- 82 -
Par4o Beleidssector Onderwijs.
Inleiding.
Onderwijs en maatschappij staan in nauwe relatie tot elkaar.
Enerzijds bepalen de veranderingen in onze maatschappij het be
staande onderwijssysteem en haar doelstellingen, anderzijds oefent
het onderwijs zelfinvloed uit op de vormgeving van die maatschap-
Pij»
Om deel te kunnen nemen aan de vormgeving der samenleving, moet
men behalve over kennis ook kunnen beschikken over vindingrijkheid
kritische zin, maatschappelijk bewustzijn en verantwoordelijkheids
gevoel
Het onderwijs zal naast het overdragen van kennis een bijdrage
kunnen en moeten leveren aan de ontwikkeling van bovengenoemde
kwaliteiten.
Teneinde deze onderwijsdoelstellingen te kunnen realiseren dient
men zowel te streven naar een zo groot mogelijke deelname van
leerlingen uit alle bevolkingsgroepen aan de bestaande vormen van
onderwijs alsook naar een verbetering van het onderwijssysteem en
een aanpassing ervan aan de veranderende maatschappelijke behoef
ten.
De Regering streeft naar de ontwikkeling van een samenhangend ge
heel van onderwijsvoorzieningen, teneinde de abrupte overgangen
binnen het huidige systeem, welke een harmonische ontwikkeling
van het kind geenszins bevorderen, te doen verdwijnen. In de eer
ste plaats betreft dit een streven naar een integratie van het
kleuter- en lager onderwijs tot een geïntegreerd basisonderwijs
voor 4~ tot 12-jarigen. In de tweede plaats wenst men meer dan
voorheen aandacht te schenken aan de begeleiding van scholen voor
kleuter- en lager onderwijs in sociaal zwakke wijken en gebieden.
In de derde plaats wordt hard gewerkt aan de voorbereiding van
een aantal experimenten op het gebied van de middenschool, het
geïntegreerd voortgezette onderwijs voor alle 12- tot 16-jarigen.
Bovendien richt zich de aandacht op het ontwikkelen van zekere
vormen van integratie tussen het hoger beroepsonderwijs en het
wetenschappelijk onderwijs.