-6- activiteiten zich aldaar zullen vestigen. Spreiding van rijks diensten en het vestigen van nieuwe groeidiensten in de overheids sector in het Noorden is in dat verband dan ook zonder meer een noodzakelijke voorwaarde om het verlies aan arbeidskrachten in de sectoren van landbouw en nijverheid te compensreren. Een even wichtige werkgelegenheidsstructuur vereist echter ook een rede lijke mate van industrialisatie. De acquisitie-activiteiten van met name de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij zullen hierbij een belangrijke rol moeten spelen, terwijl daarnaast de oprichting van overheids-of semi-overheidsbedrijven nader zal moeten worden bestudeerd op de reële mogelijkheden. Behalve de argumenten uit het oogpunt van de werkgelegenheidssti- mulering die pleiten voor concentratie van de activiteiten in een beperkt aantal kernen, zullen ook belangrijke argumenten kunnen worden ontleend aan de noodzaak tot behoud van de landschappelijke en ecologische waarden en de zorg voor het milieu. Ook hierin schuilt een belangrijk pleidooi voor concentratie van activiteiten. Met name geldt dit ook in Friesland. Het interim-rapport van de werkgroep "ruimtelijke ontwikkeling" gaat uit van een concentratie van stuwende industrie in het "I.S.P.-ge bied", gespreid over niet minder dan 18 kernen. In Friesland zijn dit Leeuwarden, Drachten, Heerenveen, Sneek en Harlingen. Stuwende dienstverlening dient volgens de werkgroep vooral te worden gecon centreerd in Groningen, Leeuwarden, Emmen, Assen, Hoogeveen, Meppel en Zwolle. De verzorgende industriële en dienstverlenende activi teiten kunnen - hetgeen op zich kan worden omschreven - op regio naal niveau aansluiten bij de bestaande bevolkingsconcentraties. De werkgroep heeft deze stelling«namen nog niet geargumenteerd. Aangekondigd wordt dat dit in het definitieve rapport zal plaats hebben. Afgezien van het feit, dat een dergelijke procedure op zich onjuist mag worden genoemd, is het duidelijk dat het gewenst is het regionaal beleid niet voort te zetten op de wijze waartoe de functieverdeling in het interim-rapport "ruimtelijke ontwikke ling" leidt. Er zal naar moeten worden gestreefd te komen tot een concentratie van stuwende industrie en dienstverlening, die aan sluit bij reeds bestaande structuren. Hierbij zal een evenwicht moeten worden gevonden tussen het optimaal uitbuiten van de agglo meratievoordelen, het behoud van de landschappelijke en ecologische waarden en de wenselijkheid van stimulering van meer dan êên kern door de grote onderlinge afstanden in het Noorden. Gezien de afstanden, de aanwezige landschappelijke en ecologische waarden en de maatschappelijke, sociale en culturele verhoudingen die er in het Noorden bestaan, ligt het voor de hand voor Friesland een dergelijke concentratie van activiteiten en stimulering tot stand te brengen in het COROP-gebied Noord Friesland en binnen dit gebied te richten met name op de stad Leeuwarden. Hier is in de vorm van een stedelijke concentratie reeds een belangrijke samen balling van werkgelegenheid en voorzieningen aanwezig. De bedrijfs- bevolking van Leeuwarden bedraagt ca. 40.000, waarvan ongeveer een derde deel bestaat uit pendelaars van uit de wijde regio. Het COROP-gebied waartoe Leeuwarden behoort, is qua omvang van de werk gelegenheid de tweede in rangorde in het Noorden. De arbeidsmarkt van de stad omvat een groot gedeelte van Friesland, wanneer men uit gaat van een gebied rondom Leeuwarden dat in een half uur per open baar vervoer bereikbaar is. De havenfunctie is aanwezig in de vorm van de tot ontwikkeling komende industr ehaven van Harlingen. Er is reeds een omvangrijk potentieel aan,bouwrijp industrieterrein gereed (in Leeuwarden ca. 130 ha. netto uitgeefbaar terrein). Deze elementen vormen met elkaar een redelijke basis voor een ver dere uitbouw van de Friese economische infrastructuur. -7- Concluderend zij het volgende gesteld. Het verdient sterke overweging het regionaal-economisch beleid zodanig om te biiigen, dat concentratie van de werkgelegenheid plaatsvindt in slechts enkele stedelijke kernen in Noord-Nederland. Mede in het belang van de ontwikkeling van Friesland is het ge wenst ook in deze provincie een dergelijke bundeling van krachten tot stand te brengen. Dit in de vorm van een verdere versterking van Leeuwarden als stedelijke kern, hetgeen tevens een versterking van geheel Noord-Friesland betekent. Het voorbij gaan aan de noodzaak hiertoe maakt het niet onwaar schijnlijk dat binnen het Noorden qua werkgelegenheid en daarmee annex ook qua sociale, maatschappelijke en culturele structuur een te zeer onevenwichtige situatie zou ontstaan, waarbij een proces van uitholling en verzwakking van geheel Friesland plaatsvindt. Par4 Bevolkingsspreiding in Friesland. Voor een uitspraak over de gewenste bevolkingsspreiding in Fries land is het van belang om de elementen "werken" en "wonen" in samenhang met de gewenste hiërarchie van kernen te bezien. Deze methodiek is ook gevolgd in het interim-rapport van de werkgroep ruimtelijke ontwikkeling van het I.S.P. (par. 3.2.5» Enerzijds is concentratie van wonen en werken in hetzelfde gebied aantrekke lijk gezien de daardoor veroorzaakte geringere vervoersbehoefte voor het woon- en werkverkeer. Daarentegen pleit het principe /an de vrijheid van woonplaatskeuze voor het creëeren van woonmogelijk- heden buiten de werkgebieden. Uitgaande van de aan de stad Leeuwarden toegedachte functies als landsdelige kern qua voorzieningen en als groeipool voor de werk gelegenheid van Friesland zal het duidelijk zijn, dat de bevol kingsontwikkeling in overeenstemming zal moeten zijn met de gewenste stedelijke en economische ontwikkeling. Een groei van de bevolking in een iets sterkere mate dan die via binding van de natuurlijke aanwas zal om die reden noodzakelijk zijn. Leeuwarden zal op deze wijze ook kunnen fungeren als gedeeltelijk overloopgebied van de Randstad. In het licht van het gestelde in de paragraaf over de hiërarchie der kernen van deze nota dient de bevolkingsspreiding dusdanig te zijn, dat hiermede de ontwikkeling van het gehele gebied is ge diend. Een gedifferentieerde groei, naar verhouding tot het niveau in de hiërarchie van kernen, lijkt vooralsnog een acceptabel uit gangspunt voor Friesland. Dit betekent dat de kernen van het hoog ste niveau sterker moeten kunnen uitgroeien dan alleen op basis van natuurlijke aanwas als dit voor een optimale ontwikkeling nood zakelijk is. Evenzeer zal, om de keuzevrijheid wat betreft het wonen ook in de praktijk mogelijk te maken, evenwel ook de groei van de dorpen gerealiseerd moeten kunnen worden. Dit laatste standpunt is genuanceerder dan de visie van de werk groep ruimtelijke ontwikkeling van het I.S.P.die groei van kleine dorpen in het algemeen wil voorkomen, met afwijkingen in inciden tele gevallen. Par. 5 Verbindingen. Voor het aanvaarden van de functie van Leeuwarden zoals geschetst in de voorgaande paragrafen is de aanwezigheid van hoogwaardige verbindingen met de Randstad, met de andere stedelijke kernen in het Noorden en op regionaal niveau, een absolute voorwaarde. In het rapport van de werkgroep ruimtelijke ontwikkeling worden een aantal concrete doelstellingen op het gebied van het openbaar vervoer genoemd. Het nut van de genoemde voorzieningen is onbetwistbaar, maar juist

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 240