No. 1562 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en V/ethouders van 5 februari 1976 (bijlage no. 62); BESLUIT: I. tot het treffen van voorzieningen ten behoeve van gehandicapten aan de volgende gemeentelijke gebouwen: a. het Beursgebouw aan de Wirdumerdijk; b. het Princessehof aan de Grote Kerkstraat 11; jc. de Harmonie aan het Ruiterskwartier een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen, gemerkt A t/m G; II. voor het uitvoeren van de onder I bedoelde werken een krediet 'beschik baar te stellen van 206.550, Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Nader preadvies naar aanleiding van bezwaren tegen de gewijzigde routes van de lijnen 4 en 5 van de stadsautobusdienst. Bijlage, no. 63. Leeuwarden, 5 februari 1.976. Aan .de gemeenteraad.;; Op 5 januari j.l. besloot nog geen beslissing te. nemen op ons preadvies van 22 december 1975? bijlage no. 13 betreffende bovenvermeld onderwerp, doch deze zaak opnieuw te behandelen in de ..vergadering van 16 februari1976. .1 Daarbij hebben wij nagegaan in hoeverre hét in lijn 4 (NijlÉn-Bilgaard) aanwezige stationnement(periode van stilstand) van 6 minuten op de- Ni jlctnsdyk toereikend zöu: kunnèn zijn öm, in plaats van,de keerlus ■Uiterdijksterweg-NijlÊnsdyk-Ahtillénweg-Surinamestraatde keerlus Uiterdijksterweg-NijlÉnsdyk-Marijkestraat-Surinamestraat te rijden. Daar door zouden enerzijds de scholen aan en nabij de Antillenweg worden ontlast en anderzijds opnieuw het hart van de wijk ter hoogte van de hoek Marijkestraat-Surinamestraa.t worden bereikt. In verband met het vorenstaande hebben wij aan de N.V. "Pram" gevraagd ons tor zake uitvoerig nader in te lichten, hetgeen is geschied in een brief van de Pram van 21 januarij.1.die voor U ter inzage ligt. Aan deze brief ontlenen wij het volgende. De route van lijn 4 hooft momenteel een retourlengte van 15.5 km, voor welke afstand de rijtijd op werkdagen 54 minuten bedraagt. In theorie blijft daardoor ieder uur oen stationnement van 6 minuten over. In dé praktijk wordt dit stationnement op drukke dagen en tijdstippen soms ten dele, soms geheel gebruikt om opgelopen achterstand weer in te halen, Zelfs komt het voor, dat het stationnement ontoereikend is en dient een reservebus te worden ingezet. Zoalg U uit' de door de Pram óp woensdag 7-> donderdag 8- en vrijdag 9 januari opgenomen stationnementen over de gehele dag moge blijken, moest op donderdag eenmaal een reservebus worden ingezet en op vrijdag zelfs driemaal. Er is dan echter al een discontinuïteit in het tijdschema opgetreden, waardoor het dienstbetoon ernstig in het gedrang komt (b.v. langere vrachttijden, het missen van aansluitingen). Uit het overzicht van de Pram blijkt voorts onder meer, dat het stationnement op woensdag negenmaal drie minuten of minder bedroeg (waarvan driemaal nul minuten), op donderdag eveneens negen maal drie minuten of minder (waarvan viermaal nul minuten) en op vrijdag 14 maal drie minuten of minder (waarvan eenmaal nul minuten). Weliswaar komt het daarnaast voor, dat de bus in 't Nijl&n wel circa een kwartier stilstaat, doch dit verschijnsel doet zich uitsluitend in de over het algemeen rustige avonduren voor, wanneer bovendien oon andere dienstregeling wordt gereden 30 minuten in plaats van 20 minuten overdag) Verkorten van het stationnement tot bij voorbeeld drie minuten zal, aldus de Pram, meebrengen dat vaker een reservebus zal moeten worden ingezet, die niet steeds beschikbaar zal zijn, Daardoor zullen ritten komen te vervallen. Op grond van het ivoren staande moet het antwoord op Uav in de eerste alinea van dit nader preadvies vervatte vraag ontkennend luiden. In de raadsvergadering van 5 januari j.l. is voorts nog de vraag gesteld of de voor het rijden van een keerlus via de Marijkostraat nodige extra rijtijd van 2 minuten niet kan worden verkregen door vanuit het gebied ten noorden van de Julianalaan niet meer te rijden via de Aert van der Neerstraat, maar vanuit de d'Hondecoeterstraat rechtstreeks door de Cornelis Trooststraat naar do Julianalaan, in welk geval tevens de halte Jan van Scorelstraat-hoek Cornelis Trooststraat gehandhaafd blijft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 171