- 160 -
Wij constateren hierbij dat de uitvoering van dit werk door het
particulier initiatief subsidietechnisch-financiële voordelen
hoeft boven uitvoering door de gemeenten„terwijl door de instel
ling van de Stedelijke Stichting Maatschappelijke Dienstverlening
het werk kwalitatief voldoende gegarandeerd moet zijn. Het
particulier initiatief zal dan ook meer ingeschakeld moeten
worden bij taken, waardoor de afzonderlijke maatschappelijk werk-
instellingen tot nu toe niet in werd voorzien en hetwelk tot nu
toe opgevangen werd door de G.S.D. Voorzichtigheidshalve menen
wij dan ook te kunnen stellen, dat voor de onderafdeling A.M.W.
van de afdeling I.h.Z. van de dienst het aantal maatschappelijk
werkers, zowel in 1976 als in 1977 met één functionaris terug
gebracht kan worden.
Voorts is ons uit een in 1973 gehouden landelijke enquête door
DIVOSA gebleken, dat de G.S.D. te Leeuwarden het grootste
personeelsbestand heeft van de groep gemeenten met 50.000 -
100.000 inwoners. De gemiddelde personeelsbezetting bedraagt
in 24 gemeenten in deze inwonersklasse 0,77 ambtenaren per
1000 inwoners. Lat zou voor Leeuwarden neerkomen op (naar boven
afgerond) 66 ambtenaren voor de G.S.D.terwijl de porsoneels-
iormatie van de G.S.D. in 1974 98 functies omvat. Rekening
houdend met de in de DIV0SA-enquête door de 24 gemeenten met
50.000 - 100.000 inwoners gewenste uitbreiding van 7c/o, betekent
dit voor de gemeente Leeuwarden 5 ambtenaren, waardoor het aantal
van 66 ambtenaren gesteld zou kunnen worden op 71 ambtenaren.
.Jaar 22 van de 24 gemeenten met 50.000 100.000 inwoners de
dienst met minder dan 80 ambtenaren "runnen" moet het naar onze
mening mogelijk zijn de G.S.D. te Leeuwarden op redelijk niveau
te laten functioneren met een aantal ambtenaren van 81 of
daaromtrent. Het spreekt voor zich dat de werkwijze van de dienst
langs do weg der geleideli jkhei.d meer in overeenstemming moet
worden gebracht met hetgeen in andere gemeenten kennelijk
genoegzaam wordt geacht.
Aangezien de vermindering van het personeelsbestand met de hier
boven genoemde 6 functionarissen in feite de intensiteit van het
werk niet aantast maar eerder een gevolg is van een reorganisatie
der werkzaamheden, achten wij het mogelijk door een minder
intensieve dienstverlening en een minder perfecte werkwijze het
personeelsbestand van de dienst vooralsnog met 16 functies
terug te brengen tot 81 functies.