Reactie op een aantal rapporten die zijn opgesteld in het kader van het integraal structuurplan voor het noorden des lands. Par. 1 Inleiding Onder leiding van de Stuurgroep Integraal Structuurplan Noorden des Lands, waarin vertegenwoordigers van het Rijk en van de noor delijke provincies zijn opgenomen, wordt momenteel gewerkt aan de opstelling van een integraal structuurplan (l.S.P.) voor het gehele noorden. Gemeenten zijn in deze stuurgroep niet vertegen woordigd. Dit l.S.P. zal een geïntegreerd geheel van doelstel lingen voor met name de ruimtelijke, economische en sociaal-cul turele aspecten van het beleid voor het Noorden des Lands dienen te omvatten. Momenteel zijn reeds een zevental (interim-) rappor ten verschenen (zie bijlage l). Nog in 1976 zal op basis van ener zijds rapporten over de gewenste economische, ruimtelijke en so ciaal-culturele ontwikkelingen anderzijds een nota "Integrale Planning", wa.arin per departement ontwikkelingsschetsen zijn op genomen voor de verschillende sectoren, een "Integrale Ontwikke- lingsschets in Hoofdlijnen" moeten worden opgesteld. Vervolgens zal het l.S.P.inclusief de te nemen concrete maatregelen, defi nitief moeten worden vastgesteld, waarbij inspraakmogelijkheden geboden zullen worden. Het l.S.P. zal richtinggevend zijn voor het te voeren regionale rijksbeleid met betrekking tot het Noorden. Het belang van het l.S.P. blijkt bijvoorbeeld uit de door de regering en de provin ciale besturen uitgegeven "Intentieverklaring Integraal Structuur plan Noorden des Lands" (zie bijlage 2) en uit de memorie van toe lichting bij de begroting 1976 van het Ministerie van Economische Zaken (pag. 23) waar vermeld is: "Zoals bekend zijn de beleids- "maatregelenneergelegd in de "nota Noorden des Lands 1972" van "kracht tot eind van het kalenderjaar 1976. De maatregelen, die "vanaf 1977 tot uitvoering zullen worden gebracht zullen in prin cipe in het kader van het l.S.P. voor het Noorden binnen het raam "van de dan bestaande mogelijkheden worden vastgesteld. Dit bete- "kent, dat de voorbereidingen voor het plan in 1976 in hoofdlijnen "zullen moeten worden afgerond". De onlangs gepubliceerde "Verste- delijkingsnota" van het Ministerie van Volkshuisvesting! en Ruimte lijke Ordening is gebaseerd op dezelfde conceptie als het l.S.P. De aanwijzing van zogenaamde "groeisteden" en "groeikernen" is hiervan een voorbeeld. Gezien het grote belang voor het gehele Noorden van de in het l.S.P. op te nemen hoofdlijnen van beleid is het zinvol nu reeds, naar aanleiding van de verschenen (interim-) rapporten, een aantal belangrijke aspecten die onvoldoende aandacht hebben gekregen na der te belichten en onder de aandacht van de eerdergenoemde Stuur groep Integraal Structuurplan Noorden des Lands te brengen, zodat deze aspecten alsnog bij de verdere overwegingen betrokken kunnen worden Deze reactie dient niet te worden beschouwd als een volledig com mentaar op alle uitgebrachte ISP.-rapporten maar als een eerste aanduiding van een aantal gesignaleerde knelpunten. Zodra de in spraakprocedure voor het definitieve l.S.P. begint, zal de nood zaak en het karakter van een meer uitgebreide reactie opnieuw moe ten worden bezien. Par. 2 De Friese hiërarchie van kernen met Leeuwarden als landsdelige kern. In par. 3.2.3. "Verzorging" van het interim-rapport van de werk groep ruimtelijke ontwikkeling worden als hoofd- en subdoelstel lingen op het gebied van het verzorgingsniveau vermeld:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 237