-6>
24Cc 2iet uw college mogelijkheden 243.
om in Leeuwarden of in de omgeving
zogenaamde natuurpaden uit te
zetten?
M.b.t. deze vraag willen wij u
wijzen op de over de stad ver
spreid liggende hcentuinen. I/ij
zullen de scholen op deze mogelijk
heden attenderen.
249» I*1 3.3 beleidsnota wordt niet ge
sproken over het aanstellen van
een schoolbioloog. I/aarom niet?
249o Het streven do tekorten van do ge
meente op te heffen laat hot aan
stellen van een schooibioloog niet
toe
250. Uit een berichtje in de krant
bleek mij dat do directeuren
der muziekscholen geconstateerd
hebben dat do kindoren op de ba
sisscholen nauwelijks muziek
onderwijs krijgen. De verklaring
hiervan ligt in het feit dat
aanleg en kennis op het gebied
der muzikale vorming bij vele
leerkrachten onvoldoende zijn.
In een andere Friese gemeente
wordt nu een proef genomen om
aan de basisscholen muziekon
derwijs te laten geven door vak
onderwijzer s afkomstig van de
muziekscholen. Hoe staat u te
genover een dergelijke proef
neming? Juist in onze stad;
waar wij een goed Gemeentelijk
muziekinstituut hebben, lijkt
mij dit zinvol.
Welke maatregelen denkt de 'ge
meente te nemen om de geconsta
teerde achterstand wat betreft
muziekbeoefening en kunstzinni
ge vorming binnen het openbaar
lager onderwijs in te lopen?
Welke financiële middelen denkt
de gemeente hiervoor beschikbaar
te stellen in de toekomst?
250. Eeeds een aantal jaren bezoeken
groepjes musici van het Frysk Or
kest ongeveer tweemaal per jaar
op verzoek zesde klassen van een
aantal lagere scholen in Leeuwar
den. Tijdens deze bezoeken wordt
de leerlingen informatie gegeven
over muziek en muziekinstrumenten
en wordt door..de musici alleen
maar ook samen met de leerlingen
muziek gemaakt. Ook worden op een
aantal lagere scholen regelmatig
muzieklessen verzorgd door studen
ten van de Muziek..Pedagogische
Akademie in stageverband. Het geven
van Muziekonderwijs door vakonder
wijzers gedurende één of meerdere
uren per klas behoort momenteel
niet alleen vanwege het geringe
aantal voor vakonderwijs beschik
bare uren maar ook financieel niet
tot de mogelijkheden.
251. Op welke wijze tracht de gemeente
te bevorderen dat sexuele opvoe
ding een natuurlijk onderdeel
van het leerplan binnen het open
baar lager onderwijs vormt?
Op hoeveel openbare lagere scho
len vormt de sexuele opvoeding
een onderdeel van het lessenpro
gramma?
251Enkele jaren geleden is hierover
een enquête gehouden op de openba
re scholen voor g.l.o. Hieruit
bleek dat op de meeste scholen aan
dacht wordt besteed aan sexuele
voorlichting, al dan niet geïnte
greerd in onderdelen van het leer
plan. De vorm, waarin de voorlich
ting gegeven wordt, verschilt echter
van school tot school. Om die reden
is het niet goed mogelijk exacte
aantallen te noemen.