuele geleiding van de
fietsers wordt gevonden door het aanbrengen van een vak siertegels ten
noorden van de fietsroute. Gp de Brol zijn enkele banken en/of zitelementen
van sierbeton gedacht.
Het aanleggen van een riolering is niet in het plan opgenomen. In ver
band met de aanwezigheid van een aantal kelders onder de bestrating sou het
treffen van een dergelijke voorziening,zeer hoge kosten met zich meebrengen.
Eet lijkt ons echter verantwoord de riolering van de in het Naauw staande
panden te laten blijven uitmonden in de stadsgracht.
Yerder zij opgemerkt, dat realisering van dit plan betekent, dat de
welke thans aanwezig zijn op het meest oostelijke ge
komen te vervallen. Op de Brol blijven dan nog in
totaal 12 parkeerplaatsen over. Eet is ons bekend, dat van de zijde van de
middenstand bezwaar wordt gemaakt tegen deze oplossing, doch wij zijn van
oordeel, dat uit esthetisch oogpunt de voorgestelde oplossing dient te wor
den aanvaard.
De kosten van het werk worden, inclusief de kosten van het verbeteren
van de openbare verlichting, geraamd op 80.000,(prijspeil eind 1974)»
Op basis van het huidige prijspeil bedraagt de raming 85.000,-Op de
ontwerp-investeringslijst van civieltechnische werken voor 1976 is voor dit
werk 70.000,opgenomen en voor kapitaalslasten is tot een bedrag van
9 800,(59 afschrijving en 99 wente van 70.000, ruimte gereserveerd
in de ontwerp-begroting 197^. Het resterende investeringsbedrag ad 15.000,-
zal ten laste van de begrotingspost voor buitengewoon onderhoud straten voor
1976 (gewone dienst) kunnen worden gebracht.
Indien uw raad zich met ons voorstel kan verenigen zullen wij aan de
Minister van Economische Zaken vragen in deze kosten een bijdrage te verle
nen krachtens de subsidieregeling modernisering winkelconcentraties 1975»
Bij de berekening van de lasten is nog geen rekening gehouden met een even
tueel subsidie.
De bestrating van het Ilaauw is midden 1965 vernieuwd. In het algemeen
wordt een dergelijke verharding gemiddeld éénmaal in de tien jaren herstraat.
Gesteld kan derhalve worden, dat de bestrating van het Naauw in 1975 aan
vernieuwing toe zou zijn. Van die gelegenheid dient naar onze mening gebruik
te worden gemaakt de bestrating te vervangen door een sierbestrating. Mij
zijn van mening, dat het in het onderhavige geval niet billijk is oen bij
drage in do kosten van de sierbestrating te vragen van de belanghebbende