No. 1562
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en V/ethouders van 5 februari
1976 (bijlage no. 62);
BESLUIT:
I. tot het treffen van voorzieningen ten behoeve van gehandicapten aan
de volgende gemeentelijke gebouwen:
a. het Beursgebouw aan de Wirdumerdijk;
b. het Princessehof aan de Grote Kerkstraat 11;
jc. de Harmonie aan het Ruiterskwartier
een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen,
gemerkt A t/m G;
II. voor het uitvoeren van de onder I bedoelde werken een krediet 'beschik
baar te stellen van 206.550,
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Nader preadvies naar aanleiding van bezwaren tegen de gewijzigde routes
van de lijnen 4 en 5 van de stadsautobusdienst.
Bijlage, no. 63. Leeuwarden, 5 februari 1.976.
Aan .de gemeenteraad.;;
Op 5 januari j.l. besloot nog geen beslissing te. nemen op ons
preadvies van 22 december 1975? bijlage no. 13 betreffende bovenvermeld
onderwerp, doch deze zaak opnieuw te behandelen in de ..vergadering van
16 februari1976. .1
Daarbij hebben wij nagegaan in hoeverre hét in lijn 4 (NijlÉn-Bilgaard)
aanwezige stationnement(periode van stilstand) van 6 minuten op de-
Ni jlctnsdyk toereikend zöu: kunnèn zijn öm, in plaats van,de keerlus
■Uiterdijksterweg-NijlÊnsdyk-Ahtillénweg-Surinamestraatde keerlus
Uiterdijksterweg-NijlÉnsdyk-Marijkestraat-Surinamestraat te rijden. Daar
door zouden enerzijds de scholen aan en nabij de Antillenweg worden
ontlast en anderzijds opnieuw het hart van de wijk ter hoogte van de hoek
Marijkestraat-Surinamestraa.t worden bereikt.
In verband met het vorenstaande hebben wij aan de N.V. "Pram"
gevraagd ons tor zake uitvoerig nader in te lichten, hetgeen is geschied
in een brief van de Pram van 21 januarij.1.die voor U ter inzage ligt.
Aan deze brief ontlenen wij het volgende. De route van lijn 4 hooft
momenteel een retourlengte van 15.5 km, voor welke afstand de rijtijd op
werkdagen 54 minuten bedraagt. In theorie blijft daardoor ieder uur oen
stationnement van 6 minuten over. In dé praktijk wordt dit stationnement
op drukke dagen en tijdstippen soms ten dele, soms geheel gebruikt om
opgelopen achterstand weer in te halen, Zelfs komt het voor, dat het
stationnement ontoereikend is en dient een reservebus te worden ingezet.
Zoalg U uit' de door de Pram óp woensdag 7-> donderdag 8- en vrijdag
9 januari opgenomen stationnementen over de gehele dag moge blijken, moest
op donderdag eenmaal een reservebus worden ingezet en op vrijdag zelfs
driemaal. Er is dan echter al een discontinuïteit in het tijdschema
opgetreden, waardoor het dienstbetoon ernstig in het gedrang komt (b.v.
langere vrachttijden, het missen van aansluitingen). Uit het overzicht
van de Pram blijkt voorts onder meer, dat het stationnement op woensdag
negenmaal drie minuten of minder bedroeg (waarvan driemaal nul minuten),
op donderdag eveneens negen maal drie minuten of minder (waarvan viermaal
nul minuten) en op vrijdag 14 maal drie minuten of minder (waarvan
eenmaal nul minuten). Weliswaar komt het daarnaast voor, dat de bus in
't Nijl&n wel circa een kwartier stilstaat, doch dit verschijnsel doet
zich uitsluitend in de over het algemeen rustige avonduren voor, wanneer
bovendien oon andere dienstregeling wordt gereden 30 minuten in plaats
van 20 minuten overdag)
Verkorten van het stationnement tot bij voorbeeld drie minuten zal,
aldus de Pram, meebrengen dat vaker een reservebus zal moeten worden
ingezet, die niet steeds beschikbaar zal zijn, Daardoor zullen ritten
komen te vervallen.
Op grond van het ivoren staande moet het antwoord op Uav in de eerste
alinea van dit nader preadvies vervatte vraag ontkennend luiden.
In de raadsvergadering van 5 januari j.l. is voorts nog de vraag
gesteld of de voor het rijden van een keerlus via de Marijkostraat nodige
extra rijtijd van 2 minuten niet kan worden verkregen door vanuit het
gebied ten noorden van de Julianalaan niet meer te rijden via de Aert
van der Neerstraat, maar vanuit de d'Hondecoeterstraat rechtstreeks door
de Cornelis Trooststraat naar do Julianalaan, in welk geval tevens de
halte Jan van Scorelstraat-hoek Cornelis Trooststraat gehandhaafd blijft.