T7cl zal bij het verwervingsbeleid en de stedebouwkundige opzet voorshands rekening moeten worden gehouden mot de eindsituatie zoals deze nu wordt voorzien. Tenslotte kan hierdoor ook geleidelijker en dus boter worden inge speeld op do gevolgen welke de toename van het verkeer voor bepaal de gebieden heeft. Wij denken hier.mot name aan do leefbaarheid en de wijziging van bestemmingen. Wij komen nu tot do punten uit de Prénota waarover volgens ons een beslissing dient te worden genomen. Deze punten hebben betrekking op de voorgestelde wegenstructuur. Zo worden hierna achtereenvolgens besproken. 1Basisweg. Deze weg is het essentiële bestanddeel van de wegenstructuur, ze vormt als het ware do ruggegraat van het wegenplan. Do redenen waarom deze weg in het wegenstelsel is opgenomen zijn uitvoerig 'weergegeven in bijlage II behorende bij het raadsvoorstel met betrekking tot do toekomstige wegenstructuur (bijlage no. 27 d.d. 21 januari 1975). Kortheidshalve verwijzen wij daarnaar. Wij zijn dan ook van mening dat deze weg er dient te komen. In de Prénota wordt voorzien, dat de Basisweg in de toekomst uit vier rijstroken zal moeten bestaan. Voor wat betreft de reeds bestaande delen van deze weg (TesselschadestraatLange Marktstraat en Willem Lodewijkstraat) zijn wij van oordeel dat vooralsnog kan worden volstaan 'met het huidige profiel. Voor de verbindingen tussen Lange Marktstraat - Zuiderplëin - Tulpenburg verwijzen vrij naar hetgeen hierover onder het punt 3 (fasering) is weergegeven. Ervan uitgaande dat de Willem Lodewijkstraat voorlopig zijn huidige profiel behoudt, zien wij voorshands geen wijzigingen in de 'huidige bestemming van de aan deze straat gelegen bebouwing ontstaan. Do ontwikkeling dient echter nauwlettend te worden gevolgd. 2. Oostorgoweg. Uit de berekeningen blijkt duidelijk dat er een belangrijke verkeersstroom is vanuit het zuiden naar de stad welke voor een aanzienlijk deel voor de binnenstad bestemd is. Het wordt steeds minder acceptabel om dit verkeer via.de Schrans de stad binnen te leiden. Het winkelareaal aldaar vereist een verkeersluw klimaat. In het verleden is dan ook reeds door de raad besloten tot de aanleg van do Oostorgoweg. Het door de werkgroep Huizum-Bornia en door enkele raadsleden geopperde idee om dit verkeer bij Werpsterhoek via het oosten (Drachtsterweg) of via het westen (nieuwe weg vanaf Werpsterhoek en de industrieweg) te leiden is naar onze mening niet juist omdat: 1o. verreweg het grootste gedeelte van het verkeer bestemd is voor de binnenstad; 2o. de basisweg en andere toevoerwegen naar de binnenstad hierdoor extra zwaar worden belast. Wij zijn dan ook van mening dat dit voorstel moet worden afgewezen en dat de Oostorgoweg in do voorgestelde wegenstructuur dient te worden gehandhaafd. - 3 - 3. Fasering aanleg Basisx^eg en Oostergoweg. Zoals hiervoor reeds is medegedeeld, zal in het Verkeers- en Vervoersplan een faseringsschema worden opgenomen. Naar aanleiding van een aantal vragen dienaangaande vanuit Uw raad, is in bijlage II verkort weergegeven hoe dit schema gedacht is voor het deel van de wegenstructuur dat betrekking heeft op de Basisweg en de Oostergoweg. Hieruit blijkt dat, voor wat betreft de toegang naar het centrum vanuit het zuiden, in de eerste fase wordt gedacht aan het huidige tracé tot aan de Borniastraathet gedeelte Borniastraat tot aan de nieuw aan te leggen Oostergoweg en het dan aangelegde gedeelte van de Oostergoweg tussen de Borniastraat en de spoorlijn. Nadat overeenstemming is verkregen over do kruising van de spoorlijn, de aansluiting op de Basisweg richting Zuiderplein en richting Willem Lodewijkstraat (verkeersknooppunt I op kaart A behorende bij bijlage IIis - na realisering daarvan - de toegang naar het centrum langs voor een deel bestaande wogen mogelijk geworden. Voor de verdere uitwerking van do fasering verwijzen wij kort heidshalve naar genoemde bijlage. Do fasering van de Basisweg kan in principe als volgt worden gedacht. In eerste instantie kan voor de verbinding Lange Marktstraat- Zuiderpl'öinworden volstaan met de Stationsweg en een tweestrooks weg door de Van Swietenstraat-BaljeebucirtAfgewacht moet worden of in de- eindfase hiermee kan worden volstaan of dat door de Van Swieten- straat een A-strooksweg moet worden aangelegd. Gezien het vorenstaande zal het nodig zijn tijdig maatregelen in het kader van de .ruimtelijke ordening te treffen om ongewenste ontwikke lingen in dit gebied voor de toekomst tegen te gaan. Voor wat betreft het meest oostelijk deel van de Basisweg (Willem Lodewijkstraat-Oosttangent) zijn wij van mening, dat in de eerste fase kan worden volstaan met een tweestrooksweg. Het is niet mogelijk om voor 15 maart de-studie over deze verbinding af te ronden. Wij verwachten echter wel dat dit voor het einde van dit jaar het geval zal zijn. Voor het overige verwijzen wij U naar hetgeen over dit traject is opgemerkt in bijlage II van deze raadsbrief. 4. Noordtangent De berekeningsresultaten tonen aan dat deze weg in de teekomst dient te worden aangelegd. Ingeval wordt besloten niet tot aanleg over te gaan zal de noordelijke ringweg onontkoombaar moeten worden verdubbeld. Het vrachtvervoer zal dan op dit weggedeelte aanwezig blijven. Ons inziens kan worden volstaan met een tweestrooksweg, qua afmetingen overeenkomend met het weggedeelte tussen Grouw en Heerenveen. Een weg met deze afmetingen achten wij voor de omgeving landschappelijk aanvaardbaar. Daarbij dient naar onze mening ernstig te worden overwogen of niet met een laaggelegen (beweegbare) brug over de Dokkumer Ee kan worden volstaan. Voor de verbinding tussen Snakkerburen en Lekkum denken wij daarbij aan een tunnelverbinding voor fietsers en voetgangers. Voor de- weg Leeuwarden-Lekkum kan worden volstaan met een gelijkvloerse kruising. Afwikkeling van het verkeer via een weg om de zuid achten wij geen oplossing. De belangrijkste functie van de noord-tangent is namelijk het verdelen van het externe verkeer dat aan de noordzijde van de stad moet zijn. Bij afwezigheid van deze weg kiest dit verkeer de noordelijke ringweg en niet een route om de zuid. Hierdoor zal de ringweg, zoals hiervoor ook reeds is aangegeven, nog zwaarder worden belast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 255